اخباراخبار داخلینگاه

قیمت بنزین ایران ، ارزان تر از اسپانیا و ایتالیا

قیمت بنزین در ایران و روش های تعیین قیمت آن، همواره مورد بحث و گفتگوی نهادهای مختلف و مردم بوده است و همواره ارزان بودن آن در ایران نسبت به کشورهای همسایه، به عنوان عاملی برای قاچاق سوخت عنوان می شود. اما آیا قیمت بنزین در ایران جز ارزان ترین کشورهاست و به جز کشورهای بحران زده نظیر ونزوئلا، نمی توان کشوری را یافت که قیمت بنزین در آن از ایران کمتر باشد؟

بنابر گزارش خبرگزاری یورونیوز، بررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولید ناخالص داخلی در هفتاد و یک کشور جهان، نشان می دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور بحران زده ونزوئلا و بالاترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور آفریقایی سیرالئون است. در میان 71 کشور مورد بررسی، ایران در رتبه 42 لیست قرار گرفته، جایگاهی تقریبا در میانه جدول.

همانطور که می دانید در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین معمولی در ایران هزار تومان است. از سوی دیگر مطابق اعلام بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران، رقمی در  حدود ۱۵۰۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده و جمعیت ایران نیز در حدود 81 میلیون و 770 هزار نفر است. پس بنابر این آمار نسبت قیمت هر لیتر بنزین به سرانه روزانه تولید ناخالص داخلی ایران، حدود 1.98 می باشد. برخی کشورهای شناخته شده دارای نسبتی بیشتر از ایران و برخی دارای نسبتی کمتر از ایران هستند. از جمله کشورهایی که نسبت بیشتری دارند می توان به آلمان و فرانسه و از جمله کشورهایی که نسبت پایین تری دارند، می توان به اسپانیا، ایتالیا و روسیه اشاره کرد.

نسبت یاد شده نشان می ‌دهد که چند درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشورش صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود. در ادامه می توانید این جدول را مشاهده کنید:

 

3 دیدگاه

  1. البته این امار ربطی به علت قاچاق سوخت نداره !
    اگر قیمت بنزین بیشتر شود و برابر با کشور های همسایه شود قطعا قاچاق سوخت صرفه ندارد!

  2. دوست عزیز که این مطالب رو مینویسی و معلوم نیست از دولت حقوق میگیری یا جای دیگه
    چند نکته بهت میگم فقط کمی تامل کن
    1 ایران بیشترین منابع فسیلی رو داره
    2 حقوق و نسبت دریافت رو نسبت به جاهای دیگه بسنج
    3 مصرف زیاد آشغالهای ما 10 برابر اون کشورهاست
    4 اونجا به بنزین خوب پول میدن نه اینجا که پول بنزینو میدیم از آشغال بودن بنزین صد جای ماشینو باید تعمیر کنیم
    خودمون هم به خودمون رحم نمیکنیم . شما عامل این هستین که بنزین گرون بشه با این مقالات چرتتون

  3. چراهمیشه برای گران کردن یک کالا یا خدمات قیمت اون رو با اروپا و آمریکا مقایسه میکنیم ولی وقتی بحث درامد و رفاه اجتماعی و اوضاع معیشتی مردم پیش میاد با کشورهای قحطی زده آفریقایی مقایسه میشیم!!!
    توی همین بحث فوق کدوم خودروی ما با خودروهای اسپانیا و ایتالیا از نظر مصرف سوخت و ایمنی و استاندارد قابل مقایسه است کدوم خیابان و تقاطع و جاده کشورمان با استاندارداهای این دو کشور برابری میکنه که فقط قیمت بنزین باید مثل این دو کشور بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا