سایپا رهام ، ستاره نمایشگاه خودروی مشهد + مشخصات فنی و کاتالوگ

یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | 4 نظر

سایپا رهام ، ستاره نمایشگاه خودروی مشهد + مشخصات فنی و کاتالوگ

در شرایطی که بسیاری از شرکت های مطرح در نمایشگاه خودروی مشهد حضور نداشتند، سایپا رهام به ستاره این نمایشگاه تبدیل شد و توانست توجهات بسیاری را به خود جلب کند. اگر هنوز با این خودرو به طور کامل آشنا نشده اید، در ادامه متن با ما همراه باشید.

سایپا رهام

خودروی جدید و ملی سایپا

به گفته سایپا، تولید سایپا رهام به طور کامل توسط مهندسان و متخصصان این شرکت صورت گرفته است. این خودرو برای نخستین بار در جریان نمایشگاه شیراز به معرض نمایش گذاشته شد و پس از آن، شهروندان مشهدی با رهام آشنا شدند. به نظر می رسد هنوز تا زمان فرا رسیدن تولید انبوه این خودرو فاصله زیادی داریم و باید منتظر نمایشگاه خودروی تهران باشیم تا در آن ببینیم آیا سایپا برنامه های جدی برای عرضه این خودرو ارایه می کند یا اینکه همانند دو نمایشگاه اخیر، صرفا به رونمایی بسنده خواهد کرد.

حاصل همکاری

در دنیای امروز، دیگر هیچ خودروسازی به دنبال ساخت و توسعه یک خودرو از صفر تا صد نیست و بسیاری از خودروسازان به نام دنیا، همانند مرسدس بنز و آستون مارتین برای تولید محصولات همکاری های نزدیکی دارند. در خصوص رهام نیز این مورد صادق است و سایپا از تجربیات همکاری خویش با برلیانس در توسعه خودرویش بهره گرفته است. بهمن ماه سال گذشته بود که پارس خودرو، زیر مجموعه سایپا، خبر از عرضه برلیانس های سری H300 با پیشرانه قوی تر 1.65 لیتری داد که در همکاری با برلیانس ساخته شده است. سایپا از همین پیشرانه برای قدرت بخشی به سایپا رهام استفاده کرده است. برای جعبه دنده شش سرعته دستی و چهار دنده اتوماتیک، مشترک با خودروهای برلیانس، گزینه های مشتری برای سایپا رهام هستند. در ادامه نگاهی به مشخصات فنی رهام خواهیم انداخت:

 

 

جدول مشخصات فنی سایپا رهام :

نوع موتور BM16
حجم موتور 1650 سی سی
حداکثر قدرت 113 اسب بخار
حداکثر گشتاور 154 نیوتون متر
حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت با گیربکس دستی، 185 کیلومتر بر ساعت با گیربکس اتوماتیک
جعبه دنده دستی یا اتوماتیک
استاندارد آلایندگی یورو 5
ظرفیت باک 47 لیتر
سیستم تعلیق جلو مك فرسون
سیستم تعلیق عقب ميله پيچشي
ترمزها چهار چرخ دیسکی

 

 

بررسی طراحی ظاهری، ابعاد و اندازه

با نگاه کلی به ظاهر سایپا رهام ، می توان به راحتی دریافت که  با یک سدان سایز کوچک روبرو هستیم. خودروهای این سگمنت به واسطه ارایه امکانات مطلوب و قیمت تمام شده پایین در کشور ما سالهاست مورد توجه خانواده ها هستند. طراحان سایپا در ظاهر این خودرو سعی داشته اند تا نگاهی به محصولات موفق در این سبک، همچون تولیدات بیوک  و به خصوص بیوک رگال، و یا سدان های متوسط و کوچک کیا داشته باشند.

این عامل موجب شده که طراحی خودرو به نسبت سایر خودروهای داخلی که تا کنون ساخته شده اند، ظاهری مدرن داشته باشد، البته بخش بیشتری از این طراحی مدرن را باید مدیون پلت فرم جدیدتر سایپا رهام، نسبت به دیگر محصولات داخلی  همانند سمند و یا تیبا بدانیم.  در کل می توان سایپا رهام را خودرویی زیبا و متناسب دانست که اگر با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، هم می تواند موجب رضایت مصرف کنندگان شود و هم اینکه سود سرشاری را نصیب سایپا کند.

 

 

جدول ابعاد و اندازه سایپا رهام :

طول ۴۴۶۰ میلیمتر
عرض ۱۷۶۸ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۰۱ میلیمتر
فاصله بین دو محور ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن بین 1260 تا 1330 کیلوگرم، بسته به تیپ
حجم فضای صندوق عقب 420 لیتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۱۸۵/۶۵ R۱۵ در تیپ های پایین، ۲۰۵/۵۰ R۱۶ در تیپ های بالاتر

 

امکانات رفاهی و ایمنی

سایپا رهام از سوی سازنده در تیپ های مختلفی همچون Base1،Standard،Base2،Mid،Lux و Super Lux معرفی شده است. در صورتی که تولید کننده بتواند این میزان تنوع را در هنگام عرضه محصول داشته باشد و رنج قیمتی منطقی برای محصولاتش در نظر بگیرد، به راحتی می تواند سرمایه های مختلف در حجم های متفاوت را جذب کند و بالاخره شاهد آن باشیم که یک خودروساز داخلی، همانند خودروسازان بین المللی محصولش را تیپ های مختلف و قیمت های گوناگون برای بازه گسترده ای از مشتریان ارایه می کند.

 

 

در وب سایت رسمی سایپا، وجود امکانات زیر برای رهام تایید شده اند:

سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدل های دستی و اتوماتیک، صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس، کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده، دارای ۶ ایربگ جهت تامین ایمنی سرنشینان( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)، مجهز به ایربگ راننده دو مرحله ای، مجهز به ایربگ پرده ای ( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)، مجهز به ایربگ جانبی روی صندلی( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)، استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی Euro NCAP ۳ star،مجهز به آینه های جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)، مجهز به هشداردهنده نزدیک شدن مانع روی آینه ها( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)،

سنسور پارک، چراغ های جلو با سیستم چراغ روز روشن، مجهز به سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو، ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ، استارت دکمه ای، مالتی مدیای ۷ اینچ و ۱۰ اینچ اندروید( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)، سان روف( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)، روف رک( مدل کراس)، سقف دو رنگ( مدل کراس)، صندلی چرمی ( مدل سوپر لوکس)، تنظیم صندلی برقی ( مدل سوپر لوکس)، مجهز به سیستم کروز کنترل ( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)، سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت، مجهز به سیستم پایش فشار باد لاستیک، مجهز به سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی ( در مدل کراس)، مجهز به سیستم  ABS ( در مدل های پایه)، مجهز به سیستم ESC

 

 

قیمت گذاری و پیش بینی آینده بازار

سایپا در مورد قیمت رهام هنوز سخنی به میان نیاورده است و می گوید که این خودرو از سال 1398 به بازار عرضه خواهد شد. در بین محصولات شرکت، سایپا رهام با رقبایی همچون آریو اتوماتیک و دنده ای، برلیانس H330 اتوماتیک و دنده ای ، ساینا اتوماتیک و برلیانس H230 دنده ای و اتوماتیک روبروست که باید دید آیا می تواند مشتریان را در بین رقبای داخلی ترغیب به خرید کند یا خیر.

در بین سایر رقبا، باید به جک J4 از کرمان موتور و بسترن B30 از گروه بهمن اشاره کرد و امکان دارد در ماه های آتی، مدیران خودرو نیز یک سدان کوچک و ارزان قیمت را برای پاسخگویی به نیاز این بخش از بازار، وارد سبد محصولاتش کند که مشخصات فنی نزدیکی با سایر خودروهای این رده خواهد داشت. اگر ایران خودرو نیز بتواند تا پایان سال نمونه های اتوماتیک دنا را رونمایی کند، با توجه به میزان تیراژ این دو خودروساز بزرگ، می توان عمده ترین رقیب سایپا رهام را دنا اتوماتیک یا دنا پلاس اتوماتیک دانست. منتظر اعلام قیمت و اخبار تازه تر از سوی سایپا در مورد رهام هستیم.

اگر سایپا بتواند نهایت استفاده را از پلت فرم جدیدش داشته باشد، در همکاری با شرکای خود می تواند انواع دیگر خودرو نظیر کراس و کراس اوور، هاچ بک و کوپه دو در و خودروهای تجاری حمل بار را در سبد محصولاتش داشته باشد تا علاوه بر تنوع بخشی در بازار و پاسخگویی به نیاز مشتریان داخلی، سهم بیشتری از بازار کسب کند و سودآوری مجموعه اش را افزایش دهد.

دانلود کاتالوگ سایپا رهام :

Roham1


4 دیدگاه

  1. امیر بانمک | شهریور 10, 1397 | لینک نظر

    این روزا بنز و استون مارتین همکاری میکنند.آخه چه ربط به سایپا داره که نمیتونه موتور بسازه و آلمانی و چیتی بهش تکنولوژی بدن

  2. sunmartin | شهریور 7, 1397 | لینک نظر

    تنها خودردیی که طراحی مناسبی داره بروی شاسی تویوتا یاریس 2008 ساخته شده موتور برلیانس 1650 و گیربکس هیوندای تک و البته چینیه در کل خودروی خوش ظاهری بنظر میتد و باید دید کی به تولید انبوه میرسه زمان خیلی مهمه و باید در یک مقطع سایپا کنی تعجیل کنه

  3. آیدین | شهریور 1, 1397 | لینک نظر

    بچه های مهد کودک گلهای زندگی تو یوسف آباد از اینا بهتر ماشین طراحی میکنه

    • در پاسخ به: آیدین

      محمد | شهریور 7, 1397 | لینک نظر

      حتی اگه این شرکت بنزم تولید کنه شما میگین زشته خودت بیا یه ماشین طراحی کن ببینم چطور طراحی میکنی