گردشگری

نگاهی به مادرید ، پایتخت اسپانیا

مادرید ، پایتخت و بزرگترین شهر اسپانیاست که در مرکز کشور بین دو ایالت مهم و تاریخی کاستیل-لئون و کاستیل لامانچا قرار دارد. به دلیل اینکه مراکز مهم اقتصادی در این شهر قرار دارند ، مادرید مرکز تبادلات تجاری و خرید و فروش در کل شبه جزیره ایبریا است. علاوه بر این به دلیل اهمیت سیاسی ، بسیاری از شرکت های مهم ، ادارات حکومتی و شعبات شرکت های بزرگ دنیا در این شهر قرار دارند.

 

 

ایالت پایتخت

ایالت مادرید ، منطقه ای کوچک در اسپانیاست که حدود دو درصد از خاک اسپانیا را که بالغ بر هشت هزار کیلومتر مربع می شود به خودش اختصاص داده است.

 

 

آب و هوا و جمعیت

مادرید ارتفاعی در حدود هزار متر از سطح دریا دارد و آب هوای آن مدیترانه ای با زمستان های سرد و سرمای زیر صفر است و ساکنین این شهر دو یا سه بار در طول سال شاهد بارش برف هستند. به دلیل فاصله نسبتا زیاد این شهر از دریا ، تفاوت دمای شب و روز زیاد است و می توان گفت آب و هوای مادرید شباهت بسیاری به آب و هوای شهرهای ایران دارد. متوسط بارندگی در مادرید سالانه 436 میلی متر است.

جمعیت مادرید با احتساب حومه آن به نزدیک شش میلیون نفر می رسد و حدود 15 درصد ساکنین این شهر را مهاجران از آمریکای لاتین ، سایر نقاط اروپا ، آسیا ، شمال و غرب آفریقا تشکیل می دهند.

 

 

دانشگاه و تحصیلات

دانشگاه کامپلوتنس با بیش از صد هزار دانشجو ، بزرگترین و معتبر ترین دانشگاه اسپانیاست که در مادرید واقع است و هفتصد سال قدمت دارد. دیگر دانشگاه مهم مادرید ، دانشگاه آتونوما است که در زمینه فعالیت های پژوهشی عملکرد تحسین برانگیزی دارد. دانشگاه پلی تکنیک آلکالا هنارس نیز در مادرید قرار دارد. این دانشگاه نیز نسبتا کهنسال است و در 1499 میلادی تاسیس شده است.

 

 

جشنواره های محلی مادرید و تاریخ برگزاری آن ها

پانزدهم می ، سان ایزیدرولابرادور

سیزده ژوئن ، سان آنتیونیو فلوریدا

16 تا 25 جولای ، ویرجن کارمن

هفت آگوست ، سان کایتانو

ده آگوست ، سان لورنزو

نه نوامبر ، هایویرجن آلمودنا

علاوه بر این جشنواره ها ، ارکستر ملی اسپانیا هر جمعه ، شنبه و یکشنبه به اجرای برنامه می پردازد و کلوپ های شبانه مادرید به خصوص در تعطیلات آخر هفته شلوغ و پر سر و صدا هستند.

 

 

ورزش ، گاو بازی ، فوتبال و بسکتبال

بزرگترین مسابقه گاوبازی در اسپانیا به میزبانی مادرید در میدان تاریخی لاس ونتاس برگزار می شود که دور جدید آن از سال 1931 آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. معمولا مسابقات گاوبازی در ماه مارس شروع می شود تا ماه اکتبر ادامه دارد. به طور معمول مسابقات گاوبازی در اسپانیا هر یکشنبه برگزار می شود.

 

 

دو تیم مطرح فوتبال اسپانیا یعنی رئال مادرید و اتلتیکو مادرید در این شهر قرار دارند و هردو جز تیم های پر افتخار قاره اروپا به حساب می آیند. مادرید در سال 1982 نیز میزبان فینال مسابقات جام جهانی فوتبال بود که در آن ایتالیا به مقام قهرمانی رسید . مادرید از معدود شهرهای دنیاست که دو استادیوم پنج ستاره دارد ، سانتیاگو برنابئو مربوط به باشگاه رئال مادرید و ویسنته کالدرون مربوط به باشگاه اتلتیکو مادرید. تیم بستکبال رئال مادرید نیز جز تیم های مطرح اروپا در این رشته است و هم چنین مسابقات دوچرخه سواری ولتا اسپانیا از سال 1935 در این شهر برگزار می شود که یکی از سه مسابقه برتر دوچرخه سواری در سطح جهان است.

 

 

حمل و نقل

فرودگاه بین المللی مادرید ، باراخاس نام دارد که شاهراهی بین اروپا ، آفریقا و آمریکا است و دفتر مرکزی خطوط هواپیمایی اسپانیا موسوم به ایبریا در این فرودگاه واقع است . طبق گزارشات انجمن فرودگاه های بین المللی ، سالانه بیش از 45 میلیون نفر از این فرودگاه به سایر نقاط جهان سفر می کنند و به همین خاطر این فرودگاه مقام بزرگترین ترمینال هوایی در اروپا را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر ، خط هوایی مادرید – بارسلون با 971 پرواز در هفته پر تردد ترین خط هوایی در جهان است.

راه آهن نیز در اسپانیا جایگاه مهمی دارد و می توان از طریق این شهر و با کمک خطوط راه آهن ، به تمام شهرهای مختلف اروپا که در شبکه ریلی قرار دارند سفر کرد. متروی شهر مادرید نیز با طولی بالغ بر 280 کیلومتر ، پس از متروی لندن ، هزینه بر ترین و سریع ترین شبکه خطوط مترو در قاره اروپاست.

 

 

نقاط دیدنی

آثار تاریخی زیادی را در مادرید می توان یافت که در ادامه نگاهی به چند جاذبه گردشگری خواهیم انداخت :

کاخ سلطنتی :

این کاخ در خیابان بایلن و در غرب شهر مادرید در جوار رودخانه مانزانارس قرار دارد و از طریق ایستگاه متروی نزدیک آن ، می توان به کاخ سلطنتی دسترسی داشت. قصر سلطنتی طبق قانون محل اقامت پادشاه است که معمولا در آن زندگی نمی کند و بازدید از این مکان برای عموم آزاد است ، البته به جز مواقعی که استفاده کاری از آن می شود. ساخت این بنا به قرن دهم میلادی و زمان سلطه مسلمانان بر اسپانیا باز میگردد.

 

 

باغ های کمپو دل مورو

همانطور که از نام آن بر می آید ، این باغ ها محل چادر زدن اعراب مسلمان ساکن اسپانیا موسوم به مورها در سال 1109 میلادی بوده که قصد داشتند مجددا مادرید را به سلطه خویش در آورند. در این باغ خانه اپرا قرار گرفته که کار خود را از سال 1850 میلادی آغاز کرده و علاوه بر آن ، در این اپرا یک موزه نیز وجود دارد. علاقمندان از طریق خط شماره دو مترو مادرید می توانند به این جاذبه دسترسی داشته باشند.

 

 

پارک بوین رتیرو

این پارک 140 هکتار وسعت دارد و در جوار آن بنای یادبود پوئرتا د الکال و موزه پرادو قرار دارند. این پارک در سال 1623 به دستور پادشاه وقت ، فیلیپ چهارم ساخته شده و در داخل پارک یک دریاچه مصنوعی نیز وجود دارد. موزه پرادو یکی از غنی ترین موزه های اروپاست که آثاری را از قرن دوازدهم میلادی تا اوایل قرن نوزدهم در خود جای داده است. تعداد بسیار زیادی نقاشی ، تصاویر چاپی ، سکه و مدال ، مجسمه ها و تندیس ها و اشیا زینتی را می توانید در این موزه تماشا کنید.

 

 

میدان پلازا مایور

این میدا به شکل مستطیل ساخته شده و دورتادور آن را ساختمانی دربر گرفته که 237 تراس مشرف به میدان دارد. از ویژگی های این میدان وجود نه راه گذر در میان میدان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا