اروپاییاسلایدرایران خودروایرانیبررسیفرانسوی

نگاهی به بازار پژو پارس ، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

پژو پارس یا پژو پرشیا حاصل یک فیس لیفت موفق بر روی محصول پر فروش ایرانخودرو و پژو ، یعنی 405 می باشد که پس از مدت های مدید که کمبود یک خودروی لوکس در کشور مشهود بود ، توانست این خلا را در بازار خودروی ایران پر کند.

در این سالها مدل های مختلفی از پژو پارس با موتورهای گوناگون و سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی مختلف به بازار عرضه گشته اند و دیگر نمی توان پژو پارس را خودرویی لوکس دانست ، چرا که هم اکنون این خودرو در کنار خانواده پراید و خانواده پژو 206 جز پر فروش ترین و پر تیراژ ترین خودروهای کشور است و به واسطه کابین بزرگ ، ظاهر زیبا وسواری نرم ، انتخاب بسیاری از خانواده های ایرانی چه به صورت نو و چه به صورت کارکرده می باشد.

 

در این مطلب به بررسی بازار پژو پارس هایی که در طی این سالها به بازار خودرو عرضه شده اند می پردازیم و با مزایا و معایب هر کدام آشنا خواهیم شد. پیش از این مطالب بسیاری در مورد پژو پارس در سایت دنده 6  منتشر شده است که در صورت تمایل می توانید از طریق لینک های زیر به این مطالب دسترسی داشته باشید. در انتهای مطلب نیز می توانید دفترچه راهنما و کاتالوگ پژو پارس را دریافت کنید.

 

 

پژو پارس ساده یا پژو پارس سال

نخستین نمونه از پژو پارس ، مدل ساده یا سال آن می باشد که در زمینه قوای فنی هیچ تفاوتی با پژو 405 ندارد و تنها تفاوت های محدود ظاهری موجب شده اند که چهره آن شبیه به مدل 406 باشد. این مدل از موتور قدیمی و شناخته شده XU7 استفاده می کند که 1800 سی سی حجم داشته و 100 اسب بخار قدرت تولید می کند.

 

نگاهی به مشخصات فنی پژو پارس سال :

حجم موتور 1761 سی سی
قدرت موتور 100 اسب بخار
حداکثر گشتاور 153 نیوتون متر
جعبه دنده پنج سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی 9.1
طول ، عرض ، ارتفاع 4498 ، 1704 ، 1410 میلی متر
فاصله بین دو محور 2669 میلی متر
حجم فضای صندوق عقب 470 لیتر
گنجایش مخزن سوخت 66 لیتر

 

 

مزایا و معایب

موتور XU7 در سالهای اخیر دچار تغییرات بسیاری شده و بسیاری از قطعات اصلی آن با نمونه های کپی شده جایگزین شده اند که حاصل آن عملکرد ضعیف تر موتور ، استهلاک بالاتر و مصرف بیشتر است. از سوی دیگر به واسطه تیراژ بالای پژو پارس سال ، این خودرو یکی از بی کیفیت ترین ها در بین محصولات ساخت داخل است و به خصوص در مورد قطعات بدنه و تزیینات داخلی وضعیتی نا مطلوب دارد. مدل های قدیمی تر که از داشبوردی شبیه به داشبورد پژو 405 بهره می بردند ، کیفیت بهتری نسبت به نمونه های داشبورد جدید و دو ایربگ دارند .

 

 

یکی از مهم ترین مسایل در مورد پژو پارس سال ، استهلاک بالای موتور است که به خصوص در نمونه های جدید به واسطه کیفیت پایین تر ، تشدید شده و به خصوص مشکلات این موتور در قسمت واشر سر سیلندر معروف است. از سوی دیگر به واسطه عایق بندی ضعیف و قدیمی بودن تکنولوژی موتور ، ورود صدا به کابین بسیار زیاد و آزار دهنده است. همانطور که در جدول بالا ذکر شده ، مصرف سوخت این موتور بسیار بالاست و اصلا نمی توان روی عملکرد اقتصادی آن حساب باز کرد.

در سوی مقابل ، فضای بزرگ کابین و صندوق عقب ، شتاب نسبتا مناسب آن هم در میان چینی هایی که اکثرا کند هستند ، رانندگی نرم و مناسب و پایداری در جاده از مزایای این خودرو هستند. علاوه بر این ، به دلیل حضور بلند مدت پژو پارس سال در بازار داخلی ، مشکلی از بابت قطعات و خدمات نخواهید داشت.

 

 

پیشنهاد خرید

اگر قصد خرید مدل صفر کیلومتر پژو پارس را دارید ، باید بدانید که قیمت کارخانه این خودرو حدود چهل میلیون تومان است و در بازار تا 45 میلیون تومان نیز قیمت گذاری می شود. با توجه به اینکه مدتهاست ایران خودرو فروش فوری محصولاتش را از دستور کار خارج کرده ، برای خرید این مدل باید به بازار و نمایشگاه های خودرو یا نمایندگی های فروش مراجعه کنید. هم چنین به دلیل کسادی بازار ، برخی نمایشگاه ها اقدام به عرضه پژو پارس سال به صورت فروش اقساطی کرده اند.

در این آگهی ، پژو پارس ساده صفر کیلومتر با پیش پرداخت بیست میلیون تومانی و اقساط 24 ماهه 1 میلیون و 625 هزار تومانی قابل خریداری است و آگهی های مشابهی را در این مورد می توانید ببینید.

اگر قصد دارید که نمونه های دست دوم را تهیه کنید که ممکن است نسبت به نسخه های جدید تر کیفیت قطعات بهتری داشته باشند ، پیشنهاد ما به شما تهیه نمونه های بین سال های 87 تا 89 است ، هرچند که این خودروهای سن بالایی دارند و ممکن است در کوتاه مدت هزینه زیادی را صرف تهیه لوازم یدکی بکنید. نگاهی به چند اگهی می اندازیم :

پژو پارس ساده ، مدل 1387 ، رنگ سفید و بدنه دارای چند لکه رنگ ، کارکرد 144558 کیلومتر ، قیمت 19 میلیون و هشتصد هزار تومان

پژو پارس ساده ، مدل 1388 ، رنگ خاکستری ، کاپوت دارای رنگ ، کارکرد 159000 کیلومتر ، قیمت 24 میلیون و 500 هزار تومان

 

پژو پارس اتوماتیک

ایران خودرو در تلاشی برای کسب سهمی از بازار خودروهای اتوماتیک که در جامعه ایرانی روز به روز محبوب تر می شدند ، در میانه های دهه هشتاد خورشیدی اقدام به عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو کرد که به واسطه رانندگی راحت در مسیر های درون شهری ، گزینه ای مناسب به خصوص برای کسانی بود که کلاچ گرفتن های مکرر در ترافیک ، پای آنها را فرسوده کرده بود. این مدل نسبت به نمونه های سال از امکانات بهتری بهره می برد و البته قیمت گران تری نیز داشت.

در دوران تحریم های سخت علیه خودروسازی ، تولید این مدل متوقف شد. سال گذشته بود که پس از دورانی وقفه ، ایران خودرو باز هم پژو پارس اتوماتیک را به سبد محصولات خود برگرداند و این بار از موتور TU5 ، مشترک با پژو پارس LX برای آن استفاده کرد که نتیجه این ترکیب مصرف سوخت کمتر و البته شتاب کمتر بود. لازم به ذکر است که جعبه دنده این مدل مشترک با 206 های اتوماتیک ، از نوع AL4 است که نسبت به جعبه دنده های چهار سرعته دیگر خودروهای امروز بازار نظیر خانواده تندر نود و رنو ساندرو ، خانواده برلیانس و دانگ فنگ H30 کراس عملکرد ضعیف تری دارد .

 

 

پیشنهاد خرید:

اگر قصد خرید نسخه های کارکرده پژو پارس اتوماتیک را دارید ، بهتر است علاوه بر مسایلی مانند استهلاک قطعات فنی ، داشبورد و تزیینات داخلی ، به مصرف سوخت نسبتا بالای این مدل نیز توجه داشته باشید که به واسطه بهره گیری از جعبه دنده چهار سرعته نه چندان پیشرفته و وزن بالاتر نسبت به مدل دنده ای ، پر اشتها تر است.هم چنین نمونه های مجهز به موتور TU5 در بین خودروهای کارکرده مرسوم تر هستند. نگاهی به دو آگهی از این خودرو می اندازیم :

پژو پارس اتوماتیک مدل 1389 ، موتور TU5 ، کارکرد 149000 کیلومتر ، رنگ سفید و بدنه بدون رنگ ، قیمت 34 میلیون تومان.

پژو پارس اتوماتیک مدل 1391 ، کارکرد 150000 کیلومتر ، رنگ مشکی و بدنه دارای دو لکه رنگ ، قیمت 36 میلیون تومان

پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 مدت زمان زیادی نیست که بازار ارایه شده و از آنجایی که تب خرید خودروهای اتوماتیک در این روزها بسیار بالاست و از سوی دیگر ایرانخودرو نیز از ارایه خودروهای خود به بازار خودداری می کند ، قیمت این نسخه بسیار فراتر از ارزش واقعی آن است و پیشنهاد میکنیم اگر قصد خرید خودرویی اتوماتیک دارید ، گزینه های بهتر دیگری نظیر تندر نود اتوماتیک ، برلیانس H330 و بسترن B30 برای شما مناسب تر خواهند بود.

پژو پارس اتوماتیک ، صفر کیلومتر ، سفید رنگ ، قیمت نسخه های موجود بین 61 الی 70 میلیون تومان. هم چنین قادر به تهیه این مدل با پیش پرداختی در حدود 24 میلیون تومان و اقساط دو ساله دو میلیون تومانی خواهید بود.

 

پژو پارس LX

همانطور که گفتیم ، یکی از بزرگترین معایب پژو پارس ، موتور آن است که راندمانی پایین و مصرف سوختی بالا دارد. ایران خودرو در تلاش برای رفع این مشکل ، اقدام به عرضه مدل LX نمود که از موتور کم حجم تر و پرتوان تر TU5 بهره می برد که نخستین بار با پژو 206 تیپ پنج وارد ایران شد و در این سالها شاهد نصب آن روی سمند ، رانا و پارس بوده ایم.

 

 

این موتور مشخصا توانست مصرف سوخت خودرو را تا قدری کاهش دهد ، اما به واسطه گشتاور پایین تر ، قابلیت کشش خودرو دچار ضعف شد و از سوی دیگر وزن بالاتر پژو پارس نسبت به پژو 206 مزید بر علت شد تا این مدل شتاب پایین تری از مدل سال داشته باشد. پژو پارس LX نسبت به پژو پارس سال از امکانات بیشتری نظیر رینگ های آلومینیومی ، ترمز های دیسکی عقب ، آینه های تاشونده برقی ، صندلی های برقی و فرمان چرمی بهره می برد و به راحتی میتوان امکاناتی نظیر دوربین دنده عقب و مانیتور را به آن افزود.

 

 

پیشنهاد خرید :

پژو پارس LX عضو نسبتا جوانی در این خانواده است و مدت زمان زیادی نیست که در بازار حضور دارد. این نسخه نیز محبوبیت فوق العاده زیادی بین خریداران دارد و همین موضوع در کنار عرضه آرام به بازار ، موجب شده تا فاصله قیمتی بازار و کارخانه در این مدل بسیار زیاد باشد. اگر قصد خرید این خودرو به صورت کارکرده را دارید ، پیشنهاد ما اندکی هزینه بیشتر و خرید نسخه های جوان تر است. با هم نگاهی به چند آگهی می اندازیم.

پژو پارس LX ، مدل 1394 ، کارکرد 70 هزار کیلومتر ، بدنه سفید و بدون رنگ ، قیمت چهل میلیون تومان

پژو پارس LX ، مدل 1397 ، صفر کیلومتر ، رنگ خاکستری ، قیمت 50 میلیون تومان

 

پژو پارس ELX

این مدل قوی ترین و لوکس ترین عضو خانواده پژو پارس است که در این سالها با موتورهایی حجیم که گشتاور فوق العاده ای تولید می کردند به بازار عرضه شد. نمونه های اولیه این خودرو موتور زانتیایی نامیده می شدند و آخرین نمونه ها نیز با موتور XUM که نسخه ای بروز رسانی شده از موتور XU7 بود به بازار عرضه گردید. در نهایت به دلیل عدم کسب استاندارد های آلایندگی لازم از سوی استاندارد ، تولید این مدل متوقف شد. پژو پارس ELX خودروی نسبتا کمیابی است و به خصوص در مورد قطعات نیز مشکلات فراوانی گریبانگیر مالکان ، به خصوص مالکان شهرستانی است و به نظر می رسد با توقف تولید این مدل ، این مشکلات تشدید شود.

 

 

پیشنهاد خرید :

اگر به این مدل علاقمند هستید و مشکلات آن به خصوص در زمینه قطعات یدکی را به جان می خرید ، بهتر است به خرید نمونه های قدیمی تر روی بیاورید که البته ریسک استهلاک بالا را نیز به همراه دارد. اگر قصد دارید با بودجه ای نه چندان زیاد ، خودرویی سریع و پر شتاب تهیه کنید ، رقبای دیگر پژو پارس ELX به خصوص سیتروئن زانتیا نیز گزینه های مطرح دیگری در این بازه هستند. نگاهی به چند آگهی در این زمینه می اندازیم :

پژو پارس ELX ، مدل 1389 ، بدنه سفید و بدون رنگ ، کارکرد 70 هزار کیلومتر ، قیمت 43 میلیون تومان

پژو پارس ELX با موتور XUM ، مدل 1395 ، بدنه سفید و بدون رنگ ، کارکرد 14 هزار کیلومتر ، قیمت 55 میلیون تومان

 

 

دانلود کاتالوگ پژو پارس :

پژو پارس Cataloge

دانلود دفترچه راهنمای پژو پارس :

پژو پارس Manual

10 دیدگاه

  1. بعد از مطالعه این تاپیک مدام این سوال در ذهنم دور میزنه که چرا فردی ۷۰ میلیون تومان برای خرید پارس اتوماتیک هزینه میکند؟

    1. بعنوان کسی که قطعات چینی دانگ و فنگ میفروشم و چری مبگم که کیفیت پژو از وقتی چینی شده شتابش بیشتر و کم مصرف شده الان بازار دست چینی هاس و نه چیز دیگه پس باید پذیرفت ارباب ما الان چینه با خودروهای به روز و با کیفیت که در حهت رفاه حال تو شهروند چینی سوار قیمتهاش پایین آورده والا اللن همبنم نمیتونستی بخری

  2. متاسفانه دولتمردان عزیز خودشون دوست دارن بازار اینجوری بی ثبات باشه.
    یه عده هم از اب گل الود که چه عرض منم از گل ماهی می گیرن

  3. با همه ی مشکلاتی که پارس داره ولی معتقدم هنوزم در بحث کیفیت و شتاب و ایمنی تصادف و ترمز از چینیای حتی گرونتر سرتره

    1. بدنام مخالف چینی بایدم همچین حرفی بزنه یه بدنام تو سایتهای دیگه هم دیدم فامیلاش همه ماشینهای چینی رو دارن همشون تصادف کردن ماشینشون داغون شده
      چینیهای گرونتر که هیچی همه چینیهای از نظر ایمنی و ترمز بهتر از پارسن
      بجای این حرفها بگید پارس سلطانه، یه پیچش به کل چین میارزه و .. از این چرت و پرتها

  4. بعنوان یک چینی باز و چینی دوست و چینی فروش از وقتی چینی میفروشم درآمدم بیشتر شده باید سر تعظیم به خاک پاک چینی ها فرود آورد که برای تو مشتری جنس درجه یک با کیفیت مثال زدنی تحویل میدن با قیمت پایین پس بردستان پاک چینی ها باید بوسه زد و خاک پاشون سرمه در چشم کرد که کشورمارو با اجناس درجه یک گلبارون کردن چون هلدینگه قیمت جنساشون پایینه و ال تو مشتری این جنس چینی تو خارج باید گرئن ترم بخری بله اینه به اینجاش فکر نکرده بودی
    مثلا همین امجی در ایتالیا باید 10 هزار تا بیشتر پاش پول بدی تا یه دور سوار بشی یا همین لیفآن که آخرت برنده و جزو 5 خودروی اول جهان زیسته میتونی با 180 ملیون بخری بااسطح تجهیزات کره ای و ژاپنی

    1. کاملا قبول دارم چینی ها خیلی خوب شدن بخصوص خودروهاشون کیفیتشون از کره ای ها و ژاپنی ها بیشتره و هرکی هم بگه نه تا بحال خودرو چینی ندیده امروز رفتم نقاشی صافکاری یه h30 ازین چینیها دیدم که داشتن واسش رنگ درست میکردن درب باکش پلاستیکی بود اون ضامن و گیره باکش هم پلاستیکی بود داخلش هم کیفیتش واقعا عالی بود هنه چی پلاستیک خشک و دید راننده هم مثل سکان کشتی خیلی هقب بود و دماغه خودرو میدیدی و یه احساس عجیبی پشتش داشتم که واقعا باید به شما و چینی ها تبریک گفت که چقدر با کیفیت و حساب شده کار کردید و مردم دارن سرو دست میشکنن فقط بخاطر کیفیت کارتون

  5. خدایی دوره این ماشین قدیمی و پرمصرف دیگر گذشته است! خودرویی که بعد از دو سال لش و اتاق
    به سروصدا می افتد و واشر سرسیلندر میزند و مشکلات برقی و…..!!ترجیح بنده خودروی چینی به روزتر
    با امکانات بیشتر است تا این شیر به قول شما پیرمرد!!

  6. سلام به همگی
    در وهله اول تشکر میکنم از جناب قانع بابت تهیه این متن فقط جسارتا با یه جاش چندان موافق نیستم اونجا که گفته شده پارس موتور xu7 شتاب مناسبتری نسبت به چینیا داره که اکثرا کند هستن بنظرم خودروهایی مانند بی وای دی اف 3 دنده دستی برلیانس اچ 330 موتور 1650 دنده دستی ام جی 360 دنده دستی جک جی 5 دنده دستی و حتی خودروی قدیمی چینی مثل لیفان620 موتور 1800 و حتی 1600 اگر از پارس با موتور xu7 و tu5 پر شتاب تر نباشن کند تر هم نیستن تازه خودروهایی که نام بردم از پارس وزن بیشتری دارند اما اگر منظورتون کشش بوده باشه بله درست میفرمایید برخی از خودرهایی که نام بردم به علت گشتاور پایین تر و وزن بیشتر و ضرایب دنده های سبک تر در مقابل پارس با موتور xu7 کشش ضعیف تری دارند البته در رابطه با شتاب کم خودروهای دنده اتوماتیک چینی که موتور 1500 و 1600 تنفس طبیعی دارن باتون موافقم

    1. چینیهای دنده دستی مشکل شتاب ندارن، خیلی ماشین اتومات میخرن چون پول بیشتری از دنده دستی دادن فکر میکنن شتابش هم باید بیشتر باشه
      هر کسی قبلا پارس داشته الان سوار پژوپارسهای جدید میشه میگه ماشین چندسال کارکرده خودش شتابش بیشتره، ماشینهای جدید راه نمیرن، نه شتاب دارن نه سرعت نهایی نه کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا