آزار و اذیت های ترامپ برای خودروسازان اروپایی

جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | 1 نظر

آزار و اذیت های ترامپ برای خودروسازان اروپایی

به نظر می‌رسد آزار و اذیت های دونالد ترامپ برای خودروسازان اروپایی تمامی ندارد. خروج آمریکا از برجام و وضع دوباره تحریم‌ها، آنها را ناگزیر کرد بازار پرسود ایران را ترک کنند و حالا احتمال کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به اروپا، خودروسازان اروپایی و در راس آنها فرانسوی را نگران کرده است.

هفته گذشته پس از دیدار ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و دونالد ترامپ، دو طرف برنامه‌ای برای کاهش تنش تجاری اعلام کردند و قرار شد تا برای برداشتن تعرفه‌ها و موانع تجاری تلاش کنند.

خودروسازان آلمانی با اعلام این توافق نفس راحتی کشیدند. پیش از این دیدار، آقای ترامپ تهدید کرده بود عوارض واردات خودروهای اروپایی به آمریکا را از ۲.۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. در صورت اجرا شدن این تهدید، آلمان،‌ که بزرگترین صادرکننده خودرو در اروپا است، به شدت ضرر می‌کرد. اما فرانسه در بازار خودروی آمریکا حضور ندارد و افزایش تعرفه اثر چندانی بر کسب و کار خودروسازان فرانسوی نداشت.

 

رنو تندر 90 (لوگان)

 

با اعلام آتش بس در نبرد تجاری اروپا و آمریکا، اگرچه ارزش سهام خودروسازان فرانسوی هم همراه با خودروسازان آلمانی افزایش یافت، اما دورنمای تجارت بدون تعرفه آنها را نگران کرده است.

در توافق کنونی، تعرفه‌ها در بخش‌هایی به غیر از خودروسازی برداشته شده یا کم می‌شود. اما دو طرف قرار است درباره کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به اروپا گفت‌وگو کنند.

 

براساس قوانین سازمان تجارت جهانی، اگر تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به اروپا برداشته یا کم شود، کشورهای دیگر نظیر چین، ژاپن و کره جنوبی هم باید با تعرفه‌ای مشابه به اروپا خودرو صادر کنند.

به این ترتیب خودروسازان فرانسوی که بیشتر سودشان را از بازار اروپا کسب می‌کنند، باید در بازار خانگی با ماشین‌های ژاپنی و کره‌ای رقابت کنند که با برداشته شدن تعرفه‌ها قیمتشان کمتر می‌شود.

همین باعث شد تا پس از اعلام توافق دونالد ترامپ و ژان کلود یونکر، محافل نزدیک به خودروسازان فرانسوی انتقادهایی را مطرح کنند. لوک شاتل مدیر موسسه‌ PFA در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ ایده کاهش تعرفه‌ها را خطرناک خوانده و آن را به خلع سلاح خودروسازان فرانسوی تشبیه کرده است. آقای شاتل که شرکتش برای خودروسازان فرانسوی لابی می‌کند می‌گوید کم کردن تعرفه‌ها قوانین و وضعیت موجود را برهم می‌زند و اگر کمک کند تا چینی‌ها، ژاپنی‌ها و کره‌ای ها به این رقابت بپیوندند، خودروسازی فرانسه یک شبه با خطر بزرگی روبرو خواهد شد.

یک سخنگوی وزارت اقتصاد فرانسه هم به بلومبرگ گفته به همین دلیل این کشور مایل به کاهش تعرفه‌ها نیست.


1 دیدگاه

  1. مهدی | مرداد 20, 1397 | لینک نظر

    درباره خودرو تازه وارد گک ترامپچی هم مطلب بگذارید ممنون