جذب سرمایه های سرگردان به بازار خودرو

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | 1 نظر

جذب سرمایه های سرگردان به بازار خودرو

در شرایطی که بازار خودرو به واسطه ضعف تامین کنندگان مواد اولیه در تهیه قطعات و کاهش مونتاژ وارد شرایط بحرانی شده است، خبرها حکایت از آن دارد که بوروکراسی و سنگ اندازی در مسیر توسعه صنعت خودرو هر روز بیشتر از گذشته صورت می گیرد. اگر شرایط به همین منوال پیش برود، شاهد رکود سنگین تر در بازار خودرو هستیم، بازاری که اکنون به محلی برای سرمایه گذاری تبدیل شده و با افت ارزش ریال در ماه های گذشته، بخشی از مردم برای جبران افت ارزش سرمایه خود، روی به این بازار آورده اند.

هجوم مردم به بازار خودرو باعث شده تا پیش فروش های خودروهای تولید داخل، حتی خودروهایی که اصلا در بازار جایگاه محکمی ندارند، به سرعت تمام شده و حواله های آنها با سود های گزاف در آگهی های مجازی و حقیقی به فروش برسد. از سوی دیگر خودروسازان داخلی، به خصوص شرکت های خصوصی، در زمینه تامین سرمایه و واردات قطعات مورد نیاز با مشکلات جدی مواجه شده اند و مشتری باید برای تحویل خودروی مورد نظرش تا شصت روز کاری منتظر بماند، در حالی که چندین ماه پیش این خودروها به صورت تحویل های فوری و با شرایط مختلف به فروش می رسیدند و کمتر کسی به قصد کسب سود این خودروها را خریداری می کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اخیرا در گفتگو با خبر خودرو بیان کرد: شرایط بازار بسیار پر نوسان بوده و ثباتی در بازار وجود ندارد. مسایل مربوط به خودروسازی در حال پیچیده تر شدن است و بخشی از این کار در دست خودمان است، باید موانع تولید و کسب و کار قطعه سازی و خودروسازی ها را برداریم تا این صنعت بیش از این دچار مشکل نشود. نورقلی‌پور در خصوص واردات خودرو با ارز دولتی تاکید کرد‌: واردات خودرو با ارز دولتی موجب تغییرات قیمتی بازار خودرو نبود و چنانچه بازار روند طبیعی خود را طی می‌کرد مانند گذشته هیچ‌گونه مشکلی پیش نمی‌آمد البته در کنار مدیریت‌های ضعیف و عدم نظارتی که در داخل کشور وجود داشت، مسایل بین‌المللی نیز خیلی در این موضوع دخیل بود.


1 دیدگاه

  1. مهدی | مرداد 22, 1397 | لینک نظر

    خودرو سازی در ایران یک چرخه باطل است. اگه قراره خودرو سازان در تامین قطعات خودروهای منسوخ و تاریخ گذشته اشان وابسته به خارج و نیازمند ارز باشند فعالیت آنها به چه درد مردم ایران میخوره؟ خودروهای تکراری، بی کیفیت و بدون آبشن که هر روز برای یک قطعه وابسته به خارج هستن. یکی نیست بهشون بگه شما که شورولت و بی ام و تولید نمی کنید که ای سی یو ای بی اس و ال و بل رو باید وارد کنید