اسلایدردانش خودرویی

اشتباهات رایجی که در استفاده از سیستم کولر خودرو رخ می‌دهند

شما هم این پنج اشتباه را در هنگام استفاده از کولر خودرویتان را انجام می‌داده‌اید؟

سئات، خودروساز اسپانیایی، می‌گوید صاحبان خودروها با استفاده نادرست از سیستم تهویه مطبوع، دمای کابین را بالا نگه می‌دارند که در عملکرد آنان می‌تواند موثر باشد. اگر دمای کابین به جای ۲۵ درجه، ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد، سطح واکنش راننده حدود بیست درصد کاهش می‌یابد. این میزان معادل حالتی است که میزان الکل در خون راننده ۰.۰۵ درصد باشد.

خودرو هنگامی که در پارک زیر نور آفتاب قرار دارد، دمای داخل آن می‌تواند به بیش از ۶۰ درجه سانتی‌گراد برسد. اما برای کاهش دمای کابین، در ابتدا نباید کولر را روشن کرد. مهندسان سئات می‌گویند بهتر است یک دقیقه قبل از روشن‌ کردن سیستم تهویه، درها را باز کنید و یا پنجره‌ها را پایین ببرید.

اگر سرنشینان عقب گلایه می‌کنند که باد کولر به آن‌ها نمی‌رسد، پس احتمالا جهت دریچه‌های کولر را به درستی تنظیم نکرده‌اید. دریچه‌ها باید طوری باشند که باد به سمت سقف برود، نه اینکه به سمت صورت سرنشینان. با این کار کابین به طور یکنواخت خنک می‌شود و همه سرنشینان احساس راحتی خواهند کرد.

در ادامه پنج اشتباهی که معمولا در استفاده از سیستم کولر خودرو رخ می‌دهد ذکر شده‌اند. با پرهیز از انجام این اشتباهات، بهره بهتری را از سیستم تهویه خودروی خود ببرید.

روشن کردن آپشن گردش هوای داخل خودرو

اشتباهات رایجی که در استفاده از سیستم کولر خودرو رخ می‌دهند

اگر این قابلیت را روشن کنید، ممکن است روی شیشه‌ها بخار تشکیل شود و دید شما کاهش پیدا کند. بنابراین اگر خودروی شما دارای قابلیت روشن و خاموش کردن اتوماتیک گردش هوا در داخل خودرو است، از آن حالت استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است به طور دستی گردش هوای کابین را کنترل کنید و دریچه ورود هوای بیرون را همیشه نبندید.

تنظیم دریچه‌ها به سمت صورت خود

اشتباهات رایجی که در استفاده از سیستم کولر خودرو رخ می‌دهند

این حالت وسوسه انگیز است اما سئات می‌گوید این کار سبب کاهش بهره‌وری کولر می‌شود. همچنین با این کار از توزیع یکنواخت هوا در کل کابین خودرو جلوگیری می‌کنید و احتمالا سرنشینان ردیف عقب ناراضی خواهند شد. اگر دریچه‌ها را به سمت سقف تنظیم کنید، کابین به طور یکنواخت خنک می‌شود و هیچ‌کدام از سرنشینان احساس ناراحتی نخواهند کرد.

روشن کردن کولر در بیش‌ترین حالت در هنگام ورود به خودرو

اشتباهات رایجی که در استفاده از سیستم کولر خودرو رخ می‌دهند

احتمالا اولین برخورد ما با کابین بسیار گرم، روشن کردن کولر در قوی‌ترین حالت آن است. اما  با این کار تنها هوای گرم را در داخل کابین به چرخش در می‌آوریم. برای رسیدن به دمای مطلوب، ابتدا باید پنجره‌ها پایین آورده شوند تا هوای داخل خودرو تغییر کند.

رانندگی در هنگامی که هوای داخل کابین گرم باشد همان تاثیری دارد که وجود مقادیر اندک الکل در خون بر روی سطح هوشیاری می‌گذارد.

انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای

اشتباهات رایجی که در استفاده از سیستم کولر خودرو رخ می‌دهند

همانند روغن، چرخ‌ها و ترمز، سیستم تهویه مطبوع خودرو هم نیاز به سرویس دوره‌ای دارد. فیلتر هوای کابین به طور معمول باید هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر تعویض شود؛ در غیر این صورت عملکرد سیستم کولر افت می‌کند.

روشن نکردن کولر در هنگام صبح

اشتباهات رایجی که در استفاده از سیستم کولر خودرو رخ می‌دهند

در بعضی از صبح‌های تابستانی، هوای بیرون کمی خنک می‌شود. اما بهتر است در این هنگام نیز کولر خودرو را روشن کنید تا با افزایش تدریجی دمای بیرون، شیشه‌ها بخار نگیرند و البته دمای کابین نیز به تدریج افزایش پیدا نکند.

 

 

4 دیدگاه

  1. برگردان بسیار خوبی بود با تشکر مطالب خوبی درمورد کولر یاد گرفتم از شما سپاس گذارم

  2. سلام ماشینم bmw 740li مدل 2007 کولرش مشکل داره باد گرم میده همه کاریم کردم نشتی نداره گاز نگه نمیداشت ک درستش کردم خروجی تا پشت داشبوردم چک شده مشکل نداره تعمیرکارم میگه زیر داشبور گرفتگی داره میخاستم ببینم چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    1. البته من گمان نمیکنم کسی که740 داشته باشه اصولا وقت برای گشت و گذار در سایتها و خصوصا اخذ راهنمایی در مورد ایراد گرفتگی سیستم کولر داشته باشه و به طور کلی هم اینگونه خودروها فقط در نمایندگی و برخی تعمیرگاه های خاص توسط تعمیرکاران بسیار مجرب و دوره دیده در شرکت مادر پذیرش و تعمیر میشوند و اینگونه نیست که مثل خودروهای ایرانی به باطری سازی مراجعه کنید و طرف مدار کولر رو تست و نشت یابی کنه!!!اینگونه سخنان یک مقدار از منطق به دور است

    2. تا حالا فیلتر هوای اتاق را عوض کردی؟ اگر مثل ماشینای کره ای باشه که فیلتر هواشون زیر داشبورده احتمالا فیلترش دچار آلودگی زیاد است و باید تعویض بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا