اسلایدرگردشگری

گردشی در بارسلونا ، مرکز کاتالان ها

بارسلونا مرکز منطقه کاتالونیا و دومین شهر بزرگ اسپانیاست. این شهر یکی از مراکز مهم اقتصادی اسپانیاست و به بندر آن در مدیترانه بی نظیر است. فرودگاه اسپانیا نیز دومین فرودگاه پر تردد اسپانیاست. بارسلونا شهری تاریخی است و بارها در طول تاریخ دستخوش محاصره ها و تخریب ها بوده است. از سوی دیگر به دلیل تاریخ نسبتا طولانی ، بارسلونا غنای فرهنگای بالایی دارد و مقصد اصلی توریستی در اسپانیا محسوب می شود. گردشگران در این شهر می توانند آثار معماران مشهور اسپانیایی نظیر آنتونیو گودی و لوئیس دومنچی مونتانر را ببینند.

 

 

موقعیت جغرافیایی ، آب هوا و جمعیت

بارسلونا در ساحل شمال شرقی شبه جزیره ایبریا قرار دارد و ساحل آن مشرف به دریای مدیترانه است . ناحیه ای که بارسلونا در آن قرار دارد ، منطقه ای است بین رشته کوه های کولسرولا و رودخانه لبرگات و بسوس که اکثر آن را جلگه ای حاصلخیز تشکیل می دهد. در بالای بندرگاه اسپانیا قله و دژ تاریخی مونجوییس قرار دارد که در قرون هفده و هجده میلادی ساخته شده و امروزه تبدیل به موزه شده و محل برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی شهر است.

 

 

آب و هوای بارسلونا مدیترانه ای است ، یعنی تابستان های خشک و گرم و زمستان های معتدل و مرطوب دارد سردترین ماه های سال در بارسلونا ، دی و بهمن هستند که دما در آنها به ده درجه سانتی گراد می رسد و این شهر بارش برف کمی را تجربه می کند. گرم ترین ماه ها نیز تیر و مرداد با میانگین دمای 30 در جه سانتی گراد هستند.

 

جمعیت شهر بارسلونا در حدود یک و نیم میلیون نفر است و با مناطق حومه به چهار و نیم میلیون نفر نیز می رسد . چهارده درصد جمعیت بارسلونا را مهاجرانی از اکوادور ، پرو ، مراکش ، کلمبیا ، آرژانتین ، ایتالیا ، پاکستان و چین تشکیل می دهند.

 

دانشگاه ها

دانشگاه معروف بارسلونا ، دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیاست. دانشگاه های جدید تری همانند پمپوفابرا و دانشگاه خصوصی رومن لال نیز در این شهر واقع هستند. تعداد زیادی دانشگاه های کوچکتر و مدارس عالی نیز در اقصی نقاط بارسلونا وجود دارد.

 

 

صنعت و تجارت

بارسلونا یکی از مراکز تجاری قدیمی اروپاست و از نختسین شهرهای اروپاست که به انقلاب صنعتی پیوست. صنعت مهم بارسلونا ، صنعت نساجی است و اوج شکوه آن در قرن نوزده میلادی بوده که بارسلونا یکی از مراکز مهم تولید پارچه ، الیاف و دستگاه های نساجی بوده است. البته هنوز هم نساجی یکی از صنایع مهم بارسلوناست.

صنایع مهم دیگری نیز در بارسلونا فعالیت دارند که عبارتند از : صنایع شیمیایی ، چاپ و نشر ، داروسازی ، لوازم الکترونیکی و موتور های درون سوز ، حمل نقل ، کامپیوتر ، تدارکات و لجستیک و مخابرات. بزرگترین کارگاه کشتی سازی دنیا به نام آتارازاناس نیز در بندر قدیمی بارسلونا قرار دارد.

 

 

زندگی در بارسلونا

بارسلونا به دلیل ذات صنعتی و توسعه یافتگی ، شهری گران است و هزینه زندگی در آن بالاست. بارسلونا پس از مادرید دومین شهر گران اسپانیا و سی و یکمین شهر گران جهان است. فرودگاه بین المللی بارسلونا در شهر ال پرادو قرار دارد که سه کیلومتر با بارسلونا فاصله دارد که با جابجایی حدود سی میلیون مسافر در سال ، بزرگترین فرودگاه منطقه مدیترانه ، دومین فرودگاه بزرگ اسپانیا و نهمین فرودگاه اروپاست. با بهره برداری از سالن های جدیدی که در سال 2008 ساخته شده اند ، ظرفیت فرودگاه افزایش نیز داشته است.

 

 

بندر بارسلونا به سه بخش تقسیم می شود :

بندر قدیمی ، بخش تجاری ، بخش پشتیبانی و سازمان دهی

حمل و نقل عمومی بارسلونا پیشرفته است و شبکه ای از مترو ، اتوبوس ، تراموا و تاکسی به حمل و نقل شهروندان مشغولند. هم چنین می توانید از دوچرخه های شهرداری نیز برای تردد در شهر استفاده کنید. در بارسلونا 68 پارک وجود دارد که شامل 12 پارک تاریخی ، 45 پارک عمومی ، 6 پارک جنگلی و 5 پارک گیاه شناسی است که ده درصد مساحت کل شهر را تشکیل می دهند. هم چنین بارسلونا هفت ساحل دارد که در مجموع به 4.5 کیلومتر خط ساحلی می رسند. سواحل سن سباستا و بارسلوناتا 1100 متر طول دارند و از بزرگ ترین ، قدیمی ترین و پر تردد ترین سواحل این شهر هستند. بندر المپیک ، این دو ساحل را از هم جدا می کند و در غرب این بندر نیز سواحل نووا ایکاریا ، ماربلا ، نوواماربلا ، لوانت و بوگاتل قرار دارند.

 

 

نقاط دیدنی

بخش قدیمی بارسلونا ، باری گوتیک نام دارد که زمان ساخت اکثر ساختمان های واقع در آن به قرون وسطی یا حتی قبل تر ، به زمان رومیان باز می گردد. معماری مدرن کاتالانی موسوم به هنر جدید ، سبکی رایج در فاصله سال های 1885 تا 1950 بوده است و بناهای بسیاری با این سبک معماری ساخته شده اند که اکثرا جز میراث فرهنگی دنیا به حساب می آیند. شهر بارسلونا در سال 1999 به خاطر معماری فوق العاده اش برنده جایزه مدال طلای ریبارویال شده است. این رویداد در نوع خود بسیار عجیب بود ، چرا که این جایزه معمولا به طراحان و معماران اهدا می شد و این اولین باری بود که یک شهر این جایزه را به خود اختصاص می داد.

 

 

کلیسای ساگرادا فامیلیا

آنتونی گودی کار ساخت این کلیسا را از سال 1882 میلادی شروع کرده است. وجه تمایز این کلیسا با دیگر بناهای مذهبی برج ها باریک و پله های تنگ آن ها هستند که تنها برای یکنفر جا دارند. در طبقه پایین کلیسا یک موزه با اشیای نفیس قرار دارد . مجموعه کلیسای ساگرادا فامیلیا ، سالانه بیش از دو و نیم میلیون نفر گردشگر را به خود جذب می کند.

 

 

پارک گوئل

این پارک در شمال شرقی بارسلونا و روی تپه ال کارمن قرار دارد که مشرف به شهر است و از بالای آن می توانید دریای  مدیترانه را مشاهده نمایید. این پارک در فاصله سال های 1900 تا 1914 و بر اساس طرحی از آنتونیو گودی ساخته شده و جز میراث فرهنگی جهانی است. وسعت این پارک حدود 17 تا 18 هکتار است.

 

 

کازامیلا

طراحی این بنا نیز به عهده آنتونیو گودی بوده و در بین سال های 1905 تا 1907 ساخته شده است و همانند پارک گوئل جز میراث فرهنگی دنیاست. کمی آن طرف تر نیز بنای دولادیز کوردیا قرار دارد که ترکیبی از معماری آنتونیو گودی و معماران مدرن را می توان در آن دید.

 

 

قلعه مون جوییک

این قلعه روی تپه ای به همین نام قرار دارد و از واخر قرن نوزدهم به زندان تبدیل شده است. این بنا تا استادیوم المپیک و برج رادیویی منحصر به فرد آن پنج دقیقه فاصله دارد. در فاصله بیست دقیقه ای از این مکان نیز ، روستای تاریخی پوبل اسپانیول قرار دارد که مجموعه ای از 116 بنای بازسازی شده از شهرهای مختلف اسپانیا را می توانید در آن مشاهده کنید.

 

 

خیابان لارامبلا

یکی از معروف ترین خیابان های اسپانیاست که از قسمت قدیمی شهر به پایین بندرگاه می رسد. در دو طرف این خیابان ، مغازه ها ، رستوران ها ، هتل ها ، خانه اپرا ، گل فروشی ، عطر فروشی و غیره به وفور دیده می شوند و افرادی نیز با ظاهری عجیب و فانتزی سعی در سرگرم کردن مردم دارند. این خیابان سه ایستگاه مترو دارد. در بخش بالایی خیابان کخ کانالتاس نام دارد ، چشمه ای معروف قرار دارد . اهالی این شهر معتقدند این چشمه خاصیت جادویی دارد و هر کس از آب این چشمه بنوشد ، به بارسلونا باز خواهد گشت. در انتهای این خیابان نیز بنای تاریخی کلمبوس قرار دارد. هم چنین جشن های قهرمانی تیم بارسلونا در این خیابان برگزار می شود.

 

 

موزه ها

موزه  ملی هنر کاتالونیا آثاری از دوران رومیان را به نمایش می گذارد. موزه هنر معاصر بارسلونا مرکز ارایه آثار هنری اسپانیاست . موزه فانداسیو خوان میرو ، موزه پیکاسو و موزه آنتونیو تاپیس نیز مجموعه هایی از هنرمندان یاد شده را به خود اختصاص داده اند.

 

 

موزیک و جشنواره ها

بارسلونا مرکز برگزاری جشنواره موسیقی سونار است که هر ساله در ماه ژوئن برگزار می شود. بزرگترین ارکستر سمفونیک اسپانیا نیز در این شهر به اجرای برنامه می پردازد. مراکز هنری دیگری نظیر تئاتر ملی کاتالونیا ، تئاتر لیور و پالو دلا موزیک کاتالانا در این شهر فعالیت دارند. تالار موسیقی کاتالان نیز بین سال های 1905 تا 1908 ساخته شده و در سال 1997 در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته است. این تالار سالانه میزبان برنامه های مختلف و نیم میلیون بازدید کننده است.

 

 

ورزش در بارسلونا

ورزش در این شهر قدمت زیادی دارد ، بارسلونا در سال 1992 میزبان مسابقات المپیک و در سال 1982 به همراه سایر مناطق اسپانیا میزبان جام جهانی فوتبال بوده است. میزبانی های دیگری نظیر مسابقات بسکتبال اروپا و رقابت های ایکس فینا نیز در کارنامه این شهر قرار دارد.

مشهور ترین باشگاه این شهر ، اف سی بارسلونا یکی از بزرگترین ، پر افتخار ترین و پرهوادار ترین باشگاه های فوتبال در اروپا و دنیاست. هم چنین باشگاه های مختلفی نیز در لیگ های بسکتبال ، هندبال و هاکی فعالیت دارند. موزه این باشگاه نیز دومین موزه پربازدید در ایالت کاتالونیا است.

شهر بارسلونا نیز مانند مادرید ، دو استادیوم پنج ستاره دارد. اولی استادیوم المپیک لوییس که برای المپیک 1992 ساخته شده و دومی استادیوم نیوکمپ که ورزشگاه اختصاصی باشگاه بارسلوناست.

 

1 دیدگاه

  1. نوع خیابونهاش چه جالبه.هر خیابون به صورت بلوکهایی است که دور یه محوطه خونه ها ساخته میشن و وسطش فضای خالی هست به عنوان پارکینگ و فضای سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا