رد پای تحریم در شایعات بنزینی

پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | 1 نظر

رد پای تحریم در شایعات بنزینی

به گزارش گروه انرژی جهان صنعت، طی چند روز گذشته مردم از ترس شایعه کمبود بنزین به سمت پمپ بنزین‌ها روانه و سبب طولانی شدن صف‌ها و اختلال در توزیع سوخت شدند‌. شنیده‌ها از آن حکایت دارد که برخی از صاحبان پمپ‌بنزین‌ها و عرضه‌کنندگان سوخت، با وجود داشتن بنزین در مخازن خود، از فروش آن ممانعت می‌کنند و عده‌ای نیز معتقدند که خواستار گران شدن قیمت سوخت هستند‌.

این نگرانی سبب شد مردم علاوه بر تلاش برای پر کردن باک ماشین‌شان به ذخیره‌سازی سوخت در خانه‌شان اقدام کنند و در این میان برخی آژانس‌های مسافربری از این موضوع سوءاستفاده کرده و بنزین را با گاهی دو برابر بیش از قیمت جایگاه‌ها به فروش برسانند‌. به نظر می‌رسد شرایط و بسترها به دلیل بحث‌های مربوط به تحریم و ورود کارتخوان‌های جدید برای طرح و پذیرش این گونه شایعات آماده شده است‌.

عامل اصلی انتشار این شایعات، طرح وزارت نفت در استفاده از کارتخوان‌های جدید و همچنین نگرانی از تشدید تحریم‌های آمریکا بوده است‌. گرچه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، علت استفاده از کارتخوان‌های جدید را فناوری به‌روز و بالا بودن میزان تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌های نگهداری سامانه کارتخوان‌های هوشمند سوخت اعلام و تاکید کرده است که استفاده از این کارتخوان‌ها ارتباطی به سهمیه‌بندی ندارد، اما شایعه‌سازان بدون توجه به این مسایل به کار خود ادامه می‌دهند‌.

عامل دیگری که بستر مناسبی را برای طرح شایعات بنزینی فراهم کرده، نزدیک شدن به زمان تحریم‌های آمریکاست که باعث ایجاد این تصور شده که تحریم می‌تواند باعث کمبود بنزین و سوخت در کشور شود‌.

این نگرانی در حالی مطرح شده که با راه‌اندازی پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، ایران در تولید و تامین بنزین، نگرانی نداشته و به مرز خودکفایی رسیده و حتی واردات نیز به شدت محدود شده است‌. در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است شایعه‌ها مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشور بی‌اساس است‌. به گزارش وزارت نفت‌، سیدمحمدرضا موسوی‌خواه افزود‌: متاسفانه برخی گاه‌ و بی‌‌گاه در شبکه‌های مجازی شایعه‌هایی پخش و از این طریق افکار عمومی را نگران می‌کنند‌. وی همچنین به مردم اطمینان داد‌: اگر بحثی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در میان باشد، وزارت نفت به‌ویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نخست موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کند و با مردم در میان خواهد گذاشت و هیچ وقت نبوده دولتمردان پنهانی و به دور از چشم مردم بخواهند کاری انجام دهند‌.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت‌: تاکنون هیچ بحثی درباره افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در سطح دولت و مجلس مطرح نبوده، اما مباحثی همچون راهکارهای مدیریت مصرف سوخت، توزیع مناسب فرآورده‌های نفتی و مواردی از این دست همیشه در سطح کارشناسان، سیاست‌گذاران و مسوولان مطرح بوده است‌. وی ضمن تاکید بر این که هیچ کمبودی به لحاظ منابع ارزی و انرژی در کشور وجود ندارد، افزود‌:

هم‌اکنون وضع ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز و نظایر این شرایط بسیار خوبی در سطح کشور دارد‌.این مقام مسوول همچنین اعلام کرده است که برای تامین تقاضای بنزین دستور داده شده تا ظرفیت‌ بنزین سوپر در پالایشگاه‌ها نیز به تولید بنزین معمولی اختصاص داده شود. موسوی‌خواه تاکید کرد‌: نفتکش‌های جاده‌پیما فرآورده‌های نفتی را از انبارهای این شرکت در سراسر کشور توزیع می‌کنند و ترافیک‌های جاده‌ای و بالطبع تردد و معطلی نفتکش‌ها در برخی مسیرهای مواصلاتی کشور در هفته گذشته سبب تعطیلی موقت و گاه و بیگاه برخی جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرهای شمالی کشور مانند چالوس، نوشهر، تنکابن و‌.‌.‌. شده است‌.

وی افزود‌: این عامل ضمن دامن زدن به شایعات گسترده به‌ویژه گرانی قیمت بنزین در جامعه، خیل عظیمی از مردم را به جایگاه‌های عرضه سوخت کشاند‌.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین درباره اقدام خطرناک ذخیره سوخت در منازل و خودروها به مردم هشدار داد‌.

وی در این باره گفت‌: نگهداری بنزین در منازل و خودروها بسیار خطرناک است و مردم با جان و مال و سرمایه عزیزان خود بازی نکنند‌. محمدرضا موسوی‌خواه افزود‌: مردم به شایعات توجهی نداشته باشند و این مخاطره را برای خانواده خود ایجاد نکنند زیرا آتش‌سوزی و انفجار، تلفات بسیار ناگواری برجا خواهد گذاشت‌. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد‌: ذخیره ۲۰ لیتر بنزین در منزل یا خودرو به دلیل شایعه گرانی بنزین به هیچ‌وجه اقدامی منطقی نیست و ارزش مادی ندارد و تنها ایجاد کانون خطر و بازی با جان عزیزان است‌.

رکوردشکنی مصرف بنزین در تابستان

از سوی دیگر فصل تابستان با اوج‌گیری سفرهای برون‌شهری همراه است که مصرف بنزین را به شدت افزایش می‌دهد به طوری که امسال نیز رکورد بی‌سابقه مصرف 121میلیون و 800 هزار لیتر بنزین برای 31 تیرماه امسال به ثبت رسید‌.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در تیرماه امسال به 91 میلیون و 700 هزار لیتر رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال 1396 رشد بیشتر از هشت درصدی را ثبت کرد‌. میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال 5/8 درصد رشد نشان می‌دهد‌. پارسال میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور 84 میلیون و 600 هزار بشکه بود‌.

همچنین برابر اظهارات مقامات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران متوسط مصرف بنزین در استان‌های شمالی کشور حدود 30 درصد را نشان می‌دهد که این مساله نیز در بروز کمبود بنزین دراین استان‌ها بی‌تاثیر نبوده است. نکته قابل توجه اینکه اوج مصرف بنزین در تابستان در استان‌های مسافرپذیر کشور رخ می‌دهد که امکان دارد باعث ایجاد صف‌های طولانی در آن مناطق شود و بر این اساس بیشتر از دیگر مناطق کشور، مستعد طرح شایعات بنزینی هستند‌.


1 دیدگاه

  1. Amin | مرداد 11, 1397 | لینک نظر

    واقعیت این است که بیش از ۵۰‎٪ بنزین مصرفی کشور از طریق واردات تأمین میشود و به طور حتم با تشدید تحریم ها و به تبع آن محدود شدن امکان تبادلات مالی میزان بنزین ورودی به کشور به شدت کم خواهد شد و شاهد کسری بنزین ،،سهمیه بندی مجدد و پایین آمدن شدید کیفیت بنزین داخلی خواهیم بود