نگاهی به شرایط فروش سایپا و حواشی آن

جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | 1 نظر

نگاهی به شرایط فروش سایپا و حواشی آن

اواسط هفته بود که اخبار شرایط فروش سایپا در وب سایت های خبری منتشر شد و روز چهارشنبه این شرایط روی سایت قرار گرفت. با توجه به اینکه مدتهاست روند افزایش قیمت خودروهای داخلی بازار را آشفته کرده و بسیاری از خودروسازان کاهش تولید و کاهش عرضه دارند، شرایط بازار به گونه ای شده که از هر شرایط فروش نقدی، پیش فروش و فروش اقساطی استقبال می شود. در این وضعیت مراجعه کنندگان با هجوم به سایت های فروش، باعث ایجاد مشکلات فنی در سایت های نه چندان آماده داخلی می شوند و شرایطی پیش می آید که تا مدتها نقل محافل خبری خواهد بود.

 

خودروهایی با تحویل هفت روزه

در بین محصولاتی که در شرایط فروش سایپا قرار داشتند، برلیانس H230 اتوماتیک پس از مدتها برای فروش عرضه شده بود و مهلت تحویل هفت روزه برای آن ذکر گردیده بود. این خودرو که در رنگهای نقره ای، قرمز و سفید عرضه می شد جز اولین خودروهایی بود که ظرفیت فروشش تکمیل گردید. خودروهای برلیانس سری H300 نیز که به صورت پیش فروش و با ظرفیت محدود ارایه می شدند، دیگر تکمیل شوندگان لیست بودند.

پس از گذشت نیمی از روز و پایان هجوم کاربران به سایت، سیستم بلیط دهی حذف شد و استفاده از شرایط فروش روند عادی به خود گرفت. از دیروز عصر تا به امروز نیز تقریبا تمامی خودروها، حتی خودروهایی که اقبال چندانی در بازار ایران نداشته اند، به فروش رفته اند و مشخص نیست آیا از شنبه ظرفیت های جدید برای فروش گذاشته خواهد شد یا خیر. بسیاری از محصولات سایپا که در این طرح عرضه می شدند، در بازار با اختلاف چند میلیون تومانی به فروش می رسیدند و همین عامل به نکته ای جالب توجه برای خریداران تبدیل شده بود. خودروهایی که در حال حاضر تنها گزینه های پیش رو برای قشر متوسط هستند.

 

 سیستم نوبت دهی

کسانی که در روز چهارشنبه و پس از ساعت ده صبح وارد سایت سایپا شدند، مشاهده کرده اند که این شرکت برای جلوگیری از افزایش بار سایت و کند بیش از حد آن که پیش از این در بسیاری از فروش های اینترنتی شرکت های داخلی شاهد بودیم، از یک سیستم نوبت دهی استفاده کرده بود که هر پانزده دقیقه به کاربران اجازه ورود می داد و سپس بسته می شد. کاربران نیز باید با حداکثر سرعت ثبت خرید خود را انجام می دانند و اگر اشتباهی صورت می گرفت، باید تا 15 دقیقه بعدی صبر می کردند تا شاید بتوانند مجددا وارد سایت شوند.

سخن یکی از متقاضیان

در همین زمینه یکی از متقضایان که قصد خرید برلیانس H220 تیپ معمولی با تحویل 45 روزه را داشت، پس از مراجعات مکرر موفق به ثبت سفارش خود نشده بود. وی چند نکته را در مورد شرایط فروش سایپا بیان کرد:

1- متقاضی ها باید ساعت سیستم خود را با ساعد دقیق کشور تنظیم می نمودند.

2-لازم است تا کلیه مشخصات فردی و آدرس را در دسترس داشته باشید و تایپ شما باید سریع باشد.

3-پس از پر کردن جدول مشخصات و فشردن دکمه ثبت سفارش، موفقیت شما بسته به تعداد افراد دیگری دارد که همزمان با شما وارد سایت شده اند و اکنون به درگاه بانکی هدایت می شوند.

این متقاضی پس از چندبار تلاش برای ثبت نام خودروی خویش و مواجه شدن با شکست، از سایت خارج شد تا پس از گذشت مدتی و حذف سیستم نوبت دهی، مجددا وارد سایت شود.

 

 

فروش چند هزار خودرو در یکروز

در این بین اما شرکت سایپا خبر از فروش بیش از ده هزار خودرو در این شرایط داد که البته با توجه به نبود گزینه های محبوبی همچون تندر نود، رنو ساندرو و کیا سراتو رقمی نسبتا قابل توجه بوده است. از سوی دیگر عدم عرضه چانگان CS35 در این شرایط فروش، این شبهه را برای بسیاری از بینندگان ایجاد کرده که آیا این خودروساز نیز پس از دیگران سعی در خروج از بازار ایران دارد یا اینکه صرفا در این دوره از شرایط فروش محصولش حضور ندارد.


1 دیدگاه

  1. امير | مرداد 13, 1397 | لینک نظر

    امروز صبح يه 40 دقيقه اي توي نرم افزار هاي مختلف داشتم دنبال ماشين ميگشتم
    آگهي ها همه شده حواله يا خودرو صفر يا تحويل فوري
    اوني هم كه تا دو ماه پيش ماشينشو 60 تومن نميخريدن گذاشته 120
    اين نشون ميده درصد بيشتري دنبال دلالي هستند
    درصد كمتري دنبال استفاده و يا نياز
    پول دلالي خوردن نداره از ما گفتن بود.