اختصاصی دنده 6اروپاییاسلایدرایران خودروایرانیبررسیچینیمدیران خودرو

ام وی ام 315 و پژو 207 ، وقتی ارزانتر، گرانتر می شود!

ام وی ام 315 و پژو 207 ، کدام یک برتر است؟

اوضاع نابسامان بازار خودروی ایران بر کسی پوشیده نیست. اوضاعی که با رکود و افزایش قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی شروع شد و سپس به واسطه افزایش روزانه نرخ ارز، وارد بازار خودروهای داخلی شد و حتی ارزان ترین ساخته های داخلی را نیز بی نصیب نگذاشته است. اگر چندین ماه پیش قصد خرید یک هاچ بک دنده ای در محدوده های کمتر از شصت میلیون تومان در بازار را داشتید، می توانستید یکی از دو خودروی ام وی ام 315 و پژو 207 را انتخاب کنید، در حالیکه گزینه های دیگری همچون برلیانس H320 نیز در اختیار شما بودند.

اما اکنون چندماه است تولیدات ایران خودرو به بازار عرضه نمی شوند و در نتیجه قیمت این خودروها به صورتی باورنکردنی افزایش داشته و  پژو 207 هم اکنون از دو خودروی دیگر گران تر است. در حال حاضر برای خرید ام وی ام 315، مبلغ 59 میلیون تومان نیاز دارید و البته می توانید آگهی های فروش اقساطی این خودرو توسط نمایندگی های مدیران خودرو را در فضای مجازی نیز مشاهده کنید، اما برای خرید پژو 207 دنده ای، نیاز به پرداخت مبلغی بیش از 75 میلیون تومان را دارید. بعضا آگهی هایی با رقم 83 میلیون تومان نیز دیده شده است.

 

مقایسه ام وی ام 315 و پژو 207 ، نبرد هاچ بک های محبوب بازار

ام وی ام 315 یا چری Fulwin از سال 1391 وارد بازار ایران شد و از همان ابتدا به طور ناخواسته وارد رقابتی با پژو 206 تیپ پنج و سپس پژو 207 شد. نسل اول این خودرو از سال 1391 تا 1393 به بازار عرضه شد که توسط تیم های خبری مختلف به صورت ویدیویی و متنی مورد تست و بررسی قرار گرفته است . نسل دوم این خودرو از سال 1394 با چهره ای به روز و امکاناتی بیشتر به بازار عرضه شد و تا به امروز روی خط تولید قرار دارد.

این خودرو در دو مدل هاچ بک و صندوقدار به بازار عرضه شده است که مدل هاچ بک بسیار بیشتر از مدل صندوق دار در خیابان ها دیده می شود. این خودرو به یک موتور 1497 سی سی با حداکثر توان 107 بخار مجهز است که با توجه به وزن 1210 کیلوگرمی شتاب متوسطی را ارایه می دهد و به چابکی پژو 207 نیست. اما از سوی دیگر فرمان این خودرو عملکرد بهتری نسبت به پژو های مونتاژ داخل دارد ، دنده ها به نرمی و راحتی جا می روند و تعلیق بهتر خودرو نیز یاری رسان شما در جاده های پر از دست انداز ایران است و بر خلاف پژو 207 ، از کوبش های آزار دهنده خبری نخواهد بود.

مقایسه ام وی ام 315 و پژو 207 ، بررسی مزایا و معایب هر کدام

نگاهی به مزایا و معایب ام وی ام 315

وقتی که در مورد معایب این خودرو از مالکین پرسش می کنید ،مواردی همچون کیفیت نازل صفحه کلاچ در نسل اول ،مشکلات دسترسی به قطعات یدکی در شهرستان ها  و بعضی مشکلات مونتاژی را از جمله ایرادات این خودرو ذکر میکنند. در مقابل مواردی همچون طراحی مناسب ، آپشن های رنگارنگ و متنوع ، مصرف سوخت پایین ، استهلاک کم و شرایط خرید اقساطی از جمله موارد مثبت این خودرو به شمار می روند. همانگونه که در تست و بررسی های این خودرو گفته شده است ، مدل 315 مناسب افرادی است که نیاز به یک ماشین هاچ بک دارند و واقعا از پژو 206 و مشتقات آن خسته شده اند.

نسل اول این خودرو را می توان با قیمتی در حدود 27 میلیون تومان در نسخه هاچ بک و صندوقدار تهیه کرد. نسل دوم این خودرو نیز از حدود 34 میلیون تومان تا 57 میلیون تومان قیمت گذاری می شود که بسته به سطح آپشن ها دارای قیمت های مختلفی است. همچنین نسل دوم را می توان با کارکرد صفر کیلومتر به صورت اقساطی تهیه نمود.

خرید ام وی ام 315 چه در نسل اول و چه در نسل دوم کار دشواری نیست ، چرا که هر دو نسل به واسطه شرایط خرید خوب فروش بالایی داشته اند و به وفور در بازار یافت می شوند. اگر قصد خرید نسخه های صفر کیلومتر را نیز داشته باشید با گردشی در سطح شهر و بازدید از نمایندگی های مدیران خودرو ، به راحتی می توانید خودروی خود را در رنگ دلخواه خود بیابید و به صورت اقساطی با پرداخت بلند مدت خریداری نمایید .

 

 

جدول مشخصات فنی ام وی ام 315 :

حجم موتور 1497 سی سی
حداکثر قدرت 107 اسب بخار
حداکثر گشتاور 140 نیوتون متر
جعبه دنده پنج سرعته دستی
وزن 1270 کیلوگرم
ابعاد 4188-1668-1480 میلی متر
فاصله بین دومحور 2527 میلی متر
ظرفیت باک 50 لیتر
وزن خالص 1210 کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر

 

پژو 207 یا همان 206 پلاس

در مقایسه ام وی ام 315 و پژو 207 در بخش ظاهری، برخلاف نسل دوم 315 که طراحی پخته تری نسبت به نسل قبلی دارد ، در پژو 207 های ایران خودرو تغییراتی در جلو پنجره و چراغ های جلو و عقب رخ داده و نسبت به 206 با چهره ای مدرن تر روبرو هستیم ، هرچند که طراحی کلی پژو 207 از عدم هماهنگی رنج می برد. به دلیل شکل خاص دماغه پژو 207 ، دیگر نمی توان تعادلی را که در 206 شاهد بودیم ، از آن انتظار داشته باشیم و در قسمت عقب نیز همچنان خودرو سفت و پر کوبش بوده و تا بحال ایرانخودرو تمایلی به استفاده از سیستم تعلیق پژو 206 صندوق دار که عملکرد بهتری دارد ، در این خودرو نداشته است.

نسخه های اولیه پژو 207 که در سال های پایانی دهه هشتاد خورشیدی به تولید می رسیدند ، تفاوت چندانی از نظر سطح تجهیزات با خانواده 206 نداشتند اما در نمونه های جدید تجهیزاتی مانند نمایشگر لمسی و دوربین دید عقب به آن افزوده شده اند ، هرچند کیفیت مواد مورد استفاده در کابین نسبت به نمونه های قبلی افت محسوسی داشته و کیفیت مونتاژ قطعات برقی نیز چندان مطلوب نیست و مشکلات زیادی از سوی کاربران در این زمینه گزارش شده است.

 

 

جدول مشخصات پژو 207 :

حجم موتور 1587 سی سی
حداکثر قدرت 105 اسب بخار
حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر
جعبه دنده پنج سرعته دستی
وزن 1270 کیلوگرم
ابعاد 3900-1680-1468 میلی متر
فاصله بین دومحور 2443 میلی متر
ظرفیت باک 50 لیتر
وزن خالص 1087 کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر

 

 

زوال فنی و کیفی

برای پژو 207 همانند دیگر اعضای خانواده پژو 206 از موتور TU5 استفاده شده که در حدود 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتاور تولید می کند ، موتوری که دیگر فرانسوی نیست و به واسطه استفاده از قطعات چینی ، هندی و ایرانی ، نام ایرانیزه را بر آن نهاده اند. علاوه بر کاهش توان ( و شاید کاهش گشتاور ) و افزایش مصرف سوخت نسبت به نمونه های فرانسوی ، مشکلات فنی این سری از پیشرانه ها نیز بسیار بیشتر هستند . از سوی دیگر در مواردی مانند سیستم ترمز و قسمت دریچه گاز ، خانواده پژو 206 و پژو 207  با محصول ایرانی رانا مشترک هستند که با قیمت کمتری هم در بازار کارکرده و هم به صورت صفر به فروش می رسد.

در طی ماه های اخیر ، قیمت های بالای محصولات داخلی تیتر یک اخبار بوده و این مساله بر کسی پوشیده نیست که بازار سیاه پر سودی برای فروشندگان این دست خودروها ایجاد شده است. پژو 207 دنده ای طبق اعلام کارخانه قیمتی برابر 47 میلیون و 130 میلیون تومان دارد که به دلیل کمبود عرضه و تقاضای نسبتا زیاد بازار ، شاهد برچسب قیمتی هفتاد الی هشتاد میلیون تومانی برای این خودرو هستیم.

از سوی دیگر ایران خودرو علاقه ای به فروش اقساطی حتی برای محصولات گران تر نیز ندارد و در صورت عرضه نیز شاهد سود های بیشتر از رقبا هستیم. امری که نشان می دهد خرید این خودرو در این شرایط چندان منطقی نیست و از سوی دیگر ، پس از خرید خودرو با چنین رقمی باید در کوتاه مدت هزینه هایی را صرف رفع ایرادات مونتاژی این خودرو بکند.

 

 

مقایسه ام وی ام 315 و پژو 207 ، بررسی امکانات

در مورد طراحی ظاهری، هر دو خودرو در وضعیت قابل قبولی قرار دارند و بنابر سلیقه، مشتریان می توانند هرکدام از دو خودروی یاد شده را انتخاب کنند. پژو 207 رگه هایی از طراحی 207 اصلی را به خصوص در نمای جلو ارایه می دهد که به عنوان خودرویی جدید تر از پژو 206 می تواند قابل قبول باشد و با افزوده شدن دی لایت، نمای مدرن تری نیز پیدا کرده است. ام وی ام 315 نیز با تغییر رویه طراحان چری، دیگر یک هاچ بک آرام نیست و ظاهری خشن و جذاب دارد. خطوط تند و تیز طراحی در تمامی قسمت های بدنه دیده می شود و چراغ ها نیز نسبت به نمونه قبلی تغییر پیدا کرده اند. اما اگر جادار بودن یک فاکتور مهم برای شماست، ام وی ام 315 فضای جادارتری در صندلی های عقب و صندوق بزرگتری را به شما ارایه می دهد.

 

 

در زمینه امکانات و آپشن ها هر دو خودرو موارد مطلوبی را ارایه می دهند، اما اگر از قشر جوان هستید و دوست دارید سیستم صوتی شما حسابی بکوبد، سیستم صوتی فابریک ام وی ام 315 همراه با یک ساب ووفر در صندوق عقب رضایت شما را کاملا جلب خواهد کرد. نگاهی به امکانات رفاهی هر دو خودرو می اندازیم:

امکانات رفاهی ام وی ام 315 :

مانیتور هفت اینچی مجهز به سیستم ناوبری، دوربین و سنسور دنده عقب، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی vifa با شش بلندگو، صندلی های چرمی با دوخت دو رنگ، رینگ های آلومینیومی پانزده اینچی و روف رک

امکانات پژو 207 دنده ای :

سیستم صوتی با چهار بلندگو و دو تیوتر، مانیتور لمسی هفت اینچی به همراه رهیاب، سنسور و دوربین دنده عقب، کروز کنترل، رینگ های چهارده اینچی آلومینیومی

 

 

مقایسه ام وی ام 315 و پژو 207 ، نبرد قیمتی

قیمت پژو 207 دنده ای توسط ایران خودرو، 47 میلیون و 130 هزار تومان اعلام شده که به واسطه عدم عرضه چندماهه به بازار، اکنون با قیمتی در حدود 75 میلیون تومان در بازار فروخته می شود که فاصله قابل ملاحظه ای را با قیمت کارخانه دارد. از سوی دیگر ام وی ام 315 چه در بازار و چه در نمایندگی ها، با قیمتی در حدود 58-59 میلیون تومان به فروش می رسد و اختلاف قیمت چندانی را در قیمت های بازار و کارخانه شاهد نیستیم. با توجه به شرایط حال حاضر، مشخص است که ام وی ام 315 با توجه به برتری های گفته شده و قیمت پایین تر، گزینه اصلح برای خرید محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا