اخباراسلایدرفناوری و تکنولوژیهوا-فضا

اسپیس ایکس بیگ فالکون (BFR)؛ سفینه‌ای که انسان‌ها را به مریخ خواهد برد

ایلان ماسک به تازگی در اینستاگرام پست جدیدی را منتشر کرد که در آن تصویری از بدنه سفینه فضایی جدید اسپیس ایکس به نام بیگ فالکون به نمایش گذاشته شد. این سفینه وظیفه دارد که انسان‌ها را به مریخ منتقل کند تا رویای ساکن شدن در آن سیاره در نهایت به واقعیت تبدیل شود.

راکت بیگ فالکون یا به اختصار BFR، از دو بخش رانش‌گر و سفینه تشکیل شده است. بخش رانش‌گر همچون فالکون 9 قابلیت بازگشت به زمین و استفاده مجدد را دارد و طول آن به 58 متر می‌رسد. مهم‌ترین قسمت در طراحی BFR، سفینه آن است که باید مسافران را به مقصد برده و بازگرداند. راکت جدید اسپیس ایکس این توانایی را دارد که انسان‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی، ماه و مریخ منتقل کند و یا حتی انسان‌ها را همانند یک موشک بالستیک بر روی زمین جابه‌جا کند.

اسپیس ایکس بیگ فالکون ‌BFR

سفینه بیگ فالکون

در ابتدا گفته می‌شد که طول سفینه ‌بیگ فالکون 48 متر است. اما ایلان ماسک به تازگی اعلام کرد که این قسمت حدودا 55 متر طول و قطری برابر با 9 متر دارد. تقریبا هر آنچه که برای یک سفر بلندمدت فضایی نیاز می‌شود را می‌توان در این سفینه پیدا کرد. در دماغه این سفینه 40 کابین برای سرنشینان در نظر گرفته شده و فضای کافی برای ذخیره سازی محموله‌ها نیز در این سفینه بزرگ دیده می‌شود. همچنین یک پناهگاه نیز در BFR وجود دارد تا از آن‌ها در برابر تشعشع‌های خورشید محافظت کند.

اسپیس ایکس بیگ فالکون ‌BFR

بیش‌تر از نصف فضای سفینه را دو مخزن بسیار بزرگ اشغال کرده‌اند. یکی از این مخازن 240 تن سوخت و دیگری 860 تن اکسیژن مایع را در خود جا می‌دهد.

این سفینه می‌تواند بدون استفاده از رانش‌گرها نیز هم در زمین و هم در فضا خود را حرکت دهد. برای همین منظور 4 موتور خلا برای حرکت در فضا و 2 موتور دیگر برای کار کردن در اتمسفر زمین در این سفینه قرار می‌گیرد که حتی احتمال دارد یک موتور دیگر نیز به این مجموعه اضافه شود. همچنین دو باله در انتها و دو باله در نزدیکی دماغه وجود دارند که این امکان را به سفینه می‌دهند که بدون استفاده از قدرت موتورها عملیات فرودآمدن را انجام دهد.

اسپیس ایکس بیگ فالکون ‌BFR

راکت بیگ فالکون

در بحث ابعاد، مجموعه رانش‌گرها و سفینه که راکت BFR را تشکیل می‌دهند یکی از بزرگترین راکت‌هایی دنیا به حساب می‌آید. هرچند ارتفاع BFR به ساترن 5 نمی‌رسد، اما ظرفیت حمل بار بیش‌تری به نسبت این راکت غول پیکر دارد.

رانش‌گرها پس از اینکه سفینه را به خارج از مدار جاذبه زمین منتقل می‌کنند، به زمین بازمی‌گردند و سفینه راه خود را به سمت مریخ ادامه خواهد داد. در اولین پرتاب تنها محموله‌ها به مریخ برده خواهند شد و در پرتاب‌ بعدی BFR، انسان‌ها نیز به مریخ منتقل می‌شوند.

اسپیس ایکس بیگ فالکون ‌BFR

درهنگام ورود سفینه به جو مریخ، سرعت فوق‌العاده زیاد 7.5 کیلومتر بر ثانیه‌ای (27000 کیلومتر بر ساعت) خواهد داشت که با استفاده از سپرهای حرارتی از سفینه محافظت خواهد شد. برای کنترل این سرعت از موتورهای تعبیه شده بر روی سفینه استفاده خواهد شد.

نسل جدید راکت‌های اسپیس ایکس برای حمل محموله به ایستگاه فضایی و سفرهای بین سیاره‌ای استفاده خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، دو راکت بیگ فالکون در سال 2022 محموله‌هایی را به سیاره سرخ خواهند برد. در سال 2024 نیز دو راکت دیگر که این بار انسان‌ها را نیز با خود به همراه دارند، به سمت مریخ پرتاب خواهند شد.

اسپیس ایکس بیگ فالکون ‌BFR

کاربرد بیگ فالکون در سفرهای بالستیک

البته کاربرد راکت بیگ فالکون تنها برای سفرهای فضایی نیست و اسپیس ایکس در نظر دارد که با استفاده از علم بالستیک، مسافران را بر روی زمین جابه‌جا کند. در این صورت زمان سفر میان شهرهای دور به حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال می‌توان فاصله 4 هزار کیلومتری میان نیویورک و لس‌آنجلس را تنها در 25 دقیقه طی کرد؛ درحالی‌ که برای طی همین مسیر با استفاده از هواپیما، به 5 تا 6 ساعت زمان نیاز است.

اسپیس ایکس بیگ فالکون ‌BFR

جاه طلبی‌های ایلان ماسک مسابقه فضایی جدیدی را در قرن 21 آغاز کرده که اینبار نه میان کشورهای دشمن، بلکه میان کمپانی‌های مختلف است. بوئینگ نیز در حال حاضر ایده ساخت یک راکت جدید برای رسیدن به مریخ را دارد که گفته می‌شود قدرتمند‌ترین راکت ساخته شده به دست بشر محسوب می‌شود. باید ببینیم در نهایت کدام کمپانی موفق می‌شود که راکت‌ خود را سریع‌تر به مریخ ارسال کند.

 

2 دیدگاه

  1. واقعا یک لحظه تصور کنید دنیا امــــریکا رو نداشت؛اونوقت نصف چیزهایی که ما الآن بعنوان ملزومات زندگی مدرن میدونیم وجودخارجی نداشتند! از کامپیوتر و اینترنت گرفته تا سفینه فضایی با قابلیت صعود تا مریخ!!

    1. چه بی ربط و ساده انگارانه.خب اگر آمریکا نبود یک کشور قدرتمند و ثروتمند دیگه سردمدار فناوری و توسعه می شد.هر دوره ای یک تمدن ظهور میکنه و بعد از افولش یک تمدن جدید جاش رو میگیره. فراموش نکنیم بخش بزرگی از مغزهای آمریکا مهاجر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا