اخباراخبار داخلی

خروج تدریجی شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو

بر کسی پوشیده نیست که خودروسازان خواهان خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو هستند و قطعه سازان نیز قول مساعد دولت در حمایت از این صنعت را علت دیگری بر خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو و آزادسازی قیمت ها می دانند که مبحثی مربوط به مصوبه شورای اقتصاد در سال 76 است. در صورتی که این امر اجرایی شود و قیمت ها افزایش یابند، شاهد عرضه انبوه خودروهای داخلی به بازار، از بین رفتن تقاضای کاذب، فروکش تورم در این بخش و کنترل قیمت ها هستیم. البته نباید توقع داشت که قیمت ها به سطح قبلی بازگردد، اما می توان امیدوار بود قیمت های عجیب و غریب فعلی اندکی متعادل شوند.  البته از آنجایی که در این روش قیمت گذاری، مبنا قیمت بازار است، ممکن است شاهد افزایش شدید قیمت ها و نابودی کامل قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف باشیم.

 

شورای رقابت می ماند یا می رود؟

در هفته ای که گذشت، شاهد بودیم که ابتدا خبر کنار گذاشته شدن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مطرح شد و سپس این خبر تکذیب گردید. انتشار این خبر توسط نمایندگان مجلس صورت گرفت و در حالیکه وزارت صنعت منکر این ادعا می شود، مجلس نشینان بر صحت آن اصرار دارند و گویا این تصمیم گرفته شده ولی اعلام زود هنگام آن، موجب آشفتگی در تایید یا تکذیب آن شده است.

 

مصوبه ای که هنوز ابلاغ نشده است

در این حال، خبرگزاری ایران خبر حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو را از مدیر عامل یکی از شرکت های خودروسازی جویا شده که این مدیر در جواب ضمن آن که این خبر را تایید یا تکذیب نکرد، عنوان کرد که مصوبه حذف شورای رقابت از قیمت گذاری هنوز به این شرکت ابلاغ نشده است. در این حال نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر از افزایش 20 الی 25 درصدی خودروهای داخلی و با قیمت کمتر از 45 میلیون تومان داد که توسط وزارت صنعت و سایپا تکذیب شد، در حالی که این وزارت خانه و شرکت خودروسازی تضمین عملی برای این امر ندادند و پیش فروش سایپا با مهلت تحویل چند ماه آینده صورت گرفت و معیار تسویه حساب با مشتری، قیمت روز خودرو خواهد بود.

 

باز هم یک ثبت نام اینترنتی حاشیه ساز

ثبت نام های اینترنتی، به خصوص خودروهای محبوبی همچون محصولات رنو همواره حاشیه ساز بوده، اما به واسطه اوضاع بحرانی چند ماه اخیر، این موضوع به ثبت نام پراید و تیبا نیز کشیده شده است. خودروهایی که قرار بوده ارزان قیمت و در دسترس عموم مردم باشند.

پیش فروش سایپایی‌ها برای خریداران خودرو آمد نداشت. گویا در سه دقیقه 40 هزار خودرو پراید، تیبا و وانت نیسان فروش رفت و این امر در شرایطی اتفاق افتاد که ثبت‌نام برای کسانیکه 17 ماه خودرو نخریدند مجاز بود و اینکه اجازه فروش یکساله هم از صاحب خودرو گرفته شده است. بدین جهت به نظر می‌رسد که شرکت‌های خودروساز در محاسباتشان اشتباه کردند، چرا که تصور می‌کردند تنها دلالان خودروهایشان را خریداری می‌کنند و نیاز واقعی مردم بسیار کم است. سایپا همان دقایق نخست آغاز فروش خودرو یادآور شد حدود 6 میلیون نفر سایت را مشاهده کرده‌اند و در آنِ واحد 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت برای ثبت نام شده‌اند که ثبت‌نام این میزان تقاضا اصلاً امکان‌پذیر نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا