اخباراخبار خارجیاسلایدر

10 دلیل برای افزایش قیمت اتومبیل به واسطه تعرفه های ترامپ برای خودرو

اعمال تعرفه برای خودرو فعلاً در حد یک طرح پیشنهادی است، اما ممکن است ناچار شوید به دلیل تعرفه های فولاد و آلومینیوم مبلغ بیشتری برای یک خودروی صفر کیلومتر بپردازید.

همانطور که می دانید، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بر خلاف اشخاصی که اخیراً سمت ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده داشته اند، سیاست های تجارت آزاد را نقض کرده است و به نظر می رسد ترامپ باعث شده آمریکا وارد جنگی تجاری شود، جنگی که سالهاست آمریکایی ها آن را در این ابعاد و اندازه تجربه نکرده بودند. ترامپ در حال حاضر تعرفه واردات ماشین لباسشویی و پنل های خورشیدی را افزایش داده است. اما به نظر می رسد گزینه بعدی خودرو خواهد بود.

حتی اگر ترامپ برای وسایل نقلیه و قطعات یدکی خودرو تعرفه خاصی وضع نکند، سیاست های او به طور قطع باعث افزایش قیمت اتومبیل خواهد شد. با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل این موضوع بپردازیم:

 

افزایش قیمت وسایل نقلیه اروپایی تا 5,800 دلار

در طرح پیشنهادی فعلی ترامپ، برای خودروهایی که از اتحادیه اروپا وارد ایالات متحده می شوند تا 25 درصد تعرفه در نظر گرفته شده است. به طور مثال، قیمت پایه بی ام و 320i سدان در حال حاضر 34,900 دلار است، اما با اعمال تعرفه های ذکر شده قیمت این خودروی اروپایی به 43,620 دلار می رسد.

تعرفه های ترامپ تا چه حد افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت؟

با استناد به “اتحادِ خودرو” (Auto Alliance) که یک گروه لابی گَر برای خودروسازان محسوب می شود، افزایش تعرفه ها به طور متوسط قیمت خودروهایی که از اروپا وارد می شوند را 5,800 دلار افزایش می دهد (لابی گَری نوعی مدافعه است که در آن گروه لابی گَر تلاش می کند تا روی تصمیمات حکومت تاثیر بگذارد).

اما طبق تحلیل جداگانه ای که انجمنی تحت عنوان “آمِریکَن اَکشِن” (American Action Forum) انجام داده است، میزان افزایش قیمت خودروهای وارداتی به طور متوسط چیزی در حدود 4,205 دلار خواهد بود. این گروه محقق از نظر سیاسی راست میانه رو محسوب می شود.

فعلاً خیلی جای نگرانی نیست

درست است که دونالد ترامپ پیشنهاد داده است که چیزی در حدود 20 الی 25 درصد برای خودروهای اروپایی تعرفه در نظر گرفته شود، اما این موضوع فعلاً فقط در حد یک طرح پیشنهادی است و جایی به عنوان یک قانون ثبت نشده است. خودروسازان از طریق گروه “اتحادِ خودرو” شدیداً مشغول لابی گَری هستند تا شاید بتوانند جلوی اعمال این تعرفه ها را بگیرند. از طرفی طبق گزارشی که توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده است، اتحادیه اروپا نیز آمریکا را تهدید کرده است که در صورت وضع تعرفه های ذکر شده، عوارض گمرکی برای کالاهای آمریکایی که وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند را افزایش خواهد داد.

همچنین دِیو سالیوان (Dave Sullivan)، مدیر آنالیزِ محصول در کمپانی اتو پَسیفیک (Auto Pacific) در گفتگو با موتور وان می گوید احتمال دارد که خودروسازان بتوانند روشی برای دور زدنِ این تعرفه ها پیدا کنند (کمپانی آمریکایی اتو پَسیفیک، شرکتی آینده نگر در زمینه اتومبیل است که به تحقیق در زمینه بازاریابی و ارائه مشاوره محصول در این حوزه می پردازد).

دِیو سالیوان در این زمینه اینطور توضیح می دهد: “ممکن است شاهد این باشیم که به جای قطعات، ماژول ها به آمریکا فرستاده شوند. به طور مثال، زمانی که یک رینگ به دست مشتری می رسد، این رینگ می تواند به همراه یک لاستیک باشد که در این صورت دیگر این کالا یک رینگ آلومینیومی محسوب نمی شود، بلکه یک ماژولِ لاستیک به حساب می آید. به این ترتیب، می توان تعرفه ها را دور زد.”

بحث و جدلِ بیش از حد؟

دو مورد می تواند موجب شود دونالد ترامپ از تصمیمش مبنی بر وضع تعرفه های ذکر شده برای خودرو منصرف شود:

  • واکنش منفی خودروسازان آمریکایی به این طرح
  • احتمال مقابله از طرف اروپایی ها

البته این موضوع پیش از این نیز اتفاق افتاده است. به طور مثال، ترامپ پیشنهاد داده بود که به منظور تامین سرمایه برای زیرساخت، مالیاتی 25 سنتی بر بنزین وضع شود، اما در نهایت از اجرای این ایده بحث برانگیز منصرف شد. سیاستمداران حزب جمهوری خواه آمریکا و حتی خانم ایلِین چاو (Elaine Chao)، وزیر حمل و نقل ایالات متحده آمریکا با این ایده ترامپ موافق نبودند. به همین دلیل، به نظر می رسد دونالد ترامپ نیز از اجرای این طرح منصرف شده است، چرا که از آن زمان تاکنون تقریباً صحبتی از طرح مذکور نکرده است.

دِیو سالیوان، مدیر آنالیزِ محصول در کمپانی اتو پَسیفیک در گفتگو با موتور وان می گوید: “روش معامله کردن رئیس جمهور آمریکا اینطور است که همیشه می خواهد همه چیز را بدست آورد. در کتاب هنرِ معامله کردن (Art of the Deal) نیز به این موضوع اشاره شده است. او همیشه درخواست های بزرگی دارد و برای رسیدن به 100% تلاش می کند، اما واقعیت این است که در نهایت به نتیجه ای در حد متوسط رضایت می دهد. ترامپ از آن دسته افرادی است که می خواهد به هر قیمتی شده همیشه در مذاکرات برنده باشد. من انتظار ندارم که شاهد اتفاقات ناگواری در این زمینه باشیم. امیدوارم ترامپ از اجرای طرح هایش منصرف شده و مشکلی برای صنعت خودروسازی به وجود نیاورد.”

متوقف شدن واردات تمام خودروهای آلمانی به آمریکا؟

اگر تصمیم به خرید یک خودروی آلمانی دارید، باید بدانید که ممکن است به زودی شاهد اتفاقات خوبی نباشید. دونالد ترامپ به طور کلی با واردات خودرو از اروپا به ایالات متحده موافق نیست، اما حساسیت خاصی به خودروهای آلمانی دارد و شدیداً مخالف واردات این خودروها به آمریکا است. دونالد ترامپ دو پیشنهاد در این خصوص ارائه داده است که هر دوی آنها می تواند باعث وارد شدن خسارات سنگینی به خودروسازانی همچون بی ام و، مرسدس بنز، آئودی، پورشه و فولکس واگن شود.

شاید تعرفه بالاتری برای خودروهای آلمانی وضع شود

پیشنهاد اول که اندکی منطقی تر به نظر می رسد، این است که تعرفه ای 35 درصدی برای خودروهای آلمانی وضع شود. با این حساب، قیمت پایه بی ام و سری 3 از 34,900 دلار به 47,110 دلار خواهد رسید که از افزایش قیمتی 12 هزار دلاری برای این خودرو حکایت می کند.

اما لطف دونالد ترامپ به آلمانی ها به همین جا ختم نمی شود، چرا که پیشنهاد دیگری نیز برای آنها دارد: واردات کلیه وسایل نقلیه آلمانی به ایالات متحده به طور کامل متوقف شود! درست است که این پیشنهاد دور از عقل و افراطی به نظر می رسد، اما احتمال اجرای این طرح بسیار پایین است.

وضع تعرفه برای خودروهای اروپایی باعث افزایش قیمت خودروهای ساخت آمریکا نیز می شود

ممکن است تصور کنید تعرفه های پیشنهادی ترامپ برای واردات خودرو از اتحادیه اروپا موضوع مهمی نیست، چرا که قصد خرید یک خودروی اروپایی را ندارید. اما باید بدانید که تعرفه های پیشنهادی دونالد ترامپ فقط شامل خودروهای اروپایی نمی شود، بلکه شامل قطعات خودرو که از اروپا وارد می شوند نیز خواهد شد.

با این حساب، حتی اگر خودرویی که قصد خرید آن را دارید در شهر دیترویت واقع در ایالت میشیگان در آمریکا به تولید می رسد، در صورتی که در ساخت خودروی مورد نظر از قطعات اروپایی استفاده می شود، تعرفه واردات برای این قطعات بیشتر خواهد بود و در نتیجه قیمت نهایی آن خودرو افزایش می یابد.

احتمال افزایش قیمت خودروهای تولید شده در آمریکا

اگر بخواهیم افزایش قیمت خودروهای ساخته شده در آمریکا را به دلیل وضع تعرفه های جدید برای قطعات اروپایی حساب کنیم، با محاسباتی پیچیده روبرو خواهیم شد، چرا که میزان استفاده از قطعات اروپایی در خودروهای مختلف متفاوت است. به طور مثال، تویوتا می گوید در صورت عملی شدن تعرفه های ذکر شده، قیمت تویوتا کمری که در آمریکا به تولید می رسد با افزایشی 1,800 دلاری همراه خواهد بود. اگر تویوتا این مبلغ را به طور مستقیم از مشتری ها دریافت کند، قیمت پایه این سدانِ محبوب ژاپنی از رقم فعلی یعنی 23,645 دلار به 25,445 دلار خواهد رسید.

طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن آمِریکَن اَکشِن، قیمت خودروهایی که در ایالات متحده به تولید می رسند به طور تخمینی حداقل 1,262 دلار افزایش خواهد یافت.

حتی اگر تعرفه واردات خودرو افزایش پیدا نکند، باز هم قیمت خودرو افزایش می یابد

تعرفه های ذکر شده برای خودرو و قطعات در حال حاضر فقط در حد یک طرح پیشنهادی است. اما حتی اگر دونالد ترامپ عوارض گمرکی را افزایش ندهد، خودروهای ساخت آمریکا از برندهای آمریکایی مانند کادیلاک و از برندهای خارجی مانند ولوو همگی با افزایش قیمت روبرو خواهند بود (تصویر بالا، کارخانه ای که جدیداً توسط ولوو در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا تاسیس شده است را نشان می دهد). دلیل این امر، تعرفه های جدیدی است که اخیراً توسط رئیس جمهور آمریکا برای واردات آلومینیوم و فولاد از اروپا، مکزیک و کانادا وضع شده است.

صدها دلار به ازای هر وسیله نقلیه

هنوز خودروسازان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، اقدام به بالا بردن قیمت وسایل نقلیه نکرده اند. با این وجود، طبق تحقیقاتی که توسط روزنامه آمریکایی واشینگتن پُست (The Washington Post) در این زمینه به عمل آمده است، افزایش تعرفه ها می تواند چیزی در حدود 300 دلار به قیمت یک خودرو اضافه کند. تصویری که در بالا مشاهده می کنید، کارخانه بی ام و در شهر اِسپارتِنبورگ (Spartanburg) واقع در ایالت کارولینای جنوبی در آمریکا را نشان می دهد. خودرویی که در تصویر نشان داده شده است، می تواند یکی از خودروهایی باشد که قیمت آن به دلیل ذکر شده افزایش پیدا خواهد کرد.

همانطور که افزایش تعرفه ها برای قطعات خودرو می تواند تاثیرهای متفاوتی داشته باشد، افزایش قیمت فولاد و آلومینیوم نیز می تواند بر خودروسازان مختلف اثرات گوناگونی داشته باشد.

دِیو سالیوان در این زمینه به موتور وان گفت: “اینکه موارد ذکر شده تا چه حد بر یک خودروساز تاثیرگذار است، بستگی به این دارد که خودروساز مورد نظر فولاد را از چه منبعی تهیه می کند. دو برند کیا و هیوندای ممکن است در این زمینه بسیار متضرر شوند، چرا که آنها فولاد مورد نیازشان را از شرکت کره ای تولیدکننده فولاد به نام فولادِ هیوندای (Hyundai Steel) تامین می کنند. همچنین آلومینیوم که شامل رینگ های خودروها نیز می شود، موردی است که خودروسازان به ناچار باید از آن استفاده کنند و نمی توان تاثیرات ناشی از افزایش قیمت آن را انکار کرد.”

 

منبع: وبسایت موتور وان (motor1.com)

1 دیدگاه

  1. چقدر این سیاست ها مثل سیاست های کشور عزیزمونه حتما ایده این طرحو پرزیدنت ترامپ از ایران کپی کرده . وارد نشدن قطعات هم باعث خود کفایی و عدم نیاز به بیگانگان در آمریکا میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا