اخباراخبار داخلی

انتظار برای شکست قیمت ها در پی معافیت از پرداخت مابه التفاوت ارزی

بنابر گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته نایب رئیس اتاق اصناف، 137 قلم کالا از پرداخت مابه التفاوت ارزی در ترخیص معاف شده اند و به زودی انتظار می رود با ورود این اجناس به بازار، شکست قیمت ها اتفاق افتد. هم چنین اجناسی که از محتکران کشف شده، تاکنون وارد بازار نشده است و در صورت ورود این سری اجناس، انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را داریم.

به گفته محمد هاشمی، در حال حاضر از بازار عقب هستیم و نیاز داریم تا روند ترخیص کالاها از گمرک هرچه سریع تر پیش برود. همینطور نیاز است تا واردات این کالاهای ضروری آزاد شود. اگر دو کفه ترازو تقاضا و عرضه در بازار به واسطه ورود اجناس برابر شود، دیگر شاهد رشد روز افزون قیمت ها نخواهیم بود و بازار به تعادل می رسد و از سوی دیگر هراس ناشی از کمبود یا گران تر شدن اجناس در مردم از بین خواهد رفت. وی تاکید کرد دولت باید با سیاست های اقتصادی درست و منطقی، به مردم این باور را القا کند که خرید و انباشت ارز و سکه نه تنها مفید نبوده، بلکه زیان بار است. اما این مشکل که از بهمن ماه در کشور بروز پیدا کرد، نیازمند بازه ای طولانی مدت برای درمان است.

مماشات با محتکران

نایب رییس اتاق اصناف ایران می گوید که هنوز فشار جدی بر محتکران برای ارایه جنس های احتکار شده به بازار وارد نشده است، اما در صورتی که فشار قانونی لازم وارد شود، توزیع این میزان جنس حتما باعث شکستن قیمت ها می شود. وی عنوان کرد در گذشته بحث احتکار تنها در مورد مواد غذایی اتفاق می افتاد، اما اکنون این موضوع به خودرو و قطعات یدکی نیز کشیده شده است و بسیاری با احتکار کردن این اجناس، سعی در فروش آن به قیمت گران تر دارند که نیاز است با این دسته از افراد برخورد جدی صورت گیرد.

وی همچنین خواهان آن شد که دو مقوله انبارداری و احتکار از یکدیگر تمایز داده شوند. وی همچنین اعتقاد دارد که به جای فشار بر سیستم توزیع، باید تولید را فعال تر نمود، چرا که افزایش سطح تولید به نوبه خود باعث فراوانی اجناس در بازار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا