اخباراخبار داخلی

نیازمندی شدید به مدیریت مصرف بنزین

مساله بنزین و نحوه مدیریت مصرف بنزین همواره جز مهم ترین برنامه های دولت های مختلف، نه در ایران بلکه در تمام جهان بوده است. اگر اهل سفرهای خارج از کشور باشید یا به پیگیری اخبار جهان علاقمند باشید، قطعا می دانید که یکی از راهکارهای دولت ها در سطح جهان برای مدیریت مصرف بنزین و انواع دیگر سوخت های فسیلی، تشویق خودروسازان به توسعه موتورهای درون سوز کم مصرف و افزایش استفاده از خودروهای هیبریدی، هیدروژنی و تمام الکتریکی بوده است.

اما این مساله در ایران به چه شکلی مدیریت می شود؟

به گزارش روزنامه جهان صنعت،طبق آخرین اعلام وزارت نفت میزان تولید بنزین کشور بالغ بر 5/95 میلیون لیتر در روز است. این در حالی است که با رو به اتمام بودن فاز ٣ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، طراحی و ساخت فاز ۴ این پالایشگاه نیز کلید می‌خورد. توسعه این پالایشگاه میعانات گازی علاوه بر اینکه دغدغه تولید و تامین بنزین با کیفیت را از دوش مسوولان ذی‌ربط سبک می‌کند، محل امن و مفیدی برای مصرف میعانات تولیدی کشور در صورت خلل صادراتی این فرآورده است. به این نحو می‌توانیم محصولی با ارزش افزوده بیشتری تولید کنیم‌ اما توسعه و رونق تولید سوخت به تنهایی کافی است؟ مسلما خیر.

سیاست‌های توسعه‌ای تولید سوخت بدون وجود اهرم‌های مدیریت مصرف تقریبا لنگ می‌زند. از طرفی با کاهش قدرت ریال برابر دلار هزینه دولت برای پرداخت یارانه سوخت افزایش یافته و در مقابل قیمت سوخت ثابت است. در نتیجه مصرف بیشتر سوخت در کشور – که به گفته کارشناسان، عمدتا ناشی از افزایش قاچاق است- به معنای افزایش حجم یارانه سوخت از بیت‌المال است. یارانه‌ای که صرف امور تولیدی با ارزش افزوده بیشتر نمی‌شود اما در هر حال وجود آن ضروری است.

به عقیده کارشناسان انرژی یکی از راهکارهای کنترل مصرف سوخت، الزام به استفاده از کارت سوخت برای خودروهاست. البته کارت سوختی که به بنزین سهمیه‌ای دو نرخی تکیه داشته باشد.

از طرفی مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت نیز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تدبیر دستگاه‎های مسوول از جمله وزارت نفت در زمینه مهار مصرف بنزین در کشور گفت: این شرکت، راهکارهای ممکن را با جدیت پیگیری می‎کند.

به گزارش خبرنگار وزارت نفت‌، محسن دلاویز روز گذشته در نشست شورای مدیران شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، بر لزوم تداوم فعالیت‎ها در زمینه‎های مختلف مرتبط با اصلاح الگوی مصرف سوخت به ویژه بنزین تاکید کرد و با اشاره به نقش اثرگذاری که خودروسازان می‎توانند در این زمینه ایفا کنند، یادآور شد: اگرچه پیش ‎بردن اموری که فرابخشی است و چند دستگاه در اجرای آن نقش دارند، آسان نیست‌ اما شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با تمام توان، راهکارهای مرتبط با بهینه‎سازی مصرف بنزین را دنبال می‎کند.
وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک با مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی به منظور بررسی راهکارهای همکاری در بهبود اصلاح الگوی مصرف سوخت، بهبود عملکرد در فرآیندهای پالایشی را از جمله این راهکارها برشمرد و افزود: میزان قابل‎توجه مصرف و هدررفت زیاد انرژی در کشور در بخش‎های مختلف از جمله حمل‌و‌نقل، ساختمان و … قابل‎قبول نیست.

دلاویز با بیان اینکه یارانه‎ای که به بخش انرژی تعلق می‎گیرد، در چین با آن با جمعیت 5/1 میلیاردی تقریبا مشابه ایران است، ادامه داد: در چند ماه اخیر‌ در بخش ساختمان، جلسات مختلفی را با نهادهای مرتبط از جمله نظام مهندسی برگزار کرده‎ایم و در بخش حمل‎ونقل هم فعالیت‎های مرتبط با نوسازی ناوگان ادامه یافته و حتی منتهی به امضای قراردادهایی نیز شده. همچنین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با تمرکز بر پنج استان پرمصرف کشور، نشست‌های مفیدی با استانداران و نهادهای مرتبط استانی برگزار کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری تفاهمنامه‎های امضا شده شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، خواهان ارائه گزارش پیشرفت هر یک از تفاهمنامه‎ها شد و گفت: برای امضای هر تفاهمنامه، وقت و انرژی صرف می‎شود‌ بنابراین باید میزان پیشرفت کار هر تفاهمنامه‎ و نتایج آن مشخص شود.

دلاویز با اشاره به رونمایی از سایت جدید شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، تاکید کرد: ماهیت وظایف این شرکت اقتضا می‎کند ارتباط خوب، مستحکم و پایداری با بیرون از شرکت برقرار شود و شفافیت و روزآمد کردن در اطلاع‎رسانی مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به برنامه‎های فرهنگی این شرکت در زمینه بهینه‎سازی مصرف سوخت از جمله برگزاری جشنواره دانش‎آموزی و رونمایی از نماد بهینه‎سازی مصرف انرژی، یادآور شد: یکی از پیش‎نیازهای فعالیت‎های فرهنگی، دسترسی به بستر الکترونیکی مناسب و کارآمد است که با بارگذاری سایت جدید این شرکت، چنین امکانی نیز فراهم شده است.

5 دیدگاه

  1. رو غنی ترین منابع نفتی دنیا خوابیدیم اما در تامین بنزین موردنیاز خودمون موندیم!چرا؟؟چون دانشش رو نداریم هرچند سالانه هزاران فارغ التحصیل رشته مهندسی نفت و مهندسی شیمی-فرآیند میدیم تو جامعه ولی باید قبول کنیم با یک سری محفوظات متعلق به 50 سال پیش که تو دانشگاه های ما تدریس میشه نمی تونیم نیازهای کشور در قرن 21 ام رو تامین کنیم

  2. یکی از راهکار ها مشوق های دولتی هست بعنوان مثال خودرویی که ویژگی های زیر را داشته باشد شامل ۳۰ میلیون وام بلاعوض شود!! :
    ۱-مصرف سوخت ترکیبی کمتر از ۵ لیتر
    ۲- میزان دی اکسید تولیدی کمتر از ۱۰۰ گرم در ۱۰۰ کیلومتر
    ۳- طول خودرو کمتر از ….. متر (مانند هند)

    همچنین اگر خودرو گازسوز یا هیبریدی ، پلاگین هیبریدی و برقی باشد ۵۰ میلیون هم وام ۴ درصد با بازپرداخت ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان به ان در کنار وام بلاعوض تعلق گیرد!

    1. حسین جان، خودرویی که ویژکیهای مورد نظر شما را داشته باشه قیمتش توی ایران بالای ۸۰۰ میلیون است و خریدارانش اینقدر وضعشان خوب است که هیچکس نمیتونه با تشویقهای مالی اونها رو خوشحال کنه!
      شما فکر کردی مسؤلین این چیزها را بلد نیستند؟؟ خیلی بهتر از من و شما بلدند ولی وقتی اقوام مدیران محیط زیست از وارد کنندگان بنزین هستند و در صورت کاهش مصرف بنزین و خودکفایی کشور ضرر هنگفتی میکنند، اوضاع همین میشود که میبینید.

  3. مردم چه گناهی دارند وقتی خودروسازان تحت نظر دولت نسبت به تولید خودروهای
    از رده خارج اقدام می کنند که مصرف سوخت انها بیش از دو برابر میانگین خودروهای
    روز دنیاست!!!!

    1. گناه مردم این است که همینکه شخصی به مدیریت میرسد تا کمر برایش خم میشوند و حسرت جایگاهش را میخوردند. گناه مردم این است بجای اینکه به مسؤلین کشور به چشم نوکر و خادم نگاه کنند به چشم ارباب نگاه میکنند. وقتی مردم چنین دیدی به مسؤلین دارند خب معلوم است که همه برای رسیدن به مسؤلیت سر و دست میشکنند و در نتیجه کسی پیروز خواهد شد که درنده تر باشد نه دلسوزتر و داناتر. تا چنین مردمی نباشیم چنین مسؤلینی نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا