اخباراخبار خارجیاخبار داخلیگردشگری

ایرلاین های ایرانی از بانک مرکزی درخواست کمک کردند

نرخ ارز اخصاص یافته به ایرلاین ها بیش از صد درصد افزایش داشته و همین موضوع موجب شده تا نرخ بلیط افزایش وحشتناکی داشته باشد. ترس از ورشکست شدن بسیاری از شرکت های هواپیمایی در حال گسترش است و امکان دارد بسیاری از ایرلاین های خارجی، ایران را از مقاصد پروازی خود حذف کنند. در این بین، بسیاری از شرکت های هواپیمایی داخلی از بانک مرکزی درخواست کرده اند تا ارز با نرخ پایین تری به آنها اعطا نماید.

سازمان هواپیمایی ایران روز پنجشنبه گذشته به شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی فعال در ایران اعلام کرد که با حذف ارز دولتی حدود ۴۲۰۰ تومانی باید نرخ بلیت سفرهای خود را با نرخ ارز بازار ثانویه که حدود ۸ هزار و ۸۰۰ تومان است، تعیین و اعلام کنند.

هر چند این ابلاغیه در ابتدا موجب تعطیلی فروش بلیت از سوی برخی شرکت‌های خارجی فعال در ایران شد ولی با آغاز دوباره فعالیت، نرخ‌های اعلام شده به مسافران حداقل با ۱۴۰ درصد افزایش قیمت همراه شد.

رضا اباذری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در گفتگو با ایسنا در این مورد بیان کرد: وقتی قیمت ها بالا می رود، تقاضا کاهش می یابد و به دنبال آن، ممکن است برخی مسیرها از برنامه پروازی حذف شوند، چرا که دیگر تقاضایی برای مسافرت وجود ندارد. این گرانی موجب تعدیل نیرو در شرکت های هواپیمایی می شود و تمامی مشاغل این حوزه، در خطر بیکاری هستند.

اما معاون اسبق سازمان هواپیمایی ایران نظر دیگری دارد، او می گوید: در شرایط فعلی، از تقاضای مسافرت‌های هوایی کاسته می‌شود و بازار عرضه و تقاضای هوانوردی به تعادل می‌رسد درنتیجه مسافر به سمت شرکت هایی می رود که خدمات بهتر با قیمت کمتر ارائه می‌دهد بنابراین شرایط برای جراحی ساختار صنعت هوانوردی ایران فراهم شده است.

اما مسائل و مشکلات ایرلاین ها تنها به اینجا ختم نمی شود. گرانی حتی برای مسیرهای پر تردد که امکان حذف آنها نیست، موجب می شود تا مسافران خدمات کمتری از شرکت های هواپیمایی دریافت کنند. از سوی دیگر، تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، ایرلاین ها را در تامین سوخت و قطعات یدکی برای هواپیماها به دردسر خواهد انداخت.

مهرداد تقی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز از وعده مساعد بانک مرکزی برای تخصیص دوباره ارز دولتی به شرکت های هواپیمایی ایرانی خبر داده است. به گفته آقای تقی زاده، در صورت ادامه وضع موجود بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داخلی ورشکسته خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا