انباشت ۳۵۰۰ خودرو سواری وارداتی در گمرک سلفچگان

پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷

انباشت ۳۵۰۰ خودرو سواری وارداتی در گمرک سلفچگان

به نقل از فارس ،  محمد خلیلی  با اشاره به اینکه تعداد زیادی خودرو در منطقه ویژه اقتصادی سفلچگان وجود دارد، اظهار داشت: از سال 95 و 96 به صورت کاملا قانونی و تحت رویه ترانزیت خارجی بالغ بر 3500 دستگاه خودرو سواری به منطقه ویژه اقتصادی سفلچگان وارد شد. از این تعداد  2300 دستگاه مربوط به شرکت آسان‌موتور بوده که خودروهای شرکت کیا و هیوندای را وارد کرده است.

مدیرکل گمرکات استان قم افزود: هزار دستگاه دیگر مربوط به شرکت آرین موتور بوده که خودروهای سواری میتسوبیشی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف این خودروها با موانع و مشکلاتی همراه است، تاکید کرد: بخشی از این خودروها به گمرک اظهار شده و بخشی همچنان در انبارهای عمومی و اختصاصی هستند.

خلیلی افزود: بخشی از آن دسته خودروهایی که به گمرک اظهار شده حتی پروانه سبز گمرکی دارند، اما به دلایلی از جمله اتمام مهلت ثبت سفارش و مباحثی مانند اخذ تضمین بانکی برای ترخیص آنها و همچنین ممنوعیت واردات خودروی سواری، فرایند ترخیص متوقف شده است.

مدیرکل گمرکات استان قم تصریح کرد: با توجه به آنکه مهلت ثبت سفارش 6 ماهه بوده نتوانستند خودروی خود را ترخیص کنند و در برخی مقاطع با کمبود نقدینگی روبرو شدند.

به گفته این مقام گمرکی، در هر صورت برای تعیین تکلیف  این خودروها از گمرک ایران استعلام کردیم، اما تاکنون جوابی نگرفتیم در حال حاضر نیز ممنوعیت واردات خودرو از سوی دولت اعمال شده است.

وی یکی از مشکلات عدیده  ترخیص نشدن این خودروها را مربوط به سال ساخت دانست و گفت: طبق قانون و ضوابط نباید بیش از یک سال از تاریخ ساخت این خودروها بگذرد، اما با توجه به مشکلاتی که گفته شد این تاریخ  سپری شده و خودروها مربوط به سال 2017 است. بنابراین فرایند ترخیص متوقف شد.

وی افزود: همچنین بنا به حکم دادستانی تهران نیز اگر مشکل دیگر حل شود، نیز خودروهای موجود متوقف خواهند بود، به دلیل آنکه پرونده‌ای مربوط به ثبت سفارش‌های فاقد اعتبار یا جعلی طی ماه‌های اخیر به وجود آمده بود.

مدیرکل گمرکات استان قم در مورد اینکه آیا این خودروها ثبت سفارش جعلی داشتند، گفت: در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان 37 مورد مربوط به ثبت سفارش‌های جعلی وجود داشت که ما نیز علیه آن اعلام جرم کردیم، اما این 37 دستگاه مربوط به این دو شرکت نیست و متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر بوده است.

خلیلی ادامه داد: با دادستانی استان برای این موضوع مکاتبه کردیم، اما گفتند این حکم از تهران صادر شده و باید آنجا  تعیین تکلیف شود.

وی تصریح کرد: بخشی از این خودروها به گمرک اظهار شده و به دلیل آنکه امکان ترخیص وجود ندارد، مشمول مقررات متروکه شده‌اند.

این مقام گمرکی تاکید کرد: خودروهای موجود در منطقه مشکل ارزی نداشته، چون مربوط به سال‌های گذشته است و برای آنها ارز از کشور خارج شده بنابراین بهتر است فکری به حال آنها شود.


بدون دیدگاه