اخباراخبار داخلی

مرگ صنعت خودرو در پی آزاد سازی قیمت خودرو

به گزارش دنیای اقتصاد، آزاد سازی قیمت خودرو و خارج کردن آن از حوزه قیمت گذاری دستوری شورای رقابت، همواره مورد تاکید مسئولان مختلف و خودروسازان بوده است. در حال حاضر، با توجه به شرایط پیش آمده و انباشت بدهی خودروسازان به قطعه سازان، این مورد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، چرا که موافقان این طرح اعلام می کنند در صورت آزاد سازی قیمت خودرو و فروش خودروهای داخلی توسط خودروسازان با پنج درصد قیمت کمتر در حاشیه بازار، مشکلات نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان حل خواهد شد. اما پیامد های منفی این تصمیم چه هستند؟

در این بین زنجیره خودروسازی کشور با در نظر گرفتن شرایط کنونی، تلاش‌های گسترده‌ای برای آزاد‌سازی قیمت‌ها در دستور کار قرار داده است. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد، که به‌نظر می‌رسد تمام دردهای زنجیره خودروسازی کشور با داروی آزاد‌سازی قیمت دوا می‌شود.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند در شرایطی خودروسازان و قطعه‌سازان تمام هم و غم خود را روی بحث آزاد‌سازی قیمت خودروهای تولیدی قرار داده‌اند که همین مساله می‌تواند به پاشنه آشیلی برای آنها تبدیل شود. شرایط بازار خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر بیانگر آن است که دو عامل سبب ایجاد تلاطم در بازار شده به‌طوری‌که این تلاطم حاشیه قیمتی را به حدود ۵۰ درصد رسانده است. عامل اول، کاهش عرضه خودروسازان به بازار است و عامل دیگر افزایش تقاضای غیر‌مصرفی و حضور سرمایه‌های سرگردان در این بازار.

 اما راهکار چیست؟

علاوه‌ بر آزادسازی قیمت‌ها باید آزاد‌ سازی واردات قطعات و حذف کلیه مجوزهای پیچیده اداری تولید به‌ صورت همزمان در دستور کار قرار بگیرد و تمامی موانع غیر تعرفه‌ای و مجوزهای مکرری که جدیدا به سامانه واردات اضافه شده است، حذف شود.این کارشناس ادامه می‌دهد به موازات  آن، کاهش شدید تعرفه موثر واردات و حذف سایر عوارض و مالیات‌ های مستقیم و غیرمستقیمی که صرفا از واردات کالا اخذ می‌شود، فضا را کاملا رقابتی می‌کند.وی اضافه می‌کند که در چنین فضایی می‌توان امیدوار بود، به‌رغم اینکه قدرت خرید مشتریان در کوتاه‌مدت آسیب جدی می‌بیند، در درازمدت امکان دستیابی به کالای استاندارد و با قیمت مناسب برای آنها مهیا شده است.

3 دیدگاه

  1. با این تر فرند قصد افزایش قیمت را دارند که قیمت کارخانه را به بازار آزاد برسانند واز این آب گل آلود صیدی هم نشیب کارخانه شود به و افزایش کیفیت نیز بها نه دیگری است برای بالا بردن قیمت پراید اگر ۱۰۰ میلیون هم بشه کیفیتش از ای بهتر نمیشه.

  2. اره خیلی بهتره قیمت ها آزاد بشه و لی به شرطی که عوارض واردات هم منصفانه بشه ! اونوقت ببینیم این دو تا خودروساز میتونن تواین صنعت به شدت رقابتی دو ماه دوام بیارن!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا