اخبارنظامی

عربستان سعودی با همکاری اسپانیا کشتی جنگی می‌سازد

عربستان سعودی در صدد است، مشترکا با اسپانیا کشتی جنگی بسازد. در همین رابطه شرکت صنایع دفاعی “سامی” عربستان سعودی با یک شرکت اسپانیایی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ است.

   

رسانه‌های دولتی عربستان از ساخت مشترک پنج فروند کشتی جنگی در همکاری این کشور با اسپانیا خبر داده‌اند. قرار است این کشتی‌ها در شراکتی تجاری با شرکت کشتی‌سازی اسپانیایی “ناوانتیا” ساخته شوند.

مطابق این گزارش‌ها که پنج‌شنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) منتشر شد، شرکت صنایع دفاعی “سامی” عربستان سعودی و شرکت اسپانیایی برای توسعه و تولید پنج فروند کشتی جنگی نوع “آوانته ۲۲۰۰” تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است این پروژه در پاییز سال جاری (۲۰۱۸) آغاز شود و آخرین کشتی نیز در سال ۲۰۲۲ تحویل عربستان داده شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ماه آوریل در جریان دیدار از اسپانیا، بر سر تحویل کشتی‌های جنگی به ارزش حدود دو میلیون یورو با مادرید به توافق رسید.

سازمان عفو بین‌الملل و دیگر گروه‌های حقوق بشری با این استدلال که این کشتی‌ها ممکن است از سوی عربستان سعودی در جنگ علیه شبه‌نظامیان حوثی در یمن به کار گرفته شوند از این توافق نظامی شدیدا انتقاد کرده‌اند.

کشور پادشاهی عربستان از واردکنندگان مهم سلاح و تجهیزات نظامی در سطح جهان است. با این همه برخی کشورها به دلیل شرکت این کشور در جنگ داخلی یمن در مورد ادامه ارسال سلاح به این کشور تردید پیدا کرده‌اند.

در آلمان نیز معاملات شرکت‌های تولید سلاح این کشور با عربستان سعودی محل بحث و اختلاف نظر شده است.

ریاض از مارس سال ۲۰۱۵ در رأس یک ائتلاف نظامی به‌شدت علیه شبه‌نظامیان حوثی یمن وارد جنگ شده است. به گفته سازمان ملل متحد، یمن از آن پس با وخیم‌ترین بحران‌های انسانی در جهان روبرو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا