اسلایدربررسیکره ای

بررسی کیا ریو 2018؛ کوچک ولی شگفت‌انگیز

چیزی را بخرید که به آن نیاز دارید نه چیزی که پول خریدن آن را دارید. اگر افراد زیادی از این نکته پیروی می‌کردند، ریو می‌توانست یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کیا باشد.

این سدان کوچک، یک خودروی خوش‌ساخت به همراه لیست بلند بالایی از تکنولوژی‌های ایمنی و جدید است که در کمتر خودروی زیر ۲۰ هزاردلاری می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. یک خودروی مناسب برای جوانان (منظور جوانان اروپایی است) که می‌خواهند به سرکار بروند و همچنین کسانی که فکر نمی‌کنند هرچه خودرو بزرگ‌تر باشد، بهتر است.

قیمت 

یکی از علت‌هایی که مردم سراغ سدان کوچک می‌روند، قیمت آنان است. قیمت کیا ریو از ۱۳۹۰۰ دلار آغاز می‌شود که آن را از لحاظ قیمتی در رده‌های میانی جدول در میان رقیبانش قرار می‌دهد.

خودرویی که در حال حاضر بررسی می‌شود، گران قیمت‌ترین تریم ریو محسوب می‌شود؛ که با نام EX،  قیمتی برابر با ۱۸۴۰۰ دلار دارد و دو تریم دیگر نیز LX و S هستند.

به طور قطع یکی از مهم‌ترین دلیل‌های برتری ریو بر دیگر رقبایش، سطح آپشن‌های آن است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی خارجی

از ریو می‌توانیم به عنوان یک سدان جذاب یاد کنیم. هرچند چراغ‌های آن کمی بزرگ‌تر از چیزی هستند که باید باشند اما طراحی کلی چیزی از سدان‌های بزرگ‌تر کم ندارد و با وجود ابعاد کوچک، خودرو کلاس خود را به نمایش می‌گذارد.

در واقع برخلاف بیش‌تر سدان‌های هم سایز، طراحی ریو پخته و بالغ به نظر می‌رسد. این موضوع برخلاف خودرویی مانند نیسان ورسا است که ظاهری کارتونی دارد یا شورلت سونیک که ما را به یاد خودروهای اسباب بازی می‌اندازد. درواقع ریو مناسب کسانی است که می‌خواهند خودرویی باکلاس داشته باشند و در عین حال بودجه کمی نیز در اختیار دارند.

طراحی داخلی

در داخل نیز همان داستان طراحی خارجی ادامه دارد. صفحه نمایش هفت اینچی در بالای داشبورد اولین چیزی است که نظرها را به سمت خود جذب می‌کند. در پایین این صفحه نمایش نیز سوییچ‌های تنظیم سیستم تهویه وجود دارد (در این قیمت خبری از سیستم اتوماتیک تهویه مطبوع نیست) و در کنار آن‌ها فرمانی با روکش چرمی و پر از دکمه‌های مختلف دیده می‌شود.

قطعات به کار رفته به نسبت سگمنت ریو از کیفیت خوبی برخوردارند و بر روی دسته دنده و برخی نقاط دیگر از چرم استفاده شده است. طرح دو رنگ صندلی‌ها نیز در نوع خود جالب هستند و کابین را از حالت یکنواختی در می‌آورند.

سرنشینان جلو از لحاظ تنظیمات صندلی‌ها کمبودی احساس نخواهند کرد. درضمن فضای خوبی نیز برای سر و پا برای آنان در نظر گرفته شده است. صندلی‌ها راحت هستند اما در پیچ‌ها تکیه‌گاهی را دراختیار سرنشینان قرار نمی‌دهند و در این قسمت مقداری ضعف دارند. البته نباید انتظار قابلیت‌های یک خودروی اسپرت را از ریو داشته باشیم و کیا اولویت خود را بر روی راحتی صندلی‌ها گذاشته است.

عدم توجه به نفوذ صدا به کابین، یکی از راه‌های تولید کنندگان برای کاهش قیمت نهایی خودرو محسوب می‌شود. کیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و صدای محیط وارد کابین ریو می‌شود. البته حجم صدای محیط، موتور و باد که وارد کابین می‌شود در مقایسه با رقبا قابل قبول است و توقع بیش‌تری از کیا نباید داشته باشیم.

تکنولوژی‌ها

سطح امکاناتی که کیا در ریو به خریدارانش ارائه کرده به نسبت قیمت آن موجب سوراپرایز شدن خریداران خواهد شد. هرچند خبری از سیستم مسیریابی به طور مستقیم نیست، اما صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی به سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز شده است. در داخل این دو سیستم می‌توان از برنامه‌های نویگشین استفاده کرد و درنتیجه خریداران ریو از بابت مسیریابی مشکلی را حس نخواهند کرد.

اتصال بلوتوث و دو درگاه USB نیز به طور استاندارد در ریو دیده می‌شوند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، بر روی فرمان دکمه‌های کنترلی زیادی قرار گرفته‌اند. با استفاده از این دکمه‌ها می‌توان برای تنظیم مواردی مانند رادیو، کروزکنترل و نمایشگر روبروی راننده استفاده کرد. وجود نمایشگر بزرگی در روبروی راننده که اطلاعات لازم در مورد خودرو را به او می‌دهند در خودرویی با این قیمت یک اتفاق جالب توجه است.

قوای فنی

زیر قیمت ۲۰ هزاردلار تقریبا نمی‌توان هیچ سدانی را پیدا کرد که توانایی‌های خودروهای اسپرت را داشته باشد. هرچند ریو رانندگی و کنترل پذیری بهتری نسبت به بعضی سدان‌های هم قیمت مانند ورسا دارد، اما در پیچ‌های تند عملکرد مناسبی به نمایش نمی‌گذارد و فرمان ناپذیری را در این هنگام می‌توان احساس کرد.

در زیر کاپوت این کیا موتور ۱.۶ لیتری قرار دارد که تنها می‌تواند قدرت ۱۳۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰ نیوتون‌متری را تولید کند. در کنار این موتور نیز یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قرار گرفته است. این ترکیب هرچند از پس کارهای معمول بر می‌آید اما مشکلات خود را نیز دارد. البته منظور این نیست که ریو در قدرت کمبود دارد، اما اگر انتظار شتاب‌گیری‌های سریع و سرعت‌های خیلی بالا را دارید، ریو شما را مایوس خواهد کرد. البته که کسی که چنین مبلغی را برای یک سدان می‌پردازد، نباید توقع خودرویی سریع را داشته باشد.

موتور ریو در مسیرهای شهری حدود ۸.۸ و در اتوبان ۶.۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که یک پیشرفت به نسبت مدل قبلی محسوب می‌شود.

امکانات ایمنی

در ریو خبری از سیستم‌های پیشرفته ایمنی نیست. اما کیا امکانات ایمنی مختلفی را برای خریداران در نظر گرفته که در کمتر خودروی رقیبی می‌توانیم مشابه آن را پیدا کنیم.

مهم‌ترین سیستم‌هایی که وجود آن‌ها در ریو باعث تعجب می‌شود، ترمز گیری خودکار اضطراری و هشدار تصادف در جلو است. این دو به طور استاندارد در تیپ EX وجود دارد و دیدن آن‌ها در خودرویی ارزان‌قیمت اتفاق نادری به حساب می‌آید. البته در تیپ‌های ارزان‌تر S و LX خبری از این دو سیستم نیست که با توجه به قیمت آن‌ها، عدم وجود این دو سیستم منطقی به نظر می‌رسد.

اما دیگر در این قسمت شاهد سورپرایز جدیدی نخواهیم بود و امکانات ایمنی به ایربگ‌ها، ترمز ضد قفل و سیستم‌های این‌چنینی که در دیگر خودروهای هم قیمت نیز وجود دارند ختم می‌شود.

حجم موتور (لیتر) ۱.۶
قدرت (اسب بخار) ۱۳۰
گشتاور (نیوتون‌متر) ۱۶۰

وزن (کیلوگرم)

۱۲۳۰
مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۸.۸ در شهر/ ۶.۵ در اتوبان
حجم صندوق (لیتر) ۳۹۰
شروع قیمت (دلار) ۱۳۹۰۰

3 دیدگاه

  1. “مهم‌ترین سیستم‌هایی که وجود آن‌ها در ریو باعث تعجب می‌شود، ترمز گیری خودکار اضطراری و هشدار تصادف در جلو است. ”
    کیا ریو سال 85 خریدم تا سال 93 این خودرو داشتم یک ریال به جرات میگم یک ریال برام هزینه نداشت پر شتاب نرم کم مصرف و بهینه بود واقعا کیا ثابت کرده که میشه با هزینه های کم هم خودروی با کیفیت صاحب شد کیا ریو جدید هم زیباتر هم خوش ساخت تر شده طراحی زیبای قسمت جلو و کابین با کیفیت طراحی بغل غیر یکنواخت و مقعر خطوط کشیده شده موازی روی درب ها از حالت سادگی ریو را به یک خودروی هیجانی تبذیل کرده اند و جالبتر اینکه با این قیمت صاحب خودرویی میشوید که سیستم اتوماتیک ترمز و هشدار تصادف است کلیپ این خودرو در یوتوب موجوده موقع دنده عقب دوربین با جهت حرکت پیج گردش میکنه و به محض امکان برخود با جسم در یک فاصله تعیین شده ترمز اظطراری میگیره

    1. من هم یک ریو 85 نقره ای داشتم. واقعا ماشین خوبی بود و کم خرج. چنتا عیب داشت. یکی صدای زیاد موتور توی کابین. دومی بوستر ترمز خیلی قوی که برای abs طراحی شده بوده ولی ایران برداشته بود و ترمزهاش میکشید. عیب بعدیش برای یک تسمه تایم باید دسته موتور باز میشد که هزینه ی تعویضش رو میبرد بالا. ولی سگش به این 405 داغونی که ویران خودرو میزنه می ارزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا