بررسی شورولت نوا ، آمریکایی سرزنده و خوش قیمت

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | 3 نظر

بررسی شورولت نوا ، آمریکایی سرزنده و خوش قیمت

شورولت نوا خودرویی است که در بین سالهای 1961 تا 1988 در بازار جهان حضور داشت و توسط شرکت جنرال موتورز ایران که اکنون پارس خودرو نام دارد، مونتاژ و به بازار داخلی عرضه می شد. شورولت نوا نختسین بار در سال 1976 به بازار ایران راه پیدا کرد و با اعمال تغییراتی ، تا سالهای پایانی دهه شصت خورشیدی روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت. ترمز های دیسکی جلو ، تایرهای رادیال و سیستم تعلیق مدرن جز نوآوری های این خودرو در آن دوره بود. شباهت های این خودرو با مدل های معروف شورولت همانند کامارو و پونتیاک فایربرد در نگاه کلی قابل شناسایی است.

 

 

نگاهی به مدل های مختلف شورولت نوا

شورولت نوا در ایران در چند تیپ در سالهای قبل و بعد از انقلاب مونتاژ می شد که می توان از بین تیپ های آن به C3 ، C5 و C6 اشاره کرد که شامل تفاوت هایی در زمینه امکانات فنی و رفاهی می شدند. مدل های تولید قبل از سال 1360 دارای چراغ های گرد در جلو و مدل های تولیدی بعد از سال 1360 دارای چراغ های مربعی شکل هستند. بالاترین مدل شورولت نوا موسوم به C6 ، دارای امکاناتی همچون فرمان هیدورلیک ، ساسات خودکار ، صندلی های جلوی یک تکه و سپر هایی با ظرفیت مقاومت در مقابل ضربه های بسیار شدید است. شیشه های این تیپ تمام برقی بوده ، آینه های قابل تنظیم به صورت برقی هستند و رادیو پخش کاست سیستم صوتی نوا را تشکیل می دهد. هم چنین این خودرو مجهز به سیستم قفل مرکزی با کلید است.

 

 

قوای فنی و پیشرانه

موتور شورولت نوا از نوع شش سیلندر خطی با حجم 4100 سی سی بود و جعبه دنده های آن در چهار نوع گیربکس دستی روی فرمان ، گیربکس دستی کنسولی ، اتوماتیک کنسولی 305 و اتوماتیک کنسولی 350 قابل انتخاب بود.

مشخصات فنی شورولت نوا

کلاس خودرو سدان
ابعاد 499 سانتی متر طول ، 183 سانتی متر عرض و 133 سانتی متر ارتفاع
وزن 1530 کیلوگرم
حجم باک 79 لیتر
سایز رینگ 14 اینچی
حجم موتور 4093 سی سی
نوع موتور احتراق داخلی بنزین سوز کاربراتوری
تعداد سیلندرها 6
تعداد سوپاپ ها 12
محل قرارگیری موتور جلو
حداکثر توان 115 اسب بخار
حداکثر گشتاور 151 نیوتون متر
جعبه دنده اتوماتیک یا دستی
نوع انتقال قدرت دیفرانسیل عقب
سیستم ترمز جلو دیسکی،عقب کاسه ای
سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ
سیستم فرمان هیدورلیک
حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد در حدود 13 ثانیه
مصرف سوخت درون شهری 14 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت برون شهری 10 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 12 لیتر در هر صد کیلومتر

 

 

چرا شورولت نوا ؟

اگر چندماه اخیر را نادیده بگیریم و نگاهی به زمانی داشته باشیم که هنوز مشکلات اقتصادی تا این حد فراگیر نشده بودند، می توانستیم به راحتی بفهمیم که تب خرید و نوسازی خودروهای کلاسیک ، به خصوص مدل های آمریکایی در کشور بسیار داغ است. اما این خودروها معمولا از انواع لوکس هستند و برای تهیه کردن آنها و سپس بازسازی باید هزینه های زیادی را متحمل شوید که از توانایی اکثر ماشین دوستان خارج است. اما مدل های مقرون به صرفه ای نیز وجود دارند که به واسطه قیمت ارزان تر، فروان تر بوده و به واسطه اینکه مدت زیادی روی خط مونتاژ حضور داشته اند یا اینکه به تعداد زیاد وارد کشور شده اند، قطعات آنها در نوع استوک به وفور یافت می شوند. مدل هایی همچون شورولت کاپریس ، شورولت نوا و بیوک B3 از این دست خودروها هستند.

 

 

بررسی دقیق تر شورولت نوا

اگر اهل خواندن خبرهای مربوط به خودروهای تولید داخل باشید، حتما با انواع ایرادات مونتاژی که در نسخه های ایرانی وجود دارند آشنا هستید. در مورد شورولت نوا نیز این مساله وجود دارد و نباید انتظار داشته باشید که نوای مونتاژ داخل، کیفیت ساخت آمریکا داشته باشد .

اولین ایراد شورولت نوا مربوط به مصرف سوخت است، به خصوص اگر بیشتر رانندگی شما مربوط به فضاهای درون شهری باشد، با توجه به حجم پیشرانه و تکنولوژی قدیمی موتور و گیربکس، مصرف سوخت های تا 22 لیتر به ازای هر صد کیلومتر نیز قابل دستیابی هستند.

در مدل هایی از شورولت نوا که جعبه دنده روی فرمان قرار دارد، مکانیزم تعویض دنده با نسخه آمریکایی متفاوت است و هم چنین دنده های خیلی سخت عوض می شوند و مدتی طول می کشد تا به عملکرد آن عادت کنید. با وجود وزن نسبتا زیاد خودرو، بوستر های ترمز شورولت نوا بسیار خوب عمل می کنند و مشکلی از نظر توقف خودرو نخواهید داشت.

صندلی ها شورولت نوا چندان مناسب نیستند. قسمت وسط صندلی ها معمولا سفت بوده و صندلی ها بیش از حد صاف هستند، تنظیمات آن ها محدود بوده و اغلب می لرزند و صدا تولید میکنند. هم چنین فضای پا برای سرنشینانی که در عقب نشسته اند چندان مطلوب نیست. بخار گیر شیشه عقب نیز در برخی مدل ها وجود ندارد که در زمستان ها می تواند موجب دردسر راننده شود.

 

 

ایرادات مونتاژ

برخی کارها برای ارزان تر شدن در شورولت نوا صورت گرفته اند که عبارت است تعویض چراغ های عقب با چراغ های مربوط به الدزموبیل امگا و استفاده از رادیوی آلمانی به جای رادیوی آمریکایی. هم چنین فضاهای مختلف بین قطعات مونتاژی بدنه دیده می شود که با توجه به سالخوردگی خودرو، قطعا وضع وخیم تر نیز شده است و مالک باید هزینه های ناخواسته ای را صرف تعمیر و نگهداری بدنه خودرو بکند. هم چنین با توجه به اینکه رنگ آمیزی این خودروها در داخل صورت می گرفته، نباید توقع کیفیت بالایی را داشته باشید و احتمالا هزینه های رنگ نیز به سایر هزینه ها افزوده می شود.

نگاهی به چند آگهی شورولت نوا

شورولت نوا مونتاژ مدل 1365 ،تیپ C6 ، بدنه سفید و دارای چند لکه رنگ ، اتوماتیک ، دوگانه سوز، کارکرد 350 هزار کیلومتر ، قیمت دوازده میلیون تومان

شورولت نوا مونتاژ مدل 1359 ، تیپ C6 ، بدنه نقره ای و کامل رنگ ، اتوماتیک ، بنزین سوز ، کارکرد 70 هزار کیلومتر ، قیمت 45 میلیون تومان

شورولت نوا مدل 1967 ، بدنه طلایی و کامل رنگ ، دنده ای ، کارکرد 80 هزار کیلومتر ، قیمت 40 میلیون تومان


3 دیدگاه

  1. آیدین | بهمن 16, 1397 | لینک نظر

    شدیم مثل کوبا و کره شمالی باید بشینیم ماشین های تاریخی کشورو بررسی کنیم . حتی الان چینی هم نمی تونیم بخریم . خدایا خودت ظهور کن

  2. شهریار | تیر 29, 1397 | لینک نظر

    زمان دانشجویی یه c3 مدل ۶۵ داشتم تا امروز که بیشتر از بیست تا ماشین عوض کردم هنوز ماشینی مثل نوا رو تجربه نکردم واقعا ماشینای آمریکایی یه چیز دیگه هستند!!

  3. Amin | تیر 29, 1397 | لینک نظر

    دوران کودکی و نوجوانی و دانشجویی من در عشق به این خودرو گذشت!!!
    آرزوی بچه گیم بود ولی پدرم هیچوقت نخرید،اون موقع ها همیشه یا پاترول های مختلف داشتیم و بعدش هم یک الدزمبیل سفید خریدیم که تازه اومده بود اما هیچوقت به نوا نرسیدم و حسرتش همیشه برام موند،دوران دانشجوییم تو امیدیه یک همسایه داشتیم عاشق آمریکایی بود و یه شورولت نوا داغون گرفته بود و‌خودش داشت بازسازی میکرد من هرموقع وقت آزاد داشتم میرفتم ماشین رو میدیدم،یادش بخیر!!!!