نسل جدید سامانه هوشمند سوخت و کارتخوان به میدان آمد

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷

نسل جدید سامانه هوشمند سوخت و کارتخوان به میدان آمد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تا پیش از سال 1385 به سبب قیمت پایین بنزین، زمینه مصرف بیشتر و قاچاق به کشورهای همسایه فراهم شده بود؛ امری که دولت را به سوی بنزین دونرخی و سهمیه‌بندی آن رهنمون کرد.

تا اینکه سوم خرداد 1394 بنزین تک‌نرخی و در عمل استفاده از کارت‌های سوخت متوقف شد. از سوی دیگر، در روزهای پایانی اردیبهشت سال 1395 با اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت سوخت برای بنزین و گازوییل الزامی شد.

در روزهای گذشته بازسازی برخی جایگاه های سوخت برای اجرای طرح برندینگ صورت گرفت؛ امری که از سوی برخی منتقدان به منزله آغاز حذف کارت‌سوخت برداشت شد.

در همین پیوند، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هفتم خردادماه یادآوری کرد: از سال 1394 روی 102 نازل و حدود 46 جایگاه عرضه سوخت در اصفهان، قم و تهران، تجهیزات جدید به صورت آزمایشی نصب شد که این مرحله تکمیل شده است و از پایان خردادماه این جایگاه ها به سیستم جدید کارت سوخت مجهز می شود.

«محمدرضا موسوی خواه» سرانجام عصر امروز (سه شنبه) آغاز عملیات اجرایی نصب نسل جدید سامانه هوشمند و کارتخوان در جایگاه های سوخت را کلید زد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این آیین گفت: این سامانه با هدف تسهیل فرایند سوخت گیری و پرداخت هزینه ها از امروز اجرایی می شود.

ارتقای امنیت، افزایش سرعت سوخت گیری در جایگاه ها، بهبود 250 برابری سرعت تراکنش در زمان سوخت گیری، کاهش سالیانه 20 میلیارد تومان هزینه استهلاک و نگاهداری سامانه سوخت و استفاده از بستر بانکی، مهمترین ویژگی های سامانه جدید سوخت گیری است.
این مسوول یادآوری کرد: در سامانه جدید، در زمان سوخت گیری به پیاده شدن راننده از خودرو نیازی نیست و همه فرآیند سوخت گیری و پرداخت، از طریق گوشی های موبایل قابل انجام است.
وی به سامانه قدیمی سوخت گیری اشاره کرد و گفت: سالیانه 20 میلیارد تومان صرف نگهداری و تامین تجهیزات سامانه قدیمی می شود.

 بزرگ ترین سامانه تراکنش در خاورمیانه

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: ایران به سبب بهره مندی از سامانه هوشمند سوخت، بزرگ ترین سامانه تراکنش در خاورمیانه را دارد.
وی ادامه داد: روزانه بیش از یکصد میلیارد تومان پول در جایگاه های عرضه سوخت جابجا می شود، بنابراین تامین امنیت آن اهمیت زیادی دارد.
موسوی خواه افزود: تا پایان امسال، بخش زیادی از پمپ های بنزین کشور و همه آنها تا پایان سال 1398 به سامانه جدید تجهیز می شوند.
این طرح، هزینه‌های اضافی بر دوش دولت تحمیل نمی کند و تامین هزینه‌های طرح، با استفاده از خدمات بانکی صورت پذیرفته است؛ به گونه‌ای که اکنون همه بانک‌های کشور وارد اجرای این طرح شده‌اند.
21 میلیون کارت بنزین برای خودروهای سراسر کشور صادر شده است.


بدون دیدگاه