اخباراخبار داخلی

نامه خودروسازان داخلی به رییس جمهور مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو

خودروسازان داخلی خواستار آزادسازی قیمت خودرو توسط دولت هستند. دلایل اصلی خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو ، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، قطع یارانه ارزی، نارضایتی از عملکرد شورای رقابت، کاهش نقدینگی و بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان و بروز تحریم‌های خارجی است.

مدیران عامل سایپا و ایران خودرو، طی نامه ای از رییس جمهور درخواست کردند اجازه تعیین قیمت محصولات این دو شرکت در حاشیه بازار فراهم شود. همچنین چند وقت پیش این دو شرکت خواستار آزادسازی قیمت خودروها شده بودند، اما با خواسته آن ها موافقت نشده بود.

شورای رقابت به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو، قیمت گذاری خودروها را حق خود می داند. با اینکه این شورا ادعا می کند هرسال قیمت ها را با توجه به هزینه تولید افزایش می دهد، اما خودروسازان معتقدند این قیمت ها منصفانه نیست.

خودروسازان می گویند این کار شورای رقابت فقط باعث نارضایتی مشتریان و افزایش دلالی در بازار خودرو می شود. با توجه به این شرایط، ممکن است آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد، اما به این شرط که خودرو از لیست کالاهای انحصاری حذف شود، که این کار فقط با موافقت رییس جمهور امکان پذیر است.

خودروسازان گفته اند درصورت موافقت با این طرح، آن ها با لیزینگ و روش های فروش مناسب برای مشتریان، اجازه نمی دهند فشار زیادی به خریداران وارد شود.

 

10 دیدگاه

  1. با درود ، خب واردات خودرو هم آزاد کنید بعد اونوقت ببینید کسی دیگه این تابوت ها و لگن ها رو میخره …

  2. حقوق مردمم آزاد سازی کنین….
    مردم چه گناهی کردن…هنوزم باید با حقوقی که بیشتر شوخیه بسازیم

    1. درسته،همه قیمتها باید آزاد بشه و واردات هم آزاد باشه تا رقابت بیشتر شود و قیمت اصلی کالاها مشخص شود و مردم حق انتخاب داشته باشند.حقوق هم مانند بقیه مسائل و کالاها بالا باید برود یعنی حداقل ۲ براب شود.

  3. ما مردم از آزاد شدن قیمت خودرو خوشحال هم میشیم، به شرطی که تعرفه ی واردات خودروهای خارجی هم صفر بشه و رقابت کاملا آزاد بین خودروسازان داخلی و خارجی شکل بگیره.
    با این محدودیت ها و تعرفه های بالای واردات خودروی خارجی،درخواست خودروسازان برای آزادسازی قیمت ها واقعا درخواستی شرم آور و در واقع استثمار مردمه !

  4. باسلام کاش ایرانخودرو و سایپا اول به تعهدات خود عمل کنن بعد اینحرف رو بگن. هنوز خودروهای ثبت نامی از اردیبهشت رو تحویل ندادن مانند ال نود، استپ وی و… فقط منتظر هستن فیمتها بالا ببرن بعد تحویل بدن. تا کی ظلم، مگه حقوق کارمند و کارگر چقدر زیاد شده، اگه از ۱۰ درصد بیشتر باشه حق باشماست

  5. آخی…. منتظر اجازه هم هستن. ملتو بدبخت کردن با انحصار خودرو . هرجور خواستن سوار مردم شدن با این آشغالاشون. نه نظارتی نه قانونی نه …

  6. دیر یا زود این چرخه معیوب باید متوقف بشه ایران ثابت کرد 40 سال زمان کمی نیست نمیتونه خودروساز باشه با سیاست های متضاد جهانی هم که پیش گرفته اند مونتاژ کار هم نمیتونن باشن فقط واردات بصورت cbu پکیج کامل میتونه چاره ساز باشه که مطمئنا دولت از درآمد کلان واردات خودرو نمیتونه صرفنظر کنه این یک بازی و کشمکش بین شرکت های خودروسازی و دولت برای دریافت سهم بیشتره در این بین مشتری بازنده اصلی فکر نمیکنم تعرفه واردات صفر بشه سال 90 قانونی وضع شد که در اون قانون 5 درصد سالیانه باید از تعرفه کاسته میشد که اجرا نشد

  7. خجالت هم خوب چیزی است. مگر آزادسازی قیمتی یک محصول بدون آزاد سازی بازار آن محصول اصلا” معنایی دارد؟ مگر می شود زمانی که بازار ورودی ندارد و رقابتی در کار نیست قیمتها را آزاد نمود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا