اسلایدردانش خودرویی

نحوه تست کردن باتری خودرو + جدول

چیزی بدتر این نیست که هنگامی که قصد خروج از خانه دارید و می‌خواهید خودرو را استارت بزنید، خودرو روشن نشود. احتمال دارد که علت این موضوع خرابی استارترموتور، مشکل در اتصالات شمع یا موارد مشابهی باشد. اما یکی از رایج‌ترین علت‌های استارت نخوردن موتور، خرابی باتری محسوب می‌شود. برای جلوگیری از رخ دادن چنین موضوعی به طور ناگهانی، شما می‌توانید باتری خود را هر چند وقت یکبار تست کنید. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که نحوه تست آن چگونه است.

قدم اول: وسایل لازم را فراهم کنید

تنها وسیله‌ای که برای تست باتری نیاز می‌شود، یک عدد مولتی‌متر است. مدل‌های ارزان قیمت مولتی‌مترها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی یا وبسایت‌های فروشگاهی خریداری کنید. در هنگام خرید احتمالا با نمونه‌های آنالوگ نیز روبرو می‌شوید که معمولا قیمت کمتری دارند اما ما پیشنهاد می‌کنیم که با کمی هزینه بیش‌تر، یک نمونه دیجیتال را خریداری کنید.

قدم دوم: باتری را پیدا کنید

نحوه تست کردن باتری

قبول داریم که در بیش‌تر خودروها به خصوص تولیدات داخلی، پیدا کردن باتری کاری بسیار آسان است. اما بعضی از خودروسازان آن‌ها را در مکان‌هایی نامعمول مثل صندوق عقب، کف خودرو یا زیر صندلی‌های عقب قرار می‌دهند که کمی کار را سخت می‌کنند. اما خوشبختانه در بیش‌تر خودروها، این قطعه حیاتی در سمت راست یا چپ موتور قرار دارد. بعضی از خودروسازان باتری‌ها را در یک کاورهای پلاستیکی قرار می‌دهند که نحوه باز کردن این پوشش‌ را می‌توانید در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید. البته معمولا باز کردن این پوشش‌ها کار سختی نیست.

قدم سوم: تست‌کردن باتری

نحوه تست کردن باتری

در هنگام تست مطمئن شوید که خودرو خاموش است. اگر از مولتی‌متر دیجیتالی استفاده می‌کنید، آن را بر روی حالت ولتاژ DC قرار دهید. سپس کابل مشکی رنگ مولتی‌متر را بر روی سر منفی باتری و کابل قرمز را بر روی سر مثبت قرار دهید. مقداری صبر کنید تا مولتی‌متر یک عدد ثابت را نشان دهد. با استفاده از جدول زیر می‌توانید وضعیت باتری خود را بررسی کنید.

میزان شارژ ولتاژ
100٪ بیش‌تر از 12.66
75٪ 12.45
50٪ 12.24
25٪ 12.06
11.89

اگر عددی بیش‌تر از 12.45 ولت‌ به دست آمده است، می‌توانید مطمئن باشید که باتری وضعیت مناسبی دارد و اگر ماشین شما استارت نمی‌خورد، مشکل از جای دیگری است. اگر شارژ کمتر از 75 درصد باشد، شاید بتوان همچنان موتور را استارت زد ولی این موضوع هشداری به شما است که به زودی به مشکل بر خواهید خورد و با توجه به سن باتری، احتمالا شما نیاز به شارژ کردن یا تعویض آن خواهید داشت. اگر نیاز به باتری‌ به باتری کردن داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که آموزش آن را دنده ۶ بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا