اخباراخبار داخلیسایر نقلیههوا-فضا

نگاهی به بویینگ 737MAX7 ، بزرگتر و کاراتر

از چندین سال پیش نسخه های بزرگتر و کاراتر از بویینگ 737 موسوم به بویینگ 737 MAX وارد خط تولید شدند و اکنون این شرکت آمریکایی ، در ماه مارس سال جاری میلادی جدید ترین نسخه این هواپیما را در ایالت واشنگتن در شرق آمریکا مورد آزمایش و ارزیابی قرار داد.

 

 

سومین نسل از بویینگ 737MAX7

MAX 7 سومین نسخه از بویینگ737 MAX است که برگرفته از نسخه پیشین ، یعنی MAX 8 می باشد که طویل ترین هواپیما MAX در سبد محصولات بویینگ است. شروع پروژه طراحی بویینگ 737MAX7 در سال 2011 توسط بخش هواپیماهای تجاری بویینگ بود و در سال 2016 نختسین نمونه از این محصول به نمایش عموم در آمد و در سال 2017 مجوز سازمان هوانوردی فدرال یا FAA برای این هواپیما صادر شد.

بویینگ 737 نوعی جن مسافربری بدنه باریک است که عمده استفاده آن در فرودگاه هایی است که در مناطق با ارتفاع زیاد و آب و هوای گرم ساخته شده اند. بویینگ 737MAX7 گزینه ای برای جایگزینی مدل های قدیمی تر بویینگ 737-700 و هواپیمای رقیب ، ایرباس A319 neo در خطوط هواپیمایی به شمار می رود. همانطور که گفتیم MAX8 طویل ترین هوایپما در سبد محصولات بویینگ است ، اما اندازه بزرگتر بویینگ 737MAX7 نسبت به MAX8 به آن اجازه می دهد تا با داشتن دو ردیف صندلی بیشتر ، در نهایت بتواند 172 مسافر را حمل کند.

 

 

پیشرانه های کم مصرف تر

موتورهای هواپیمای یاد شده از نوع LEAP1-B ساخت شرکت CFM اینترنشنال است که 1900 کیلومتر بیشتر از مدل های قدیمی مسافت طی می کنند تا در نهایت رقم 7130 کیلومتر برای مسافت قابل پیمایش این هوایپما ثبت شود که بیشترین برد در بین محصولات خانواده MAX است و علاوه بر آن این موتورها حدود 18 درصد سوخت کمتری مصرف می کنند.

شرکت CFM اینترنشنال اعلام کرده که در پی دست یافتن به تکنولوژی های بهتری است تا بتواند حداکثر مسافت قابل پیمایش بویینگ7 737 MAX را به 7250 کیلومتر افزایش دهد. علاوه بر پیمایش بیشتر در حدود 760 کیلومتر  ، این هوایپما نسبت به رقیب اصلی یعنی Airbus A319 neo می تواند 12 مسافر بیشتر را حمل کند. و مزیت بزرگتر آن کمتر بودن هزینه های نگهداری بویینگ 737MAX7 است ، چرا که این هوایپما در مقایسه با رقیب به ازای هر مسافر ، هفت درصد هزینه نگهداری کمتری را به شرکت مالک اعمال می کند.

 

تکنولوژی ها و نوآوری ها

در بویینگ 737MAX7 نسبت به مدل قبلی چرخ ها و بالهای جدیدی به کار رفته و بال های آن با تکنولوژی جدید پیشرفته ساخته شده اند که موجب کوچکتر بودن و در عین حال کارا بودن بیشتر بال ها شده است. طول بال هواپیما 36 متر و حداکثر سرعت قابل دستیابی با این هواپیما 842 کیلومتر بر ساعت است و می توان به حداکثر ارتفاع ده هزار متری با این پرنده آهنین دست پیدا کرد.

 

 

هنوز زمانی تا عملیاتی شدن باقی مانده است

شرکت بویینگ پرواز های آزمایشی بیشتری را برایبویینگ 737MAX7 در سال 2019 برنامه ریزی کرده تا بتواند در این سال سایر مجوز های لازم را اخذ نماید و بتواند سفارش های خود را به مشتریان تحویل دهد. آنطور که بویینگ اعلام کرده ، قیمت هر نسخه از این هواپیما بسته به کلاس بین 85 میلیون و 100 هزار دلار تا 109 میلیون و 900 هزار دلار است. نخستین مشتری این هوایپما نیز خطوط هوایی جنوب غربی یا Southwest Airlines است و پس از آن نیز شرکت West Jet در نوبت تحویل هوایپما قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا