اخباراخبار داخلیقطار

بحران پیش روی صنعت ریلی کشور

امروزه واژه بحران تنها توصیف وضعیت مسافرکشی ریلی کشور است بطوری که مدیرعامل راه آهن از ضرر 800میلیارد تومانی راه آهن در بخش مسافربری در سال95 سخن می ­گوید و چاره آنرا افزایش قیمت بلیط ­ها می ­داند. کارشناسان معتقدند سهم جابجایی مسافر در جاده ها، صنعت ریلی و صنعت هوایی به ترتیب 85% ، 10% و 5% است. این در حالیست که اگر در 10سال آینده از قطارهای پرسرعت استفاده نشود، صنعت هوایی از صنعت ریلی پیشی می گیرد.

از زبان محمد کریمی مدیر عامل شرکت جوپار:

نوسانات قیمت ارز سبب شده که قیمت هر واگن مسافری نو از 3میلیارد تومان به 3.5تا4میلیارد تومان برسد. این امر سبب شده که شرکت با توجه به مشکلات در تامین هزینه ­های جاری مالی، عدم توانایی در به خدمت گرفتن ناوگان نو را داشته باشد.

دولت می ­تواند با ارائه  تسهیلات کمبودها در این بخش را جبران کند اما از آنجا که وضع مالی دولت مانند سابق نیست، دیگر شاهد کمک­ها در این زمینه نیستیم.

ایشان اذعان دارند دلیل این بحران، فاصله گرفتن صنعت ریلی ایران با دنیاست. امروزه در سطح جهانی جابجایی مسافر با سرعت­ های حدود 500 کیلومتر صورت می­­ گیرد و این در حالیست که این عدد در ایران به 160 کیلومتر در بعضی از بلاک ها می­رسد.

1 دیدگاه

  1. تا زمانی که قیمت گازوییل در ایران مثل ترکیه نشود ، صنعت ریلی توان رقابت را نخواهد داشت و ضررده خواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا