اخباراخبار داخلی

بیکاری گسترده و توقف تولید در قطعه سازان

بازار و صنعت خودروی کشور و در راس آنها، قطعه سازان، روزهای بسیار بدی را سپری می کنند. روزهایی که پیش از این در مورد آن بسیاری از رسانه ها هشدار داده بودند. مشکل اصلی صنعت خودروی کشور، کمبود قطعات یدکی و در پی آن تولید خودروهای ناقص در کارخانه ها و کاهش تیراژ خودروسازان است.

 

سفارش با ارز دولتی، ترخیص با ارز آزاد

چندی پیش خبر داده شد که به واردات قطعات یدکی، ارز دولتی 4200 تومانی اختصاص می یابد. در آن هنگام بسیاری از قطعه سازان ، نیازمندی های خود را ثبت سفارش کرده و منتظر رسیدن سفارشات خود شدند تا با ترخیص آنها، بخشی از این مشکل بزرگ را حل کنند. رسیدن سفارشات قطعه سازان از چین در حدود دو ماه و از ژاپن و سنگاپور در حدود پنج ماه طول می کشد. ولی هنگامی که قطعات به گمرک رسیدند، به آنها اعلام شد که آیین نامه جدید مبنای کار قرار گرفته و بنابراین، باید مابه التفاوت قیمت را بر اساس دلار نه هزار تومانی پرداخت کنند تا قابلیت ترخیص سفارشات را داشته باشند. این موضوع برای قطعه سازان عجیب و غیر قابل باور بوده است.

وام های پرسود

از سوی دیگر، اگر این شرکت ها برای دریافت وام به بانک ها مراجعه کنند، پیشنهاد بانک ها وام با سود 25 درصد است که یا قطعه سازان توانایی پرداخت آن را ندارند، و یا اینکه در صورت پرداخت این میزان سود، قیمت قطعات خودرو افزایش بیش از اندازه ای خواهد داشت که به نوبه خود موجب افزایش قیمت تمام شده خودروهای داخلی می شود. چه کسی باور می کند که در آینده نزدیک باید مبلغی نزدیک به چهل میلیون تومان را برای در اختیار گرفتن یک پراید پرداخت کرد؟

دبیر انجمن قطعه ‌سازان به پیشنهادات انجمن برای رفع مشکلات پیش روی قطعه‌ سازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه ‌سازی که حدود سه میلیارد دلار است را تامین کند. علاوه بر این قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف شود. در غیر این صورت، بیکاری گسترده در قطعه سازی کشور حتمی خواهد بود. بنابر شنیده های مختلف، صحبت از بیکاری 450 هزار نفر فعال در صنعت قطعه سازی کشور به گوش می رسد.

3 دیدگاه

  1. احتمال داره به پراید 40 ملیونی بازار مردم زبل و فرصت طلب سلام کنند کی فکر میکرد پراید 6.800 بشه 18 و 19 و 22 و الان 30.500 ؟ بیشترین فشار بر دوش افرادی که کمترین درآمد دارند و یا حقوق اداره کاری میگیرند دولت باید مسرانه در مورد دریافتی کارکنان شاغل فکری کنه تورم عملا بالای 100 درصد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا