اسلایدرگردشگری

چگونه در سقوط هواپيما زنده بمانيم

احتمال مرگ در یک پرواز تجاری هواپیمایی كمتر از 1 در 9 میلیون است. براساس گفته ها در ارتفاع 33000 فوت (10،058.4 متر) بالاتر از سطح زمین ممکن است خیلی چیزها درست پیش نرود و اگر به اندازه ی کافی خوش شانس نباشید، تصمیمات شما می تواند مرگ و زندگی شما را مشخص كند.

تقریبا 95٪ از افرادی که در سقوط هواپیما هستند نجات پيدا مى كنند، بنابراین حتی اگر بدترین اتفاق بیافتد، شانس بالایی برای نجات یافتن دارید. شما می توانید بياموزيد كه برای هر اتفاقی در پرواز آماده باشيد، در حین سقوط هواپیما آرام باشید، تا شانس زنده ماندن خود را بالا ببرید.

بخش اول: آمادگی برای پرواز امن

1-لباس راحت بپوشید.

اگر از یک سقوط هواپیما جان سالم به در برده باشید، باید بتوانید گرم بمانید. حتی اگر گرم ماندن مسئله ی اصلى نباشد، با لباس قسمت بیشتری از بدن شما در هنگام ضربه تحت پوشش قرار می گیرد، و کمتر احتمال دارد که شما دچار صدمات جدی یا سوختگی شويد. شلوار بلند، تی شرت با آستین بلند، و کفش محکم و راحت بپوشید.

لباس های سنگین یا کارشده مناسب نیستند، چون در هنگام خروج اضطراری از هواپیما مى توانند باعث ایجاد مشكل شوند. اگر می دانید که می خواهید در مناطق سرد پرواز کنید، لباس مناسب به همراه داشته باشید، و در نظر بگیرید که یک جلیقه را نزدیک خود نگه دارید.

لباس های پنبه یا پشم نیز مناسب هستند زیرا آنها قابليت اشتعال كمترى دارند. پشم در هنگام پرواز بر فراز آب به پنبه ترجیح داده می شود، زیرا پشم عایق های خود را از دست نمی دهد و به اندازه پنبه خیس نمی شود.

2- کفش های معقول و مناسب بپوشید.

اگر چه ممکن است بخواهید راحت یا حرفه ای به نظر برسید، صندل یا کفش پاشنه بلند حرکت سریع را در زمان های اضطراری دشوار می سازد.

3-نزدیک دم هواپیما بشینید.

مسافران نزدیک دم هواپیما 40٪ بیشتر از مسافران در چند ردیف اول در صورت سقوط هواپیما نجات پیدا می کنند. از آنجا که یک راه فرار سریع به شما بهترین شانس برای زنده ماندن را می دهد، بهتر است که صندلی ها را تا حد ممکن نزدیک به خروجی، راهرو و در عقب هواپیما انتخاب کنید.
از لحاظ آماری پرواز در قسمت اقتصادی امن تر از پرواز در قسمت درجه یک است. صرفه جویی در هزینه و ایمن ماندن هر دو را با هم داشته باشید.

4- کارت ایمنی پرواز را بخوانید و به گفته هاى ایمنی قبل از پرواز گوش کنید.

بله، شما ممکن است تمام آن را از قبل بارها شنیده باشید و احتمالا هرگز به آن نیازی نداشته ايد، اما اگر دستورالعمل های قبل از پرواز یا کارت ایمنی را نادیده بگیرید، اطلاعاتی را که می تواند در صورت بروز سقوط هواپیما حیاتی باشد، از دست می دهید.فرض کنيد همه اينها را هم ميدانيد، با اين حال هر نوع هواپیما دارای دستورالعمل های ایمنی متفاوتی است.

اگر شما در یک ردیف خروجی نشسته اید، در خروجى را بررسی کنید و مطمئن شوید که می دانید که چگونه باید آن را باز کنید. در شرایط عادی، مهمانداران درب را باز می کنند، اما اگر آنها در دسترس نیستند یا مجروح شده اند، باید این کار را خودتان انجام دهید.

5- تعداد صندلی ها را بین صندلی خود و ردیفى كه درب خروجی در آن قرار دارد بشماريد.

پیدا کردن خروجی نزدیک به شما و تعداد صندلی هایی که برای رسیدن به آن باید طی کنید را حساب کنید. اگر هواپیما سقوط کند، ممکن است دود، صداهای بلند و یا گیج کننده در کابین وجود داشته باشد. اگر نیاز است كه شما فرار كنيد، ممکن است مجبور شوید راه خروجى را پیدا کنید، در لسن صورت اگر بدانید اين راه کجاست و تا چه اندازه با شما فاصله دارد، كار خیلی ساده تر می شود.
شما حتی می توانید شماره مورد نظر را در كف دست خود بنویسید، بنابراین اگر نیاز فورری پیدا شد، مرجع سریعی خواهید داشت.

6-کمربند ایمنی خود را در هر زمان بسته نگه دارید.

هر سانتی متر کمربند ایمنی شما نیروی G را که در تصادف تجربه می کنید سه برابر می کند، بنابراین کمربند ایمنی خود را در طول پرواز محکم کنید و بسته نگه داريد.
فشار پایین کمربند را روی لگن خود کم کنید. شما باید احساس كنيد كه لبه ى فوقانى استخوان لگن با لبه ى فوقانى كمربند ايمنى موازى است. زيرا استخوان لگن محكم است و اين امر موجب مى شود تا در شرايط اضطرارى بهتر از شكم كه نرم است شما را نگه دارد.حتی اگر خواب هستید كمربند ايمنى خود را بسته نگه داريد. اگر سقوط هواپیما هنگامی که شما خواب هستید اتفاق بیافتد، خوشحال خواهید شد که کمربند را بسته بودید.

بخش دوم: مقاومت در برابر فشار

 

١- بررسى شرايط

تلاش كنيد تا تشخيص دهيد كه هواپيما بر روى چه سطحى مى نشيند تا خود را براى شرايط موجود آماده كنيد. براى مثال اگر بر روى آب مى نشيند بايد جليقه ى نجات را بپوشيد و منتظر بمانيد تا بعد از خروج از هواپيما آن را باد كنيد. در صورت سرد بودن هواى محل سقوط هواپيما بليد سعى كنيد با خود پتو و لباس گرم به همراه داشته باشيد تا بتوانيد در هواى سرد دوام بياوريد.اطلاعات جغرافيايى مورد نياز را داشته باشيد تا بتوانيد حدس بزنيد كه مسير پروازى شما از روى چه مناطق و سطوحى مى گذرد.
قبل از اينكه هواپيما سقوط كند از زمان استفاده كنيد و مسير خروجى را بيابيد. اگر هواپيما در حال سوط باشد، تقريبا هميشه تا قبل از اصابت چند دقيقه زمان داريد. از اين زمان براى مرور مجدد اينكه محل خروج از كدام جهت بوده است، استفاده كنيد.

٢- تا حد امكان فضاى مورد نياز خود را آماده سازيد.

زمانى كه متوجه شديد هواپيما در حال سقوط است، صندلى را به حالت اوليه (كاملا راست) بازگردانيد و هر چيزى را كه احتمال مى دهيد روى سرتان سقوط كند و يا برايتان ايجاد خطر كند از خودتان دور كنيد. زيپ لباس خود را ببنديد و مطمئن شويد كه كفش هايتان در پايتان محكم است. سپس بر دو حالت استانداردى كه در حين سقوط براى نجات استفاده مى شود تمركز كنيد و آرامشتان را حفظ كنيد.
در هر دو حالت بايد پاهايتان كاملا بر روى زمين و كمى عقب تر از زانوهايتان قرار گيرد. در اين صورت احتمال زخمى شدن پاهايتان كم تر است. تا جايى كه امكان دارد پاهايتان را زير صندلى قرار دهيد تا از شكستن استخوان ساق جلوگيرى نماييد.

٣- به سمت صندلى جلويتان خم شويد و دستانتان را بالاى سرتان قرار دهيد.

اگر صندلى مقابلتان به اندازه كافى نزديك بود همانند عكس به سمت صندلى خم شويد، پيشانى خود را به صندلى تكيه دهيد و دستانتان را بالاى سر و روى هم به صورت ضربدرى قرار دهيد. گاهى اوقات توصيه مى شود كه سر خود را به طور مستقيم بر پشت صندلى جلو تكيه دهيد و سرتان را با دست هايتان بپوشانيد.
اگر در مقابلتان صندلى وجود ندارد، به سمت جلو خم شويد و قفسه ى سينه ى خود را بر روى ران ها و سرتان را بين زانوهايتان قرار دهيد و دست هايتان را جلوى ساق پا قرار دهيد و مچ پاهايتان را بگيريد.

٤- تلاش كنيد آرامشتان را حفظ كنيد

خارج شدن از هواپيما و نجات از آن شرايط سخت و پر استرس درست بعد از سقوط هواپيما كار تقريباً ساده اى است، اما به شرطى كه بتوانيد آرام باشيد.

٥- اگر در حال سقوط در آب بوديد، جليقه ى نجات را بر تن كنيد اما آن را باد نكنيد.

اگر زمانى كه در هواپيما هستيد جليقه ى نجات را باد كنيد، هنگامى كه آب به داخل هواپيما نفوذ مى كند و پر از آب مى شود، جليقه ى نجات شما را به سمت سقف هواپيما مى برد و در آن شرايط شنا كردن به سمت پايين و خارج شدن از هواپيما دشوار شده و احتمال دارد درون هواپيما گير كنيد. بهترين كار اين است كه به سمت بيرون شنا كنيد و زمانى كه از هواپيما خارج شديد سپس جليقه ى نجات را باد كنيد.

٦- قبل از كمك كردن به ديگران ماسك اكسيژن خود را بزنيد.

تا قبل از بيهوش شدن تنها ١٥ ثانيه و يا حتى كمتر وقت داريد تا بتوانيد با استفاده از ماسك اكسيژن نفس بكشيد.
ممكن است بخواهيد فداكارى كنيد و بخواهيد در ابتدا به كودكان و يا مسافران سالخورده كه در اطرافتان هستند كمك كنيد، اما اين را در نظر داشته باشيد كه اگر خودتان از هوش برويد ديگر نمى توانيد به كسى كمك كنيد. پس بهترين كار اين است كه اول ماسك اكسيژن خود را بزنيد و سپس به ديگران كمك كنيد، در اين صورت مى توانيد به ديگران نيز كمك كنيد و جان آنها را نجات دهيد.

جان سالم به در بردن از سقوط هواپيما

١-دود و آتش سوزى عامل بيشترين درصد تلفات و كشته شدگان در سوانح هواپيمايى است.

دود ايجاد شده پس از آتش سوزى در هواپيما بسيار غليظ و سمى است. بنابراين بايد با پارچه اى بينى و دهان خود را بپوشانيد تا از استنشاق آن جلوگيرى كنيد. در صورت امكان پارچه را خيس كنيد، تا امكان مسموميت كمتر شود. در هنگام فرار براى خروج از هواپيما بهتر است تا جايى كه مى توانيد خم شويد. ممكن است دشوار به نظر نيايد، اما استنشاق دود در حين فرار از هواپيما يكى از خطرناك ترين كارهايى است كه ممكن است در شرايط بحرانى اتفاق بيفتد.

٢- زودتر از هواپيما خارج شويد.

بر اساس آمار انجمن ملى حمل و نقل هوايى، ٦٨ درصد از مرگ و ميرهاى سقوط هواپيما به علت آتش سوزى پيش از سقوط بوده است. خروج سريع از هواپيما بسيار مهم است. در صورتى كه بر اثر آتش سوزى هواپيما پر از دود شود، معمولا براى اينكه به طور سالم از هواپيما خارج شويد، كمتر از دو دقيقه وقت داريد. از امن بودن مكانى كه براى خروج انتخاب كرده ايد مطمئن شويد. از پنجره به بيرون نگاه كنيد تا مطمئن شويد از جايى كه خارج مى شويد آتش سوزىيا خطرى در بيرون وجود نداشته باشد. اگر در آن قسمت خطرى وجود داشت سعى كنيد از جاى ديگرى خارج شويد.

٣- به دستورالعمل هاى مهمانداران پيش از سقوط دقت كنيد.

مهمانداران و خدمه ى پرواز براى اينكه بدانند در شرايط بحرانى چه كارهايى بايد انجام دهند از قبل به طور كامل تعليم داده شده اند. اگر مهمانداران قادر به راهنمايى و كمك به شما هستند، با دقت به او گوش دهيد و براى افزايش شانس نجات ديگران با وى همكارى كنيد

٤-وسايل خود را رها كنيد

سعى نكنيد وسايلتان را نجات دهيد. به همراه بردن وسايل هنگام فرار از هواپيما طبيعى است. اما سعى كنيد ابتدا جان خود را نجات دهيد و بعد از آن در صورتى كه به آن ها احتياج پيدا كرديد، در ميان لاشه ى هواپيما به دنبال آن ها بگرديد.در صورت بروز حادثه مهم ترين مسئله اين است كه خودتان را نجات دهيد، حمل بار اضافى فقط باعث مى شود سرعتتان كاهش يابد.

٥- دست كم ٥٠٠ فوت و بر خلاف جهت باد از محل سقوط هواپيما فاصله بگيريد.

 

اگر در منطقه اى دور افتاده سقوط كرديد، معمولاً بهترين كارى كه بايد انجام دهيد انتظار براى رسيدن نيروهاى امداد در نزديكى هواپيما است. ولى به اين نكته توجه كنيد كه نبايد خيلي نزديك هواپيما باشيد، زيرا ممكن است بعد از سقوط هرلحظه انفجار و يا آتش سوزى رخ دهد. بنابراين حداقل ٥٠٠ فوت از هواپيما فاصله بگيريد. در صورت سقوط در آب شنا كنيد و از لاشه هواپيما فاصله بگيريد.

٦- در يك مكان ثابت بمانيد. اما توجه كنيد كه چه كارهايى بايد انجام دهيد.

پس از سقوط حفظ خون سردى بسيار مهم است و بايد بدانيد كه در چه زمانى نياز به چه عملكردي داريد تا با سرعت آن كار را انجام دهيد. همچنين اگر توانايي كمك به ديگران را داريد آنها را از ياد نبريد.
ابتدا به زخم هاى خود رسيدگى كنيد. بدون حركت در يك محل منتظر بمانيد تا در صورت داشتن جراحات داخلى با حركت كردن آنها را تشديد نكنيد.
داشتن حس وحشت خوب نيست و موجب ناتوانى فرد براى تصميم گيرى صحيح و قاطعانه مى شود. به طور مثال به علت وحشت زياد ممكن است به جاى اينكه به دنبال راهى براى خروج باشيد در صندلى خود بهت زده باقى بمانيد.

٧- منتظر رسيدن نيروهاى امداد بمانيد.

به جاى اينكه در اطراف پرسه بزنيد يا به دنبال كمك بگرديد، بهتر است منتظر رسيدن امدادگران باشيد. هميشه در زمان سقوط هواپيما به سرعت افرادى براى امدادرسانى مى آيند و تا آن زمان بايد منتظر بمانيد.

 

1 دیدگاه

  1. این آمار نجات یافتن ۹۵‎٪ از افرادی که دچار حادثه سقوط هواپیما میشوند به نظر زیاد منطقی نمیرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا