خطر لغو پرواز ایرلاین‌های ایرانی

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | 1 نظر

خطر لغو پرواز ایرلاین‌های ایرانی

به گزارش جهان صنعت، ایرلاین‌های ایرانی در شرایطی که هزینه سوخت و خدمات فرودگاهی را به صورت نقد پرداخت می‌کنند در تامین ارز مشکل دارند‌.

تا پیش از این بانک مرکزی ارز ایرلاین‌ها را حواله‌ای تامین می‌کرد که همین روند هم مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده بود اما حالا رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است ایرلاین‌ها دیگر ارز دولتی دریافت نمی‌کنند‌. شرکت‌های هواپیمایی برای انجام عملیات‌های هوانوردی خود در فرودگاه‌های خارج از کشور دچار مشکل تامین ارز شده‌اند‌.

مقصود اسعدی‌سامانی به تازگی در خصوص تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها گفته است‌: شرکت‌های هواپیمایی با توجه به سیاست‌های جدید ارزی توانستند با پیگیری‌های انجمن شرکت‌های هواپیمایی موارد مصرفی ارزی خود را به بانک مرکزی ارائه کنند و با همکاری بانک‌های عامل در مقطعی این تخصیص ارز صورت گرفت‌.

او با بیان اینکه از یک ماه پیش دچار محدودیت در تخصیص ارز شدیم، گفته است‌: اکثر درخواست‌های ارائه شده به بانک مرکزی به بهانه تکمیل مدارک رسیدگی نشده و به ایرلاین‌ها تخصیص ارز صورت نگرفته است‌. او با یادآوری اینکه «عدم تخصیص ارز باعث لغو پرواز تهران-استانبول کیش ایر شد»، تصریح کرد‌: چنانچه بانک مرکزی در تخصیص ارز سرعت عمل نشان ندهد شاهد لغو پرواز هواپیماهای اجاره‌ای شرکت‌های هواپیمایی داخلی خواهیم بود‌.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است‌: ایرلاین‌های ایرانی امکان تامین ارز به صورت آزاد را ندارند و محدودیت‌های اخیر مشکلات زیادی را برای ایرلاین‌ها به وجود آورده است‌.

مشکل در تامین سوخت

یکی از مشکلاتی که در اثر کمبود تخصیص ارز برای ایرلاین‌ها ایجاد می‌شود ناتوانی در پرداخت نقدی هزینه سوخت در فرودگاه‌های خارج از کشور است‌. این موضوع در فرودگاه استانبول بسیار تکرار شده است‌. چندی پیش هواپیمای استانبول ـ تهران زاگرس ایر به دلیل در اختیار نداشتن ارز به صورت نقدی در فرودگاه این شهر نتوانسته بود سوخت‌گیری کند و مجبور به فرود اضطراری برای سوخت‌گیری در فرودگاه تبریز و سپس پرواز مجدد به سمت تهران شد‌. این اتفاق برای تعدادی دیگر از پروازها و ایرلاین‌های ایرانی نیز رخ داده است‌. اتفاقی که هزینه بسیار بالایی برای ایرلاین‌ها دارد‌.

ارز دولتی همچنان به ایرلاین‌های داخلی پرداخت می‌شود

مدیر امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام‌خمینی‌(ره) دو روز پیش با اشاره به اینکه قرار است ساعت ۲۴ امشب، هواپیمایی آسمان مسافران پرواز لغو شده کیش‌ایر را به استانبول منتقل کند، گفته بود‌: ایرلاین‌های داخلی مشکلی برای دریافت ارز دولتی ندارند‌. علی رستمی اعلام کرده بود هواپیمایی کیش ایر با هواپیمایی آسمان برای جابه‌جایی مسافران تهران- استانبول این شرکت مذاکره کرده‌اند و پرواز جایگزین گذاشته و قول داده‌اند قبل از ساعت 24 امشب این پرواز انجام شود‌.
معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام گفته بود‌: ارز مسافری نیز از طریق حواله توسط سه بانک ملت، ملی و سامان در فرودگاه امام واگذار می‌شود‌. طی چند روز گذشته نه تنها فروش ارز مسافرتی بلکه اختصاص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی هم تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است‌.

بانک مرکزی با هدف جمع‌آوری ارز نقدی از سطح جامعه، مصوبه‌ای در خصوص اعطای ارز حواله‌ای به ایرلاین‌ها دارد ولی این مصوبه در تعدادی از فرودگاه‌ها قابل اجرا نیست و شرکت‌های هواپیمایی برای انجام امور فرودگاهی خود از جمله هندلینگ، سوخت‌گیری و تعمیر و نگهداری اضطراری در برخی از فرودگاه‌های کشورهای همسایه موظف به پرداخت نقدی است‌. از سوی دیگر تعدادی از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران نیز برای خدمات فرودگاهی و سوخت‌رسانی به هواپیمای ایرلاین‌های خارجی، بخشی از هزینه‌ها از جمله هزینه سوخت‌رسانی و خدمات فرودگاهی (هندلینگ) را به صورت نقدی دریافت می‌کنند‌.

احتمال افزایش قیمت بلیت

با تداوم این وضعیت و باتوجه به شناور بودن نرخ بلیت هواپیما احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد‌. در صورتی که ایرلاین‌ها موفق به دریافت ارز دولتی از بانک مرکزی نشوند مجبور به خرید ارز از بازار آزاد تا دو برابر قیمت خواهند بود‌. این موضوع ممکن تاثیر زیادی بر قیمت بلیت مسیرهای خارجی و یا حتی داشته باشد‌. در شرایطی که ایرلاین‌های ایرانی برای رقابت با شرکت‌های قدرتمند منطقه وضعیت مناسبی ندارند کمبود ارز مانع دیگری برای دستیابی به فضای رقابتی است‌. در حال حاضر تنها مزیت استفاده از ایرلاین‌های داخلی برای ایرانیان قیمت پایین‌تر آنهاست که در صورت افزایش قیمت‌ها می‌توان انتظار داشت مردم ایرلان‌های خارجی را انتخاب کنند که امکانات بهتری را در اختیار آنها می‌گذارد‌.


1 دیدگاه

  1. محسن | تیر 31, 1397 | لینک نظر

    خیلی هم عالی
    اصلا چه معنی داره ایرانی با هواپیما بره اینور اونور
    بقدر کافی چهارپا موجوده