بحران قطعه، خودروهای تولید داخل را زمین‌گیر کرد

پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | 3 نظر

بحران قطعه، خودروهای تولید داخل را زمین‌گیر کرد

به گزارش هفت صبح ، خبرهای موثق از وجود بیش از 27 هزار دستگاه خودرو در خط تولید شرکت‌های بزرگ خودروسازی حکایت دارد که در انتظار رسیدن قطعات مورد نیاز هستند. طبق شواهد موجود و اعلام فعالان بازار‌، تحریم‌های داخلی و خارجی! تاثیر خود را روی صنعت خودرو گذاشته و قطعه‌سازان داخلی توان کافی برای پاسخگویی به نیازهای داخلی را ندارند. کارشناسان که از ماه‌ها قبل نسبت به تبعات تصمیمات اشتباه سیاست‌گذاران اقتصادی، کاهش تیراژ تولید خودرو و نیز افول روند روبه رشد حاکم بر بازار خودرو هشدار می‌دادند حالا همگی متفق‌القول می‌گویند تصمیمات اشتباه دولتی در فاصله یک ماه مانده به آغاز تحریم‌ها می‌تواند اثرات حمله ترامپ به اقتصاد ایران را تشدید کند.

مقصر کیست؟

در این راستا مازیار بیگ‌لو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار هفت صبح ضمن تایید مشکلات بخش قطعه‌سازی کشور اعلام کرد: «در شرایطی که روال کار برای وارد کردن مواد مورد نیاز بخش تولید جهت ادامه حیات بایستی تسهیل شود، بانک مرکزی با عدم پاسخگویی شفاف و یا عدم همکاری با قطعه‌سازان خودرو چرخه تولید خودرو را معیوب کرده. در موارد‌ معدودی ما نیاز به نفوذ نهاد‌های دولتی در روابط مالی خارجی داریم که کمتر کمکی از سوی دولت می‌بینیم، اما حتی آنجا که ما مشکلات را به‌طور کامل در خارج از کشور حل کرده‌ایم متاسفانه عدم تخصیص به موقع ارز یا اعتبار به قطعه‌سازان موجب شده بسیاری از خطوط تولید با کاهش تولید و یا تعطیلی مواجه شوند.»

گمرک همکاری نمی‌کند

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش‌یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: متاسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است. وی با بیان اینکه قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آنها کد ۱۴‌رقمی بانک مرکزی را طلب می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌برای دریافت کد ۱۴‌رقمی به بانک مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت‌گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تاخیر فراوانی همراه است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد:

بنابراین صنعت خودرو و قطعه‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که به‌‌رغم تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی وجود ندارد. وی افزود: نتیجه این وضعیت این است که از یک سو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده، در کف کارخانه‌های خودروسازی مانده و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد.

این وضعیت باعث کاهش عرضه و ملتهب شدن بازار خودرو از یک سو و تشدید مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان از سوی دیگر خواهد شد. نجفی‌منش با بیان اینکه امیدواریم با هم‌اندیشی سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی، این مشکل به زودی حل شود، تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا برای ضربه‌زدن به اقتصاد و اشتغال ملی، تحریم صنعت خودرو را به عنوان اولین تحریم‌ها در نظر گرفته است، بروز چنین مشکلاتی در داخل قابل قبول و پسندیده نیست و هرچه زودتر باید حل شود وگرنه وضعیت نزولی تولید خودرو تشدید و مشکلات صنایع قطعه‌سازی افزایش خواهد‌یافت.

 فعلا برای دیدن اثر تحریم‌ها زود است

فربد زاوه با رد تاثیر تحریم‌ها در آمار کاهش تولید خودرو در خرداد۹۷ به خبرنگار هفت صبح می‌گوید: «تاثیر تحریم‌های آمریکا روی صنعت خودرو ایران را باید با یک فاصله سه ماهه در آبان ماه ۹۷ انتظار کشید. ما نباید درخصوص آمار تولید خودروسازان در خردادماه ۹۷ خیلی بدبینانه نگاه کنیم. از آنجا که پرداخت‌ها برای قطعات و مواد وارداتی دخیل در تولید خردادماه در اسفند ۹۷ پرداخت شده، بحث تاثیر تحریم‌ها روی تولید خودرو فعلا منتفی است و عوامل داخلی در این کاهش دخیل هستند. البته چنین اتفاقاتی در سال‌های اخیر مشابه داشته و امسال هم به دلیل اعتصابات کامیون‌داران که نقل‌و‌انتقال قطعه و مواد را کاهش داد‌ و نیز افزایش میزان تعطیلات مجموعا شاهد کاهش تولید خودرو بوده‌ایم.»


3 دیدگاه

  1. حمید | تیر 29, 1397 | لینک نظر

    خدا کنه مشکلات خودروسازان حل بشه.

  2. راهن دژ | تیر 28, 1397 | لینک نظر

    خودم قطعه فروشم اللن قطعه مزدا 3 کمیاب شده و تایلندیش هست قطعه های میتسو کلا چینی هستن و کم گیر میاد اما قطعه های داخلی ها بخصوص دنا پلاس و ساندرو معمولی که تا 80 درصد مشترکن همگی چینی با هلوگرام ساپکو و ایران خودرو محرکه و … قطعه 207 که کلا چینی فقط نمیدونم نمیگن تمام قطعات چینی شدن

  3. هرمز | تیر 28, 1397 | لینک نظر

    قطعه چینی رو به اسم مواد اولیه وارد میکنن و حاضر نیستن به تولید کننده های خورده پای داخلی کار بدن . و البته به اسم واردات مواد اولیه کلی ارز چهار هزارو دویست تومنی میگیرن