آیا دلالی ها خارج از مجموعه خودروسازان صورت می گیرد؟

دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷

آیا دلالی ها خارج از مجموعه خودروسازان صورت می گیرد؟

رییس کانون انجمن صنفی نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا مدعی شد که دلالی و واسطه گری خودرو که پیامد حباب قیمت را بدنبال دارد، در خارج از شبکه نمایندگی های این گروه انجام می شود.

به گزارشایرنا از گروه سایپا، «محمدرضا ورزنده» افزود: واحدهای نظارتی در شرایط کنونی بازار به شدت بر عرضه خودرو نظارت دارند و به هیچ وجه در شبکه نمایندگی های گروه سایپا خرید و فروش خودرو خارج از ضوابط انجام نمی شود.
وی اظهار داشت: این گروه خودرو سازی توانسته با ایجاد روش های فروش جدید به منظور شفافیت بیشتر و جلوگیری از هرگونه رانتی این موضوع را مدیریت کند تا از بروز خطا و رانت جلوگیری شود.

به گفته این فعال صنفی، طرح های فروشی که از طریق شبکه نمایندگی ها انجام می شود، به صورت اینترنتی اجرا می شود و با لحاظ کردن محدودیت کد ملی، افراد امکان ثبت نام چندین خودرو را نخواهند داشت.
وی اضافه کرد: مشتری می تواند از طریق سایت این شرکت ثبت نام خود را انجام دهد، علاوه بر آن خریدار محصولات تا 6 ماه نمی تواند هیچ گونه خرید دیگری از این گروه داشته باشد.

رئیس کانون یاد شده، درباره بحث احتکار و تحویل ندادن خودرو از کارخانه یا شبکه نمایندگی ها که در رسانه ها مطرح شده، گفت: همه خودروهایی که از طریق شبکه نمایندگی ها عرضه می شود تاریخ تولید محصول در برگه تحویلشان درج شده و زمان تولید و خروج خودرو از کارخانه تا زمان تحویل به مشتری نزدیک به یک هفته تا 10 روز است، « بنابراین امکان احتکار خودرو به هیچ عنوان پذیرفته نیست.»

وی افزود: خودروساز برای اینکه چرخ تولیدش بچرخد باید محصول خود را عرضه کرده و به فروش برساند تا بتواند با نقدینگی حاصل شده مجددا قطعه را از قطعه ساز خریداری و به تولید محصول بپردازد.

ورزنده تاکید کرد: چنانچه احتکار و نگهداشت محصول تولید شده،‌ نه تنها نقدینگی برای خودروساز ایجاد نمی شود، بلکه هزینه های مازاد نگهداری و انبارداری هم باید بپردازد که مقرون به صرفه نیست.

به گفته وی، شبکه نمایندگی های این گروه خودروسازی به هیچ عنوان حق خرید و فروش ندارند و ثبت نام خودرو بر اساس قیمت های مصوب برای مشتریان انجام داده و برابر قوانین تعریف شده به هیچ عنوان فعالیت بنگاهی و واسطه گری ندارند.
این فعال صنفی تاکید کرد: همه فعالیت شبکه نمایندگی های گروه مزبور تحت کنترل و نظارت شرکت سایپا و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در صورت بروز تخلف با نمایندگی خاطی برخورد و در مواردی سلب نمایندگی می شود.

وی گفت: این شرکت با انجام پیش فروش برپایه ظرفیت های تولید، محصولات خود را در بازار توزیع می کند و در این شرایط بازار آرام و کاملا تحت کنترل استدر غیر اینصورت بازار دارای حباب قیمتی می شود که نشان می دهد افرادی خارج از شبکه نمایندگی ها اقدام به دلال بازی می کنند که با بررسی روند بازار به راحتی می توان به این موضوع پی برد.

ورزنده تصریح کرد: افراد سودجو در 2 ماه گذشته نیز به بهانه افزایش نرخ دلار و ارز در حال دامن زدن به قیمت خودرو بودند که خودروسازان با عرضه 100 هزار دستگاه از محصولات خود با محدودیت کد ملی و گرفتن یک فقره چک از مشتری به مدت یکسال برای جلوگیری از واسطه گری و دلالی، توانستند بازار را به ثبات برسانند.

وی گفت: زمان هایی که بنابر عوامل مختلف از جمله تعطیلات خودروسازان تحویل خودرو به کندی انجام می شود، حضور دلالان بیش از پیش مشخص می شود و در این ایام با توجه به عرضه نشدن خودرو و نبود آن در شبکه نمایندگی ها، حاشیه بازار خودروها زیاد می شود که این موضوع از سوی افراد سودجو انجام می شود؛ این افراد در خارج از نمایندگی ها، به دنبال ایجاد حاشیه بازار کاذب برای خودروها هستند.
پیشتر «محمدرضا نجفی منش» رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شده که می توان با استفاده از آنها نزدیک به 20 هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد.


بدون دیدگاه