تست و بررسی BYD F3 در پیست اختصاصی کارمانیا ، کم مصرف و مدرن

سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | 6 نظر

تست و بررسی BYD F3 در پیست اختصاصی کارمانیا ، کم مصرف و مدرن

همانطور که می دانید ، بسیاری از خودروهایی که امروزه در بازار داخلی به فروش می رسند ، چینی های 1.5 لیتری یا 1.6 لیتری هستند که سعی در ارایه یک سدان یا کراس اوور اقتصادی قابل قبول دارند. سدان BYD F3 از سال گذشته پا به بازار خودروی ایران گذاشت و در همان فروش اول به واسطه امکانات خوب ، تکنولوژی بالای به کار رفته و قیمت مناسب ، مورد توجه مخاطبان و مشتریان بازار خودرو قرار گرفت.

بررسی طراحی ظاهری

پلت فرم  BYD F3  طبق گفته ها با نسل نهم تویوتا کرولا مشترک بوده و باعث شده تا ظاهر این دو خودرو شباهت های بسیاری به یکدیگر داشته باشند.. BYD F3 یک سدان کامپکت شهری است که با فاصله بین دو محور مناسب و صندوق عقب نسبتا بزرگ می تواند رضایت مصرف کنندگان خانوادگی را جلب کند.

ابعاد خودرو به ترتیب 4617 ، 1716 و 1480 میلی متر است که یک سدان کامپکت را در ذهن تداعی می کند ، با این وجود فاصله ی بین دو محور 2615 میلی متری رقمی بین فاصله ی بین دو محور هیوندای اکسنت و الانترا است که نوید فضای پای خوب برای سرنشینان عقب را می دهد. صندوق بار این خودرو 430 لیتر حجم دارد که با تا کردن صندلی های عقب به 1084 لیتر افزایش می یابد و به راحتی پاسخگوی نیاز های یک خانواده خواهد بود.

بررسی بیشتر

طراحی جلوی BYD F3 به سبک آسیای شرقی بوده و در آن از خط و خطوط زیادی استفاده شده است. چراغ های عقب نمای زیبایی دارند و می توان شباهت های بین این خودرو و تویوتا کرولا را بیشتر متوجه شد. در نمای جانبی با ظاهری ساده و بدون حجم های فانتزی روبرو هستیم که البته این سبک طراحی در یک سدان اقتصادی قابل قبول است.

در نمای داخلی ، می توان طراحی داشبورد BYD F3 را قابل قبول دانست ، چرا که نه مانند برخی از رقبا بیش از حد ساده طراحی شده و نه علایمی از اغراق بیش از حد حجم ها در آن دیده می شود. در مرکز داشبورد یک نمایشگر هشت اینچی لمسی قرار دارد که دسترسی به بسیاری از امکانات از طریق آن صورت می گیرد. شاید بتوان تنها نقطه ضعف طراحی داخلی خودرو را استفاده زیاد از پلاستیک ، به خصوص پلاستیک خشک دانست ، هر چند نباید فراموش کنید که هدف خودروساز تهیه یک خودروی اقتصادی بوده ، نه سدانی نیمه لوکس. مجموعه پشت آمپر BYD F3 دیجیتالی است و اطلاعات مربوط به کامپیوتر سفری ، مصرف سوخت و دمای موتور ،  در درون نشانگرهای دور موتور و سرعت سنج نمایش داده می شوند.

قوای فنی

همانطور که گفتیم ، این خودرو نیز مانند دیگر رقبایش در این بازه قیمتی و در این سگمنت مجهز به موتور 1.5 لیتری است. در ادامه می توانید جدول مشخصات فنی BYD F3 را مشاهده کنید :

جدول مشخصات فنی BYD F3 :

نوع موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با تکنولوژی VVT و حجم 1500 سی سی
قدرت 107 اسب بخار
گشتاور 145 نیوتون متر
سیستم انتقال قدرت پنج سرعته ی دستی
سیستم فرمان هیدورلیک
سیستم ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون ، عقب فنر و تیر پیچشی
حجم باک 50 لیتر
حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگی یورو 5

همانطور که می بینید ، این خودرو نسبتا سبک وزن است و به واسطه بهره گیری از جعبه دنده پنج سرعته دستی ، می توان به راحتی از تمام قدرت آن استفاده کرد و تا جایی که می شود به آن فشار آورد تا بتوان با این سدان اقتصادی ، رانندگی لذت بخشی را تجربه نمود.

شاید بتوان اقدام کارمانیا در عرضه این خودرو با جعبه دنده دستی را سنجیده دانست ، چرا که با وجود راحتی استفاده از گیربکس های اتوماتیک در ترافیک های درون شهری ، این جعبه دنده ها که لزوما از پیشرفته ترین و گران ترین نسخه ها نیستند ، بخشی از کشش موتور را در جاده های پر پیچ و خم و شیب دار که البته در ایران بسیارند به هدر می دهند و می توانند راننده را نیز به دردسر بیندازند ، هر چند طرفداران گیربکس ها اتوماتیک نباید از BYD F3 نا امید باشند ، چرا که کارمانیا به زودی نسخه اتوماتیک این خودرو را با گیربکس دو کلاچه شش سرعته روانه بازار می کند.

رانندگی با BYD F3

نکته جالب در مورد این خودرو جلوگیری از بالارفتن بیش از حد دور موتور است که موجب می شود آسیب های قسمت فنی به حداقل برسد. در ترافیک های درون شهری نیز دوربین زیر آینه به کمک شما می آید و مانع از برخورد خودرو به موانع کنار خیابان می شود. فرمان BYD F3 عملکرد نرمی دارد و دید خودرو نیز به اطراف مناسب است. بی وای دی برای ساخت ترمز های این خودرو از محصولات بوش استفاده کرده که حاصل آن عملکرد عالی ترمز ها و کمک به راننده در کنترل خودروست. تعلیق این خودرو نیز عملکرد قابل قبولی در رده خودش دارد و به نظر می رسد برای مصرف خانواده های کم جمعیت ، یکی از ایده آل ترین گزینه هاست. شتاب این خودرو نیز در حدود 14 ثانیه است که رقم قابل قبولی برای یک سدان اقتصادی کم مصرف محسوب می شود.

امکانات و تجهیزات :

F3 یکی از خودروهای مجهز در رده ی خودش محسوب می شود و برای سلیقه ی آپشن پسند ایرانیان بسیار مناسب است. یکی از رقابتی ترین بخش های این خودرو ، دوربین جانبی آن است که زیر آینه ی سمت راست قرار دارد و در هنگام شروع حرکت از دنده عقب به صورت اتوماتیک فعال می شود. این ویژگی در این بازه ی قیمتی کم نظیر است و حتی بسیاری از خودروهای گران تر فاقد آن هستند. مورد دیگر که در F3 جلب توجه می کند صفحه نمایش هشت اینچی آن است که مجهز به مسیریاب بوده و عملکرد روان و قابل قبولی دارد که می تواند عامل جذابی برای بسیاری از خریداران باشد.

سیستم صوتی این خودرو از سیستم عامل اندروید بهره می برد و چهار بلندگو و دو تیونر دارد که عملکرد نسبتا خوبی را از آن شاهد هستیم.علاوه بر این سیستم صوتی از کارت حافظه ی SD ، بلوتوث و امکان ارتباط با تلفن همراه پشتیبانی می کند .از دیگر امکانات این خودرو می توان به سیستم نمایش و پیمایش مصرف سوخت ، چراغ های روشنایی در روز ، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای ، سانروف ، خروجی برق 12 ولت ، رینگ های اسپرت آلیاژی ،  آینه های جانبی برقی تاشو با راهنما ، کنترل سیستم صوتی و پاسخگویی به تماس روی غربیلک فرمان و سیستم تهویه مطبوع برقی اشاره کرد.

در زمینه ی تجهیزات ایمنی ، F3 دارای دو کیسه ی هوا ، سیستم های ABS+EBD ، سنسور و دوربین پارک عقب و سیستم کلید هوشمند (PIC)  می باشد که در این قیمت مطلوب به نظر می رسد ، علاوه بر آن صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس است.

نتیجه گیری :

BYD F3 در رنجی حضور دارد که پیش از این ارزان تر بودند و اکنون به واسطه افزایش قیمت ها ، با رقم های بیشتری به فروش می رسند. عمده ترین رقبای BYD F3 در حال حاضر را باید خودروهای دنا پلاس ، برلیانس H330 دنده ای ، آریو دنده ای و تندر پلاس دنده ای دانست. BYD F3 با اختلافی اندک در زمینه تجهیزات و امکانات از دنا پلاس برتر ظاهر می شود و ظاهر آن را می توان دارای هماهنگی بیشتری دانست ، در سوی دیگر دنا پلاس قیمت کمتر و دو کیسه هوای بیشتر را به خریدار ارایه می دهد.

سه خودروی یاد شده دیگر نیز ، حجم موتور بیشتر و کشش بهتری دارند ، اما در زمینه امکانات و آپشن ها بسیار ضعیف تر از BYD F3 هستند. در حال حاضر نیز به علت عرضه محدود BYD F3 ، بازار دست دوم آن به گرمی بازار دنا پلاس نیست و پس از گذشت مدتی از عرضه این خودرو و به اشتراک گذاشتن تجربیات مالکان ، بهتر می توان در این مورد تصمیم گرفت. در حال حاضر قیمت این خودرو توسط کارمانیا مبلغ 65,700,000 تومان اعلام شده است.


6 دیدگاه

  1. امین | تیر 19, 1397 | لینک نظر

    یکی از دوستام تو‌کاره خرید و فروش ماشینه.چند روز پیش یه جک اس۵ اتومات کارکرده تمیز خریده بود.چند روز دستش بود.چون تجربه رانندگی بلند مدت با اسپرتیچ و توسانو داشت،ازش پرسیدم در مقایسه با اونا چطوره.گفت بزرگترین مشکلش مصرف زیاد،حدود ۱۴،۱۵تا توشهر و گیربکس خنگشه.میگفت گیریبکسش اصلا قابل قیاس با این دوتا کره ای نیست،و خیلی کار داره تا به کره اینها برسه.اینو گفتم واسه اینکه اکثر ماشینهای چینی اوتومات،اصلا گیریبکسای خوب و مطمئنی ندارن

    • در پاسخ به: امین

      Amin | تیر 20, 1397 | لینک نظر

      گیریبکس؟؟؟؟؟اوتومات؟؟؟؟؟

      گیربکس–اتوماتیک

    • در پاسخ به: امین

      علی | تیر 20, 1397 | لینک نظر

      سلام بنده اوتومات مدل ۹۷ دارم داخل شهر الان ۱۰.۵ میسوزونه توی جاده تا ۹ هم میرسه خواستید بیاید عکس مصرف رو نشون بدم تلگرام. گیربکس هم اصل خنگ نیست فقط توی حالت درایو یا D بخاطر کنترل مصرف سوخت توی دور پایین دنده عوض میکنه که که بسیار معقول و برای شهر مناسبه، شما بزارش روی S اونوقت قدرت ماشین رو ببین، لطفا تا تجربه چیزی رو ندارید قصاوت نکنید به نقل از دوستان هم چیزی نگید.

  2. هامون | تیر 19, 1397 | لینک نظر

    65 ميليون خيلي بالاست !!!
    به نظرم اين بايد قيمت اتوماتش باشه نه دنده اي …
    به نظرم با كله ميخوره زمين….

    • در پاسخ به: هامون

      امير | تیر 23, 1397 | لینک نظر

      شما نگران خوردن زمين فروشش نباش اينا تا بخوان بفروشن انقدر كلك فروش دارن كه دهن من و شما باز بمونه از ده دقيقه فروش رفتن همش.
      مردم هم نخرند دلال همشو ميخره.

  3. امین | تیر 19, 1397 | لینک نظر

    ماشین خوشکل و پر امکانات و با کیفیتیه فقط مشکلش گیربکس دنده ای و برندشه