نگاهی به تکنولوژی‌‌های پیشرفته دارپا برای خودروهای نظامی

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

نگاهی به تکنولوژی‌‌های پیشرفته دارپا برای خودروهای نظامی

وسایل نقلیه نظامی همواره به بالاترین سطح تکنولوژی روز نیاز دارند تا بتوانند بهترین عملکرد را در میدان‌‌های نبرد داشته باشند. زمانی که صحبت از تکنولوژی‌های جدید نظامی می‌شود، اولین گزینه‌ای که به ذهن خطور می‌کند نام دارپا است. آژانش پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی در آمریکا که طی چند دهه اخیر تاثیرات مهمی در تکنولوژی‌های نظامی و البته زندگی عادی مردم گذاشته است.

در حال حاضر نیز دارپا پروژه‌های بسیار جالبی را در دست توسعه دارد و یکی از همین پروژه‌ها، برنامه Ground X-Vehicle Technologies است که در طی آن خودروی آفرود نظامی آینده طراحی و تولید می شود؛ خودرویی که می‌تواند از پس ۹۵ درصد مسیرهای آفرود برآید.

سه پروژه مربوط به این خودروی نظامی در دست توسعه قرار دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

چرخی که می‌‌تواند شکل خود را تغییر دهد

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا

انسان‌ها طراحی هواپیما، زیردریایی و خودروها را سالیان سال است که تغییر می‌دهند و چیزی که هیچ‌ گاه تغییر نکرده، طراحی چرخ است.

اما ظاهرا دارپا می‌خواهد تغییراتی را در این قطعه ایجاد کند. از نظر آن‌ها، نیازی نیست که چرخ لزوما دایروی باشد. آن‌ها بر روی چرخی کار می‌کنند که بتواند با توجه به هر ماموریت شکل خود را تغییر دهد تا بیش‌ترین کارایی را بتواند ارائه کند.

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا

ایده ساده‌ای پشت این طراحی وجود دارد. این چرخ دایره‌ای شکل می‌تواند شکل خود را بهبود دهد و با تبدیل شدن به یک چرخ مثلثی، چسبندگی بیش‌تری را به زمین داشته باشد.

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا

این تغییر شکل از دایره به مثلث، تنها در ۲ ثانیه صورت می‌گیرد و حتی برای انجام این فرآیند، نیازی به توقف وسیله نقلیه نیست. حالت دایره‌ای چرخ زمانی استفاده می‌شود که وسیله نقلیه در مسیرهایی با سطح سفت قرار دارد و حالت مثلثی برای عبور از سطوح نرم‌تر است.

موتور الکتریکی در داخل چرخ

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا

به طور معمول خودروها به این شکل کار می‌کنند که نیروی تولیدی موتور توسط چند سیستم مختلف به چرخ‌ها می‌رسد. اما با ورود موتورهای الکتریکی، این موضوع کمی دستخوش تغییر شده است.

اگر یک موتور الکتریکی در داخل چرخ‌ها قرار دهیم که در هنگام نیاز بتواند به حرکت چرخ‌ها کمک کند، می‌توان در لحظات حساس در زمان کوتاهی به سرعت دلخواه دست پیدا کرد. درضمن امکان مانوردهی بهتر و کنترل بهتر کشش، قدرت و سرعت خودرو به راننده داده می‌شود.

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا

این سیستم از سه بخش موتور، سیستم کنترل دمای پیچیده و گیربکس با سه حالت مختلف تشکیل شده است. دارپا برای این پروژه با کمپانی انگلیسی QinetiQ همکاری می‌کند و آن‌ها در حال حاضر توانسته‌اند بر روی یک چرخ ۲۰ اینچی این سیستم را پیاده سازی کنند.

سیستم تعلیق چند حالته

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا

چرخی که بتواند حالت خود را تغییر بدهد برای عبور از تمامی مسیرها لازم است ولی کافی نیست. برای انجام این کار، به سیستم تعلیق پیشرفته‌ای نیز احتیاج داریم.

کمپانی Pratt & Miller در این پروژه به کمک دارپا آمده تا در نهایت بتوانند سیستم تعلیق چندحالته خود را تولید کنند. این تکنولوژی به چرخ‌ها این امکان را می‌دهد که به طور جداگانه نسبت به دیگر چرخ‌ها حالت خود را تغییر دهند. هرچند این سیستم را پیش از این نیز دیده بودیم، اما در سیستم تعلیق جدید میزان جابه‌جایی چرخ‌ها شگفت انگیز‌ است.

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا

جابه‌جایی سریع و زیاد سیستم تعلیق این امکان را به خودروهای نظامی می‌دهد که با بیش‌ترین سرعت ممکن از مسیرهای ناهموار عبور کنند. در عین حال کمترین ضربات به کابین وارد می‌شود و سرنشینان احساس ناراحتی نخواهند کرد.

این سیستم می‌تواند در بیش‌ترین حالت حدود ۱۰۰ سانتی‌متر بالا و حدود ۷۵ سانتی‌متر پایین برود. در مسیرهای معمولی نیز میزان جابه‌جایی سیستم تعلیق بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر خواهد بود.

تمامی تکنولوژی‌هایی که در بالا ذکر شده‌اند، در مرحله تست قرار دارند. بنابراین فعلا نمی‌توان گفت که چه زمانی این تکنولوژی‌ها در خودروهای نظامی قرار خواهند گرفت؛ تکنولوژی‌هایی که البته احتمال حضور آن‌ها در خودروهای معمولی نیز وجود دارد.

 

 


بدون دیدگاه