اخباراخبار داخلی

آیا دور جدید افزایش قیمت خودرو در راه است؟

بنابر گزارش منتشر شده از خبرگزاری عصر خودرو، غلام حسین قاسمیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتگو با این خبرگزاری پیش بینی کرد با توجه به روند رو به افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته، در اوایل هفته آینده شاهد دور جدید افزایش قیمت ها در بازار باشیم. این گفته در حالی بیان می شود که به واسطه کمبود عرضه در بازار و چند برابر شدن قیمت محصولات تولید داخل، بازار خودروهای داخلی در رکود مطلق به سر می برد و بازار خودروهای وارداتی نیز که دچار افزایش تعرفه و سپس توقف واردات شده بودند، از حالت رکود به حالت کما وارد شده است.

البته هر ساله با شروع فصل پاییز، وقوع رکود سالانه بازار خودرو امری طبیعی به شمار می رفته و این دوره رکود تا اواخر سال ادامه می یافت، اما امسال و به واسطه وضع پیش آمده چندین ماه گذشته، به خصوص در تابستان امسال که شاهد افزایش چندین برابری قیمت سکه و ارز و کاهش تولید و عرضه خودرو بودیم، این رکود بیشتر از پیش احساس خواهد شد.

در وضعیت فعلی، نیاز است تا خودروسازان با عرضه انبوه محصولات خود به بازار، قیمت ها را بشکنند. خودروسازان به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ فرآورده های لازم برای خودروسازی از جمله فلزات و مواد پتروشیمی، خواهان افزایش قیمت ها هستند و زمزمه هایی مبنی بر خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو و افزایش 20 الی 55 درصدی قیمت خودروهای ساخت داخل به گوش می رسد. در صورت گرانی قیمت رسمی خودرو و آغاز عرضه انبوه خودروسازان، می توان امیدوار بود قیمت ها متعادل شده و عده ای از خریداران به بازار جذب شوند. در حال حاضر به دلیل عدم عرضه نسبتا طولانی مدت خودرو از سوی خودروسازان، خریداری در بازار وجود ندارد و قیمت ها بسیار غیر منطقی است.

قاسمیان پیش فروش های صورت گرفته از سوی خودروسازان را در تنظیم بازار بی اثر دانست و می توان این گفته را کاملا تایید کرد، چرا که عملا این پیش فروش ها تاثیر عکس بر روی بازار داشته و موجب افزایش بیشتر قیمت ها شده اند. علاوه بر آن، این پیش فروش ها در حالی انجام می شود که تحویلی صورت نگرفته و قیمت خودروهای موجود در بازار به صورت تصاعدی بالا می رود. وضعیت نابسامان بازار خودرو موجب شده تا پیش بینی این بازار تقریبا غیر ممکن شود، چرا که مشخص نیست آیا در صورت افزایش قیمت رسمی، خودروها به صورت انبوه به بازار عرضه می شوند یا اینکه با طولانی شدن این روند و مقاومت نهادهای مختلف در برابر افزایش قیمت، شاهد رکود بیشتر و گران تر شدن محصولات هستیم.

1 دیدگاه

  1. احتمال زیاد قیمت خودر اندکی کاهش و سپس افزایش پیدا میکنه دلایل متعددی در قیمت ها تاثیر داره از جمله بحران های سیاسی بحران اقتصادی اما بطور اختصاصی میشه پیش بینی کرد به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قیمت مولد های انرژی و هزینه های سربار در نهایت مساوی است با افزایش هزینه ساخت تولید که برآیند این مولفه ها تاثیر مستقیمی بر قیمت قطعات و خودرو دارد با این تفاسیر به دلیل مناقشه های اخیر بین ایران و آمریکا و خروج بسیاری از شرکت های خودروسازی اروپایی و آسیایی زیاد بعید هم بنظر نمیرسه که افزایش قیمت خودورها که بیشترین تاثیر را از دلار دارند بازهم روند افزایشی داشته باشند افزایش قیمت از مبدا شرکت سازنده یا مونتاژ کننده بر بازار بصورت مستقیم تاثیر گذار است
    همانطور که پیشتر دیدیم قیمت خودورهای ckd افزایش پیدا کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا