اخباراخبار داخلیخودروهای سنگین

نگاهی به وضعیت تولید خودروهای سنگین در کشور

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت در مورد تولید انواع خودرو، تولید خودروهای سنگین شامل انواع کامیون و کشنده در مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 33.3 درصد کاهش را تجربه  کرده است. در مرداد ماه سال گذشته، شرکت های فعال در ساخت کامیون موفق به تولید 1299 دستگاه خودروی سنگین شده بوده اند که این رقم در سال جاری به 866 دستگاه کاهش پیدا کرده است. نگاهی به وضعیت شرکت های فعال در این حوزه و میزان کاهش هر کدام از آنها می اندازیم:

نخستین تولید کننده خودروهای سنگین در کشور، ایران خودرو دیزل، بر خلاف سایر شرکت ها صعودی بوده است. تولید این شرکت از صفر دستگاه در مرداد گذشته به 219 دستگاه در مرداد سال جاری افزایش یافته است.

دیگر خودروساز سنگین کشور، سایپا دیزل نیز افزایش در تولید را تجربه کرده و از تولید 148 دستگاه خودرو در سال گذشته به 264 دستگاه در سال جاری رسیده است. دیگر شرکت زیر مجموعه سایپا، یعنی زامیاد نیز با افزایش تولیدی از یک دستگاه در مرداد 96 به 22 دستگاه در مرداد 97 با افزایش تولید روبرو بوده است.

بر خلاف شرکت های یاد شده، تولید کنندگان خصوصی چندان وضعیت جالبی را در ماه گذشته تجربه نکرده اند. کاریزان خودرو با کاهشی 63 دستگاهی در تولید مواجه شده و از 90 دستگاه در مرداد سال گذشته، به 27 دستگاه در سال جاری رسیده است. دیگر شرکت خصوصی فعال در بخش خودروهای سنگین،  سروش دیزل مبنا نیز با کاهشی قابل توجه، از تولید 130 دستگاه خودرو در مرداد ماه سال گذشته به تولید 45 دستگاه در مرداد ماه سال جاری رسیده است.

گروه بهمن نیز در تولید خودروهای سنگین فعالیت دارد و کاهش در تولید را تجربه کرده است. تولید خودروهای سنگین در این گروه از 529 دستگاه در مرداد ماه سال گذشته، به 283 دستگاه در مردادماه سال جاری کاهش پیدا کرده است. دو شرکت آذهایتکس و ماموت نیز دچار توقف کامل تولید شده اند و تولید آن ها به ترتیب از 14 و 375 دستگاه در مرداد ماه سال گذشته، هم اکنون به صفر رسیده است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا