اخباراخبار داخلی

زمان با برخورد با مافیای خودرو فرا می رسد

همان گونه که بسیاری از مردم انتظار دارند، باید با مافیای خودرو که باعث شده تا قیمت خودروهای داخلی به صورت نجومی رشد داشته باشد و قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف را نابود کند، برخورد صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، یکی از اخبار قابل توجه اقتصادی امروز به موضوع جهش قیمت پیشنهادی برخی خودروهای داخلی مربوط می‌شود. همزمان با کاهش ۳۳ درصدی معاملات مسکن، روند جهش بی‌سابقه‌ی قیمت خودرو آغاز شد. ظاهرا نوسان‌گیران با آگاهی از این‌که بازار مسکن در ورطه‌ی رکود قرار گرفته، سرمایه‌های خود را به بازار خودرو آورده‌اند. تکنیک آنها هم این است که برای القای گرانی آینده خودرو، آگهی‌های نجومی ارایه می‌دهند. مثلا قیمت پراید ۲۲ میلیون تومانی را ۴۵ میلیون تومان تعیین کرده‌اند. یک نماینده‌ی مجلس نیز از وجود مافیای خودرو و لزوم برخورد با آنها سخن گفته است.

پراید ۲۲ میلیونی را ۴۰ میلیون نخرید!

عزیز اکبریان ـ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مشکلات موجود در ترخیص قطعات خودرو، مافیای دلالان و هجوم مردم برای خرید را از عوامل گرانی خودرو دانست و گفت: پراید توسط کارخانه با قیمت ۲۲ میلیون تومان وارد بازار می‌شود اما در این بین مافیای دلالان ۲۳ میلیون تومان یعنی رقمی بیشتر از کارخانه‌ با این همه کارگر، سود می‌برند.

اکبریان در خصوص مشکلات ترخیص کالا از گمرک اظهار کرد: مدیر یک شرکت به بنده مراجعه و اعلام کرده که دو هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد؛ هزار میلیارد تومان مواد اولیه هم دارد که برای ترخیص آن باید ۲۰۰ میلیارد تومان به گمرک بپردازد؛ برای ترخیص با توجه به طلبی که از دولت دارد از معاون اول رئیس جمهور دستور گرفته تا این مواد اولیه وارد شود اما گمرک آن را ترخیص نمی‌کند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که در کشور مافیا وجود دارد و لازم است با آن برخورد شود، چرا شرکتی که از دولت دو هزار میلیارد تومان طلب دارد گمرک تهاتر ۲۰۰ میلیاردی را قبول نمی‌کند، مجلس هم این قانون را تصویب کرده است.

داستان احتکار خودرو از سوی خودروسازان چیست؟!

در روزهای اخیر شبهاتی مبنی بر احتکار توسط برخی خودروسازان مطرح شد که دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با ایسنا نسبت به آن واکنش نشان داد. احمد نعمت‌بخش با اشاره به سود ۱۸ درصد مشارکت، ۱۲ درصد جریمه تاخیر گفت: در چنین شرایطی از نظر منطقی و اقتصادی توجیهی ندارد که خودروسازان خودرو را احتکار کرده و از تحویل آن به مشتریان خودداری کنند و از آن طرف سود ۳۰ درصدی به پیش‌پرداخت مشتریان پرداخت کنند.

 

نعمت‌بخش با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار دستگاه خودروی تولیدی به دلیل کسری قطعات تجاری نشده و در پارکینگ خودروسازان متوقف است، تصریح کرد: برخی از عکس‌هایی که در روزهای اخیر از خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان به اسم انبارهای احتکار خودرو منتشر شده مربوط به همین خودروهای ناقص است که به دلیل کسری قطعه امکان تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد.

اگر احتکار خودرو ثابت شود، برخورد می‌کنیم

در عین حال، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به عزم دولت برای برخورد با محتکران اعلام کرد:وزارت صمت در هر موردی اگر به این نتیجه برسد که احتکاری صورت گرفته است به صورت جدی برخورد خواهد کرد و مطمئنا در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.  محمود نوابی ـ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ـ

همچنین با رد عرضه قطره چکانی خودرو به بازار توضیح داد: در حال حاضر خودرو در کشور یک کالای صرفا مصرفی محسوب نشده و بسیاری از اقشار جامعه به عنوان کالای سرمایه ای به آن نگاه می‌کنند. به عبارت دیگر همان طور که تعدادی از افراد سرمایه خود را به ارز و سکه تبدیل کرده‌اند تعدادی هم ممکن است سرمایه‌شان را تبدیل به خودرو کرده باشند. در شرایط فعلی بازار خودرو همواره میزان عرضه کمتر از تقاضاست و این مساله باعث اختلاف قیمت‌ها خواهد شد و مطمئنا از این اختلاف قیمت خودروساز بهره‌ای نخواهد برد.

1 دیدگاه

  1. شما که راست میگید نمایندگی سایپا تو مسیر من انواع خودرو صفر رو انبارکرده همشونم تاریخ روزن اصلا کسری هم نداره فقط
    قیمتشون نجومیه هر چند تایی هم که بخاید اصلا محدودیت نداره!!
    نمیدونم چرا برا دلالان محترم ماشینا کامل میشه اما برا تحویل مصرف کننده نه!‌‌!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا