نگاهی به گزینه های پیش روی خودرو اولی ها در بازار آشفته خودرو

جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷ | 5 نظر

نگاهی به گزینه های پیش روی خودرو اولی ها در بازار آشفته خودرو

مدت زیادی از زمانی نمی گذرد که خودرو اولی ها، با چند میلیون تومان پس انداز قابلیت خرید نمونه های کارکرده انواع خودروهای داخلی و خودروهای خارجی قدیمی تر را داشتند. اما اکنون و با ایجاد این جو نا آرام در بازار، خرید خودرو برای طیف گسترده ای از جوانان به آرزوهای محال تبدیل شده است. در این مقاله نگاهی به گزینه هایی می اندازیم که با قیمت نسبتا مناسب، هنوز هم یک گزینه مطرح برای خودرو اولی ها هستند.

 

 

گروه اول، خودروهای کمتر از ده میلیون تومان

در گروه اول گزینه های خرید خودرو اولی ها، عمدتا پراید ها و پژوهای خسته دیده می شوند که کارکردی بالا داشته و سالها از زمان ساخت آنها می گذرد. علاوه بر آن، این خودروهای خسته در این سالها تصادفات بسیاری را تجربه کرده اند و جای جای بدنه آنها پر از زخم است. اگر شما نیاز اساسی به خودرو ندارید، پیشنهاد می شود که اندک سرمایه جمع آوری شده خود را در حوزه های دیگری سرمایه گذاری کنید. چرا که علاوه بر ایرادات معمول این خودروها مانند زنگ زدگی و خوردگی قسمت های مختلف بدنه و موتور، شما تنها یک خودروی مستهلک و قدیمی خریداری خواهید کرد که هزینه های لوازم مصرفی و سرویس های دوره ای آن، تفاوتی با خودروی نو ندارد و چه بسا بیشتر هم باشد.

علاوه بر مدل های مخلتفی از پراید و پژو که با این میزان پول قابل خریداری هستند و بیش از ده سال سن دارند، خودروهای دیگری همچون دوو ماتیز ، نسل نخست ام وی ام 110 ، پیکان و رنو پی کی نیز در بین گزینه های این رده قیمتی به چشم می خورند که اگر به سابقه برخی از این خودروهای کم مصرف و کوچک نگاه کنیم، می توانند نسبت به پژو 405 و یا پژو آردی گزینه های مناسب تری برای جیب مصرف کننده باشند، البته باید این نکته را نیز یادآور شد که هزینه های نگهداری خودرو در طی ماه های گذشته افزایش محسوسی داشته است.

نگاهی به تعدادی از  خودروهایی که با کمتر از ده میلیون تومان می توان خرید:

پراید صبا صندوق دار ، مدل 1382، کارکرد 140 هزار کیلومتر و بدنه دارای یک لکه رنگ ، قیمت ده میلیون تومان

ام وی ام 110 سه سیلندر، مدل 1385، کارکرد 200 هزار کیلومتر و بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت نه میلیون و سیصد هزار تومان

پژو 405 جی ال ایکس، مدل 1377، کارکرد 300 هزار کیلومتر، بدنه دور رنگ، قیمت ده میلیون تومان

پژو آردی ، مدل 1385، کارکرد 190 هزار کیلومتر، بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت ده میلیون تومان

رنو پی کی، مدل 1384، کارکرد 180 هزار کیلومتر، بدنه بدون رنگ، قیمت هفت میلیون تومان

پیکان، مدل 1380، کارکرد 260 هزار کیلومتر، بدنه بدون رنگ، قیمت هفت و نیم میلیون تومان

گروه دوم، خودروهای کمتر از پانزده میلیون تومان

اگر مشتری پس انداز بیشتری داشته باشد، در این رده قیمتی خودروهای بیشتری در مقابلش قرار دارند و دایره انتخاب او وسیع تر است. مدل های مختلفی از شورولت نوا و پاژن تا سمند و دوو. البته همانند گروه بالایی، این خودروها کارکرد و سن بالایی دارند و در مواردی به واسطه استهلاک بسیار زیاد و هزینه بالای تعمیرات است که مالک می خواهد به هر نحوی از شر آن ها خلاص شود.

با وجود تنوع بیشتر در این رده قیمتی، همچنان خرید خودروهایی همچون خانواده پراید، ام وی ام 110، پژو و سمند آن هم در صورت نیاز توصیه می شود، چرا که با وجود سن بالای این خودروها، بهتر است تا مالک توانایی دسترسی به قطعات یدکی این خودروها در تمام شرایط و نقاط کشور را داشته باشد و خرید خودروهایی همچون شورولت های سالخورده و یا دووهای دهه هفتادی، با وجود احساس رضایت بیشتری که به مالک می دهد، اما دردسرهایی را در تامین قطعات و لوازم یدکی برای او ایجاد خواهند کرد.

نگاهی به تعدادی از  خودروهایی که با کمتر از پانزده میلیون تومان می توان خرید:

سمند ، مدل 1382، کارکرد 270 هزار کیلومتر، بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت 14 میلیون و هفتصد هزار تومان

پراید صبا ، مدل 1386،کارکرد 273 هزار کیلومتر، یک درب رنگ، قیمت 15 میلیون تومان

پراید 131 ، مدل1390، کارکرد نامشخص، بدنه دور رنگ، قیمت 13 میلیون و 300 هزار تومان

دوو اسپرو ، مدل 1993، کارکرد 230 هزار کیلومتر، بدنه دارای دو لکه رنگ، قیمت 14 میلیون و 500 هزار تومان (اتوماتیک)

دوو سیلو ، مدل 1381، کارکرد 340 هزار کیلومتر، بدنه دور رنگ، قیمت ده میلیون و 500 هزار تومان

پژو 405 جی ال ایکس ، مدل 1382، کارکرد 290 هزار کیلومتر، بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت سیزده میلیون تومان

 

گروه سوم، خودروهای کمتر از بیست میلیون تومان

طبیعتا با افزایش سطح بودجه، خودرو اولی ها می توانند انتخاب های گسترده تری نیز داشته باشند، گرچه پس انداز کردن چنین مبلغی، آن هم در شرایط امروز کشور کار چندان آسانی نیست و قطعا مشتریان با کمک مقداری وام، می توانند مقداری اندوخته جمع آوری کنند. البته با توجه به شرایط امروز بازار، مشتریان خودرو اولی بسیار نا امید شده اند، چرا که پیش از این توانایی خرید یک پراید صفر کیلومتر یا کم کارکرد را با چنین بودجه ای داشتند که در طی دو ماه اخیر این توانایی را از دست داده اند.

نخستین پیشنهاد ما به خودرو اولی هایی که چنین سطحی از بودجه را دارند، خرید پراید های کم کارکرد مربوط به یکی – دو سال اخیر است که هنوز مستهلک نشده اند و کارکرد اندکی دارند. اگر با خرید پراید مشکل دارید، پژو 405 های مربوط به سالهای قبل از نود، نظیر مدل 84-87 گزینه بعدی برای خودرو اولی ها محسوب می شود که کیفیت ساخت بهتری نسبت به مدل های بعد از سال 90 دارند و اگر بتوانید نمونه های سالم پژو 405 مربوط به این سالها را پیدا کنید و در نگهداری آن سلیقه به خرج دهید، تا سالها می توانید از خدمات آن استفاده کنید. همانند پژو 405، سمند ال ایکس های مربوط به سالهای پایانی دهه هشتاد نیز با بودجه ای کمتر از بیست میلیون تومان در اختیار شما خواهد بود.

اگر علاقه ای به خرید خودروهای ایرانی ندارید، و یا اینکه دوست دارید خودرویی ایمن تر از پراید داشته باشید، مدل های کارکرده ام وی ام 110 برای خرید در اختیار شما خواهند بود. با این سطح بودجه، لیفان 520 نیز یک سدان خانوادگی مناسب برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی می تواند باشد.

نگاهی به تعدادی از  خودروهایی که با کمتر از بیست میلیون تومان می توان خرید:

ام وی ام 110 چهار سیلندر، مدل 1391، کارکرد 25 هزار کیلومتر، بدنه بدون رنگ، قیمت بیست میلیون تومان

سمند ال ایکس، مدل 1389، کارکرد 125 هزار کیلومتر، بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت بیست میلیون تومان

پژو 405 جی ال ایکس، مدل 1387، کارکرد 206 هزار کیلومتر، کاپوت تعویض شده، قیمت هجده میلیون تومان

پراید 131، مدل 1395، کارکرد چهار هزار کیلومتر، بدنه دارای یک لکه رنگ، قیمت بیست میلیون تومان


5 دیدگاه

  1. آیدین | شهریور 11, 1397 | لینک نظر

    همین الان خودروهای زمان قدیم رو تولید میکردن بهتر از ایناس … واه واه چه قیمتایی !!!!

  2. آیدین | شهریور 11, 1397 | لینک نظر

    کادیلاک و شورولتو شاهین و آریا لیاقت میخواست

  3. عرفان | شهریور 10, 1397 | لینک نظر

    من برای ماشین اولم تویوتا کریسیدا رو انتخاب کردم با بودجه ی 20 میلیون تومن، باتوجه به اینکه تویوتاست بسیار کم استهلاکه البته من دو سال پیش خریدم… کولر و بخاری بسیار عالی، چهارچرخ دیسک و قطعات یدکی فراوون و نسبتا ارزون که البته متاسفانه این چند ماه بخاطر بالا رفتن دلار قیمت قطعاتش بالا رفته…فقط ظاهرش جوون پسند نبود که با یکدست رینگ اسپرت حل شد مصرف ترکیبیش صدی 10 هست تازه راحت ضبط دودین میخوره درحالی که پژو پراید های جدید هم این امکان رو ندارن!! و نمی تونی روی پژو های جدید ضبط تصویری دودین خوب بندازی متاسفانه دیگه با این وضع دلار قیمت قطعاتش بالا رفته… اون اوایل سپرش بود 90 تومن ولی الان…! من میتونستم اون موقع یه پراید صفر بردارم ولی این ماشین رو ترجیح دادم و از انتخابم راضی ام

  4. Genius | شهریور 10, 1397 | لینک نظر

    خجالت نکشید این مقاله سراسر توهین و تحقیر رو منتشر کردید؟!تو قرن 21 ام و اونوقت برای جوون ایرانی حرف از خرید پیکان و رنو پی.کی به میان میارید!!!!

    • در پاسخ به: Genius

      مرتضی قانع | شهریور 10, 1397 | لینک نظر

      سلام و درود
      شما اگر گزینه بهتری با این میزان پول و در ایران یافتید معرفی کنید. تشکر