اختصاصی دنده 6اسلایدربررسیچینیکرمان موتور

نگاهی به بازار جک S5 ، شاسی بلند پر فروش و محبوب

خودروهای جک از سال1391  و با همکاری کرمان موتور پا به جاده های ایران گذاشتند . در شرایط آن روز بازار ، که خودرو سازان مطرح بین المللی نظیر شرکت های کره ای از ایران خارج شده و خودروهای وطنی نیز در مسیر افزایش قیمت و کاهش کیفیت قرار گرفتند ، خودروهای جک توانستند با ظاهر دلچسب، بهره گیری از قوای فنی مطلوب و امکانات رفاهی و ایمنی خوب، برای مشتری ایرانی جذاب ظاهر شوند. در طی این سالها مدل های مختلفی از خودروهای جک را در خیابان ها دیده ایم که در سگمنت های هاچ بک، سدان یا کراس اوور به بازار عرضه شده اند و همچنان عرضه نسخه های جدید این خودروساز به بازار ایران ادامه دارد.

در این مطلب نگاهی به بازار جک S5 ، کراس اوور پر فروش کرمان موتور پرداخته ایم که به واسطه بهره گیری از موتور قدرتمند دو لیتری توربو در کنار ظاهری که شبیه به نسل قبل هیوندای توسان است، در بازار ایران خوش درخشید و تا به امروز با وجود افزایش قیمت، همچنان یکی از گزینه های مطرح خریداران هم به صورت کارکرده و هم به صورت صفر است. در ادامه بازار این کراس اوور محبوب را بررسی می کنیم.

پیشنهاد مطالعه :

تجربه شما از رانندگی با جک S5

جک S5 ،یک SUV متفاوت

اولین تجربه رانندگی با JAC S5 توربو + تصاویر مدل تولیدی در ایران + قیمت قطعات یدکی

بررسی تاریخچه

جک S5 یک کراس اوور از کمپانی جک است که در سال 1394 وارد بازار خودروی کشور شد و از همان ابتدا به دلیل شباهت به کراس اوور کره ای محبوب بازار ایران یعنی هیوندای توسان ، موتور قوی و قیمت مناسب (در زمان عرضه) نسبت به امکانات توانست کاملا بازار را تحت الشعاع خود قرار دهد و برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که افت قیمت زیادی حتی در نسخه های صفر کیلومتر دارند ، توانست یک حباب قیمتی را برای خود ایجاد کند.

بررسی طراحی ظاهری

جک S5 در سال 2013 معرفی شد و شباهت زیاد آن به هیوندای IX35  و توسان نشان دهنده ی کپی غیر قانونی نیست ، بلکه تولید آن حاصل پروژه ای مشترک بین هیوندای و جک بوده است. ظاهر زیبای این خودرو نخستین موردی است که دیده ی هر خریداری را به خود جلب می کند. ظاهر این خودرو ترکیبی از مدل های یاد شده هیوندای و اندکی موارد ظاهری مربوط به خودروهای آئودی است.

بدیهی است که ظاهر زیبای این خودرو در بازار بسته ی ایران چقدر می تواند برای مشتری جذاب باشد .  در داخل کابین نیز با فضایی نسبتا بزرگ و جادار و امکانات گوناگون روبرو هستیم و البته امکانات نسخه اتوماتیک جک S5 ، به مراتب بیشتر از نسخه دنده ای است. .ابعاد خوب این خودرو و جادار بودن نکته ای است که برای بسیاری از خانواده های ایرانی مهم است و از این حیث جک S5 نمره ی قبولی را دریافت می کند.

جدول ابعاد و اندازه جک S5 :

طول- عرض-ارتفاع 4430-1840-1660 میلی متر
فاصله بین دو محور 2645 میلی متر
وزن خالص 1505 کیلوگرم
حجم صندوق عقب 505 لیتر
حجم باک 55 لیتر

 

قوای فنی

موتور پر قدرت این خودرو که از تکنولوژی توربوشارژر بهره می برد عامل دیگری است که در میان خودروهای ایرانی و چینی و حتی کره ای با شتاب متوسط ، نظر خریداران را به خود جلب می کند و شتاب خوبی را برای خودرو به ارمغان می آورد. در محدوده قیمتی صد میلیون تومان این خودرو از نظر تجهیزات ایمنی نمره ی خوبی را دریافت می کند و می تواند مورد پسند قشری از خریداران باشد که به امنیت خودرو اهمیت زیادی می دهند.

سیستم پایداری الکترونیکی ، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی ، سیستم کنترل فشار تایر ها و سنسورهای پارک از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو هستند علاوه بر مسایل یاد شده ، برخی بر این باورند که این خودرو در بازه ی زیر صد میلیون تومان با توجه به قدرت موتور و تجهیزات ایمنی انتخاب به صرفه ای است و می تواند پیشنهاد خوبی برای مشتری باشد. این خودرو در دو نسخه ی اتوماتیک و دنده ای به بازار کشور عرضه گردیده است . مدل دنده ای که از گیربکس شش دنده بهره می برد از سال 1394 تا امروز مهمان جاده ها و خیابان های ماست و مدل اتوماتیک نیز 1395 با امکانات بیشتر و گیربکس دو کلاچه اتوماتیک و البته قیمت بالاتر وارد بازار ایران شد.

جدول مشخصات فنی جک S5

حجم موتور 1997 سی سی
حداکثر قدرت 174 اسب بخار
حداکثر گشتاور 265 نیوتون متر
جعبه دنده شش سرعته دستی/شش سرعته اتوماتیک
سیستم تعلیق جلو مک فرسون،عقب مستقل چند بازویی
سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی
سیستم فرمان برقی

بررسی مزایا و معایب جک S5

مانند تمام خودروهای مونتاژی ، مشکلاتی نیز در این خودرو مشاهده شده است. نخستین مشکل کیفیت مونتاژ پایین این خودرو است که برخی از مشتریان انتقاداتی نسبت به این مورد دارند. مورد بعدی خدمات پس از فروش ضعیف کرمان موتور است .  کمبود نیروی متخصص در مورد این خودرو و نبود قطعات مشکلات اصلی در این حوزه هستند. البته کرمان موتور توانسته است در طی دو سال اخیر، چند پله خود را در رده بندی رضایتمندی خدمات پس از فروش بالا بکشد و امید است این مشکل بزودی حل شود.

کیفیت رنگ پایین این خودرو مورد دیگری است که مالکان را آزار می دهد. البته این مشکل تنها در مورد این خودرو رخ نداده است و بسیاری از خودروهای مونتاژ داخل با این مشکل دست به گریبان هستند. مشکلات فنی نیز در مورد این خودرو بسیار شایع است که البته بسیاری از این مشکلات به عدم آشنایی خریداران با پیشرانه های توربوشارژر ، عدم تهیه ی قطعات یدکی اصلی و مناسب و بنزین بی کیفیت کشور بر میگردد.

مصرف سوخت این خودرو نیز به بیان برخی کاربران بالا است  و برخی مالکان حتی گزارش داده اند که مصرف 21 لیتر به ازای هر صد کیلومتر را برای این خودرو ثبت کرده اند. برخی مالکان نیز عنوان می کنند که ترمز های این خودرو قدری پایین عمل می کند و ممکن است در برخورد های اولیه عجیب و ترسناک باشد.

بررسی قیمت نو و دست دوم جک S5

در مورد خرید اتومبیل هایی با موتور توربوشارژر ریسک خرید وجود دارد و ممکن است نتوانید این خودرو را به زودی و با قیمت مناسبی به فروش برسانید. حذف برخی آپشن ها از روی جک S5 نیز برای خریداران آزار دهنده است و همانند مدل جک J5 ، خریداران باید مقداری هزینه کنند تا برخی آپشن های عادی را بر روی این خودرو نصب کنند. در حال حاضر برای خرید مدل دنده ای این خودرو بودجه ای بین 90 تا 135 تومان نیاز دارید و می توانید اندک نسخه های صفر جک S5 دنده ای را بیابید، چرا که مدت زمان زیادی است دیگر این مدل تولید نشده و به فروش نمی رسد.

برای خرید جک S5 اتوماتیک بودجه ی بیشتری نیاز است و این مدل برچسب قیمتی 120تا 165 میلیون تومانی دارد و نسخه صفر نیز با قیمت 123 میلیون و پانصد هزار تومان در مقاطعی توسط کرمان موتور عرضه می شود که به واسطه کمبود عرضه و افزایش تقاضا ، قیمت نمونه های صفر کیلومتر جک S5 اتوماتیک در بازار تا 150 میلیون تومان نیز می رسد.

نگاهی به چند آگهی :

جک S5 اتوماتیک ، مدل 1395 ، بدنه مشکی و بدون رنگ ، کارکرد 31 هزار کیلومتر، قیمت 126 میلیون و پانصد هزار تومان

جک S5 دنده ای، مدل 1395 ، بدنه سفید و بدون رنگ ، کارکرد 45 هزار کیلومتر ، قیمت 104 میلیون تومان

دانلود کاتالوگ جک S5 دنده ای:

s5_catalogue

دانلود کاتالوگ جک S5 اتوماتیک :

s5_catalogue

23 دیدگاه

  1. یکی از دوستان تازه یه ۳۰تا کارشون خریده بود،باباش توسان داره.میگفت اصلا ربطی به توسان مدل۲۰۱۵نداره.یه گیریبکس خنگ داره،با مصرف بسیار بالای ۱۵,۱۶لیتر .تازه اگر ملایم باهاش بری.درکل می‌گفت در مقایسه با رقیبان از نوع کره ای،اصلا و ابدا حرفی واسه گفتن نداره

    1. شما کلا تو همه پست های جک هستی و تخریب میکنی، اگر مالک هستی و سوار شدی بیا نظرتو بگو از قول دیگران نظر نده و سمپاشی نکن، ماشین خود من الان داره توی شهر با کولر دائم روشن ۱۰ میسوزونه، نسبت به مقایسه قیمت با کره ای ها خیلی هم ارزش خرید داره بفرما ۴۵۰ تومن بده توسان بخر.

      1. من نمیدونستم شما مالک کارخونه و برند جک هستین که ناراحت میشین.هرچند ناراحتیتون هم مهم نیست.خود نویسنده نوشته بعضی مواقع تا ۲۰ تا هم میسونه.به نقل از مالکین.من خودم نداشتم.ولی چون کارم ماشین هست با خیلی از ماشینها تجربه دارم.فقط اینو میدونم که یه چرخ توسان و اسپورتیج دست دوم به این آشغال چینی میرزه.

        1. نظر شما اونقدری مهم نیست که من ناراحت بشم بنده ماشینم رو خریدم و بسیار راضیم، ولی نظرتون رو بقیه میبینن و چون مغرضانه هست و بدون آگاهی روی تصمیم بقیه تاثیر میذار و گمراه میکنه، شما بیزحمت سوار همون یه چرخ توسان و اسپورتیج بشو سوار جک نشو.

        2. در ضمن فراموش کردم که بگم بنده با دلیل مدرک صحبت میکنم و حاضرم به هرکس که دوست داشت مصرف خودرو و هم سواری رو نشون بدم، ولی شما صرفا میگید شنیدم و گفتن و این حرفا…حالا بقیه بهتر میتونن قضاوت کنن.

  2. اینجانب اس 5 اتومات 95 دارم گیربکس زوزه میکشه کیلومتر 14 میگه که مشکل همگانی کلا اس فایوز ها این مشکل دارن وبه همین خاطر تولید نمیشن دیگه اما مدل جایگزینش s7 که میگن مشکلات اس 5 نداره حالا مشکلی که خیلی اعصاب خورد کنه صدای دفرانسیله که با توجه به تک دیفرانسیل بودن تمامی خودروهای شاسی بلند های چینی که فقط ظاهر شاسی بلند دارن نه باطن یه شاسی بلند رو اینجا هم با مشکل تعویض نا مناسب دنده هستم که مشکل پیدا کردن یه قطعه هست که اسم عجیبی داره میکن باید تعویض بشه در کل من بمحض اینکه بتونتم میفروشم و یه هایما اس 7 برمیدارم

    1. این قدر خالی نبند برادر من. اس 5 که داره تولید میشه؟ مطمئنی صنعتی و سنتی را باهم نزدی؟!

      1. چ ربطی داره به شقیقه ؟؟ خب ناراضیم دیگه تو میخوای بزور راضی باشم از جک s5 سوار شدم معبوبه زوره داره دف و گیربکسش معیوبه تو میخوای جواب منو بدی ؟؟ اشکال نداره بسم اله بفرما باهام قرار بزار بیا تعمبرگاه مرکزی حیاط پستی بخش 8 که من اونجا الان 1 هفته اس علافم جنابعالی و افرادی مث تو با نبلیغات کور کورانه مردم بیچاره کردین خدا ازت نگذره که پولم ریختم تو جیب دلالهای چینی صفتی مث تو

    2. آقا اگه میخوای عیب بزاری اول خوب برو تحقیق کن یه چیزی شنیدی ها…
      زوزه گیربکس ماله مدل دستی هست که فعلا تولید نمیشه، الان اینقدر استقبال از اوتومات زیاده که شرکت تا آخر سال رو پیش فروش کرده، و دو ماهه بخش نامه فروش نزده، شما برو همون هایماتو سوارشو.

    3. از کی تا حالا جک اس۵ دیفرانسیل داره که بخواد مشکل هم داشته باشه؟؟ !!!!
      شما که انقدر پیگیر تعمیر و قطعه برای خودروتون بودید هنوز نمیدونید که اون گیربکسه نه دیفرانسیل؟؟؟؟؟!!!!!

        1. تعمیر کردم گذاشتم واسه فروش الان یه هایما اس 7 برداشتم واقعا یه چیز دیگه اس سواری خوب و بی صدا تر مشکل کیربکس هم نداره فعلا بدی چینی ها این که اصلا این 4 دیفرانسیل هنوز نتونستن تولید کنن کاش هایما 4 در 4 بود حرف نداشت سفیدش برداشتم

      1. من وارد بحثتون نمیشم فقط با اطلاعات اندکی که دارم می دونم همه ماشینها دیفرانسیل دارند حالا یا دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب یا هردو

        1. بله کاملا درسته کاربر امین بدون اینکه توجه کنه داره به میفامی تذکر میده درصورتیکه اون بنده خدا داره میگه دف ماشینم صدا میده اتفاقا خودروهای دف جلو بدلیل سنگینی مجموعه محرک نیرو در دف جلو و مجموعه جلو بندی ببشتر در معرض آسیب به دف هستند و ایراد بیشتری پیدا میکنند

          1. حاضرم قسم بخورم نميدوني دف پيكان وانت چند تكه ست و چند مدل داره
            داري راجب تمام دفرانسيل هاي موجود و نا موجود نظر ميدي
            برو سرچ كن بيا بگو دف پيكان وانت چند تيكه بود

        2. همه خودروها دیفرانسیل ندارند
          در اصطلاح عامیانه گفته میشود دف جلو یا دف عقب اما در واقعیت دیفرانسیل یک چیز است و گیربکس چیز دیگریست،در خودروهای محور عقب از دیفرانسیل استفاده میشود و در خودروهای محور محرک جلو از گیربکس استفاده میشود که این ۲ ساختار بسیار متفاوتی دارند

          1. سلام
            دوست عزیز خارج از بحث،درست میفرمایید که ماهیت دیفرانسیل و گیربکس متفاوت هست،
            گیربکس و دیفرانسیل رو همه خودرو ها دارند،شما در همه خودرو ها هم لیور دنده می بینید(گیربکس) هم راه رفتن خودرو رو(دیفرانسیل).
            کار دیفرانسیل توزیع نیرو از موتور و گیربکس به چرخ هاست
            کار گیربکس هم مثل دنده های دوچرخه های دنده ای این است که به تناسب دور موتور چرخ دنده مناسب که هم به سرعت خودرو اضافه کنه و هم به موتور فشار کمتری وارد بشه
            سپاس

          2. دیفرانسیل دارن به گیربکس چسبیده، دیفرانسیل جهت دورانو عوض میکنه معمولا برخلاف گیربکس(ماشینهای تک دیفرانسیل) دو درجه آزادی داره و میتونه گشتاورو بین چرخ ها تقسیم کنه
            خارجیها هم کلا دیفرانسیل جلو و عقب نمیگن، چرخ جلو محرک و چرخ عقب محرک میگن

          3. دوست عزیز تقریبا تمام خودروهای سواری و باری دیفرانسیل دارند فقط چند نوع خودروی خاص مثل لیفت تراک و بیل مکانیکی و احتمالا خودروهای برقی نیازی به دف ندارند.وظیفه دف و جعبه دنده هم دو چیز متفاوته.

  3. این چه حكایتیه كه بیشتر كسانی كه ماشین های جدید چینی دارن ازشون راضی هستند و 90 درصد كسانی كه هیچ وقت نداشتند ازش ناراضی؟؟؟
    با ماشین شوهر عمه و دوست همسایه و …كه نمیشه راضی یا ناراضی بود…عزیزان كامنت گذاشتن صادقانه و اخلاق مدارانه فقط و فقط به شناخت بقیه هموطن هامون در انتخاب درست كمك خواهد كرد. برای خودمون و بقیه مردم ارزش قایل بشیم. تبلیغ بیمورد شركتهای خودرو سازی هم حماقتی بیش نیست چه چینی چه هر كجا .تبلیغ بی مورد و تخریب بی مورد كار عوامل شركتهای رقیبه جداست كه با بی شرمی تمام میان و میگن این خوب نیست اونو میخرم.

    1. درود فراوان بر شما كه درد بزرگى را بيان كرديد .
      ايكاش بياموزيم “براى حرف زدن بيشتر از دهان نيازمند عقل و آگاهى هستيم “.
      متاسفانه
      إظهار نطر در مورد هر خودرويى سريعا به يك دعواى ” حيدرى نعمتى ” تبديل مى شود . و إظهار نظرها صرفا بر پايه تعصب كور و عمدتا بدون آگاهى به نطر مى رسد .
      گروهى فقط در كار تخريب هستند و گروهى ديگر شيفته زرق و برق و إمكانات ظاهرى خودروهاى چينى هستند و كوس برابرى و حتى برترى خودروى چينى نسبت به خودروهاى كره اى و غيره را سر مى دهند .
      و مخاطب فكر مى كند هر دو طرف در حال داستان سرايى ” چوپان دروغگو ” هستند .
      در اين فضا اگر كسى هم حقيقتا و مشفقانه تجربيات حقيقي خود را بيان كند . آدم نمى تواند به آن اطمئنان كند .
      به اميد روزى كه علاوه بر جسم ، عقل ما هم رشد كند .

  4. گیربکس این ماشین بخاطر داشتن دو کلاچ ،یکی سوار شده روی دنده های یک ،سه و پنج ،،و دیگری سواری شده بر روی دنده دو،چهار و شش کمی کند و خنگ است .
    سیستم تعلیق عقب باعث حرکت افقی و گهواره ایی سرنشینان عقب می شود
    مصرف سوخت صدی ۱۳ حداقل است
    گیربکس زوزه می کشد
    ترمز ها کمی رعب آور است
    دریچه برای سرنشینان عقب ندارد
    چراغ ایربگ بی جهت روشن می شود
    توربو لگ دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا