اخباراخبار خارجیاخبار داخلیاختصاصی دنده 6اسلایدربررسیچینیخودروهای آتی بازارمدیران خودرو

نگاهی به چری آریزو6 ، سدان نیمه لوکس چری برای بازار ایران

مدت زمان زیادی نمی گذرد که چری آریزو6 در چین رونمایی شد و نوید عرضه زودهنگام آن به بازار داده شد. اما برای چندمین بار شاهد آن بودیم که یکی از محصولات معرفی شده خارجی، در زمان کوتاهی به ایران رسید و مدیران خودرو نیز که چند سالی می شود کسب و کار خود را گسترش داده و به بزرگترین خودروساز خصوصی کشور تبدیل شده است، روند بروز رسانی سبد محصولات خود را به سرعت طی می کند. این روند در آخرین مرحله، به معرفی رسمی چری آریزو6 رسید، هر چند پیش از آن تصاویر این خودرو در حال تست در جاده های کشور، از شمال تا جنوب دیده شده بود. اگر مایل هستید با این خودرو بیشتر آشنا شوید، در ادامه متن با ما همراه باشید.

 

سری آریزو از محصولات چری

چری تمایل زیادی دارد که خودروها خود را بر اساس سگمنت دسته بندی کرده و به آن ها نامی را اختصاص دهد. دو قسمت عمده در سبد محصولات چری، سدان و شاسی بلند هستند. سری سدان چری، با نام آریزو عرضه می شوند و سری شاسی بلند چری، با نام تیگو شناخته می شوند. از سری آریزو، تنها در کشورمان مدل آریزو 5 را شاهد بوده ایم که در نسخه های مختلف نیمه فول یا لاکچری و فول یا اکسلنت و با دو موتور تنفس طبیعی و توربوشارژر در بازار حضور دارد و دو خودروی آریزو 3 و آریزو 7 هنوز در بازار کشورمان حضور ندارند.

در مقابل از سری تیگو محصولات مختلفی همچون تیگو 2 یا ام وی ام X22، تیگو 3 یا ام وی ام X33، تیگو 5 و تیگو 7 را شاهد بوده ایم و ممکن است بزودی تیگو 4 نیز به بازار کشورمان وارد شود. آریزو 6 دومین خودرو از سری سدان های چری است که وارد بازار کشور می شود و نشان دهنده این امر می باشد که چری در حال تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود و گسترده تر کردن حضور خود در ایران است.

 

پلت فرم یکسان، ابعاد بزرگتر

پلت فرم دو خودروی چری آریزو 6 و آریزو 5 یکسان است و ابعاد و اندازه این خودرو شباهت بسیاری با هم دارند، هر چند به وضوح می توان یافت که آریزو6 سعی دارد یک سدان سایز متوسط نیمه لوکس، یعنی خودرویی مشابه هوندا آکورد یا هیوندای سوناتا باشد. کاتالوگ رسمی این خودرو هنوز در سایت چری وجود ندارد و متاسفانه به ابعاد و اندازه دقیق این خودرو، دسترسی نداریم. اما با وجود فاصله بین دو محور بسیار مناسب خودرو، سرنشینان در آن راحت خواهند بود و فضای بار نیز برای مسافرت های خانوادگی کافی به نظر می رسد.

در زمینه طراحی ظاهری، اصول طراحی چری که از سه یا چهار سال پیش تعیین شده اند را به وضوح می توان در آریزو 6 دید و خودرو طراحی مناسبی دارد. از آن جایی که چری بسیاری از طراحان اروپایی که سابقا در شرکت های صاحب نام فعالیت داشتند را استخدام کرده است، می توان شباهت های زیادی میان چری آریزو6 و محصولات اروپایی یافت. در داخل اتاق نیز چری راه بزرگان صنعت خودرو را در پیش گرفته و سعی بر ساده سازی کابین خودرو داشته است و دیگر خبری از کنترلر های فراوان نیست، بلکه اکثر تنظیمات توسط صفحه نمایش دیجیتالی خودرو انجام می شود.طبق اخبار منتشر شده از مدیران خودرو، همچنان این محصول نیز در دو سطح امکانات با نام های لاکچری و اکسلنت عرضه می شود.

 

قوای فنی، آشنا با اندکی تغییر

اما در مورد قوای فنی، خوشبختانه مشکلی وجود ندارد و می دانیم که موتور آن از چه نوعی بوده و چه میزان توان تولید می کند. موتور چری آریزو6 ، همان پیشرانه ای است که در آریزو 5 توربو و چری تیگو 7 شاهد آن بوده ایم، یعنی 1.5 لیتری از نوع توربوشارژر. به اشتراک گذاشتن یک پیشرانه بین محصولات رده های مختلف امروزه به امری طبیعی در خودروسازی جهان تبدیل شده و می توان این سیستم را در کار بسیاری از خودروسازان مشاهده کرد. این موتور می تواند 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتون متر گشتاور را در حداکثر وضعیت کاری خود ارایه دهد.

چری علاقه بسیاری دارد که محصولات خود را با جعبه دنده های CVT عرضه کند و در مورد چری آریزو6 نیز، وضعیت به همین منوال است. اما بنابر ادعای چری، این جعبه دنده نسبت به نوع نصب شده بر روی آریزو5، مدرن تر و بروز تر است و در حالت تعویض دنده مصنوعی، نه دنده را در اختیار راننده قرار می دهد. چری اعتقاد دارد که شتاب این خودرو از آریزو5 اندکی بهتر بوده و در حدود 9.2 ثانیه است.

از آنجایی که چری به دنبال ورود به بازارهای اروپایی است، روند افزایش کیفیت ساخت را در خودروهای خود پیگیری می کند و اعمال استانداردهای آلایندگی مدرن، بخشی از این عملکرد است. چری آریزو6 توانسته استاندارد آلایندگی یورو5 پلاس را اخذ کند و در زمینه مصرف سوخت نیز، با مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر، اقتصادی و کم مصرف محسوب می شود. سایز باک خودرو نیز در حدود 55 لیتر است.

 

آپشن ها و امکانات رفاهی

هنگامی که خودروهای کره ای در حال دست و پا کردن جایی برای خود در بازار جهان بودند، استفاده گسترده از امکانات رفاهی یکی از برگ های برنده آن ها در مقایسه با رقبا بود. چینی ها نیز همین رویه را در پیش گرفته اند و چه بسا در مقایسه ای که میان بعضی محصولات صورت می گیرد، می توانند از کره ای های پر آپشن نیز برتر ظاهر شوند. از جمله امکانات این سدان سایز متوسط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرمان کمکی برقی، رینگ های ۱۶ و ۱۷ اینچی آلیاژی، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، حالت رانندگی اسپرت و معمولی، دوربین ۳۶۰ درجه، تریم چرم، استارت دکمه ای، آینه های جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز کنترل، سنسور پارک در جلو و عقب، رهیاب ماهواره ای، نمایشگر نه اینچی با بلوتوث، پشت آمپر دیجیتال یا آنالوگ و سیستم تهویه با کنترل لمسی. بر خلاف این لیست بلند بالا از امکانات، هنوز چری اعتقادی به نصب صندلی های تنظیم شونده برقی در محصول خود نداشته و می توان این مورد را یک ضعف برای چری آریزو6 قلمداد کرد.

 

قیمت و زمان عرضه به بازار

اگر به سایت رسمی چری مراجعه کنید، می بینید که هنوز اطلاعاتی از آریزو 6 در این سایت وجود ندارد و قیمت رسمی آن، اعلام نشده است. آنطور که از شنیده ها برداشت می شود، مدیران خودرو برنامه دارد تا آریزو6 را در نمایشگاه خودروی تهران که پاییز امسال برگزار می شود، به طور رسمی رونمایی کرده و قیمت آن را نیز اعلام نماید.

پس از رونمایی نیز، روند مونتاژ و تحویل این خودرو آغاز خواهد شد. با توجه به روند افزایش نرخ ارز و بی نصیب ماندن خودروسازان از ارز دولتی، باید منتظر قیمتی بین 150 تا 250 میلیون تومان در شرایط فعلی برای این خودرو باشیم، یعنی محدوده ای بین چری آریزو 5 توربو اکسلنت و چری تیگو 7. رقمی که در زمانی نه چندان دور، برای سدان های سایز کوچک و متوسط وارداتی اعلام می شد. در صورت انتشار اخبار بیشتر در مورد چری آریزو6 توسط مدیران خودرو، حتما این اخبار از طریق وب سایت دنده شش در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

در پایان می توانید آلبوم تصاویر  مراسم رونمایی از چری آریزو6 را مشاهده کنید:

12 دیدگاه

  1. طراحی قشنگی داره و داشبورد با کیفیتی هم به نظر می رسه داره و تماما روکش چرمه.قدرت موتور هم برای سران اقتصادی خوبه.فقط می مونه قیمت

  2. جایی خوانده بودم که طول این مدل 170 میلیمتر بیشتر از اآریزو 5 است
    در کل با توجه به اینکه تعدادی از همکاران ما در شرکت به طور اقساطی آریزو5 و ایکس22 از مدیران خودرو خریده اند و تقریبا همگی بسیار راضی میباشند احتمالا این خودرو نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد

  3. کپی و بازهم کپی سوناتا با رگه های اپتیما با مواد چینی و کیفیت چین قیمت احتمالی بسیار بالا

  4. فکر کنم ماشین خوبی باشه یه زمانی میخواستیم ماشین بخریم میگفتیم چینی بخریم به وسعمان میخوره ولی الان دیگه مگه تو خواب شب بتونیم ماشین چینی بخریم 250 میلیون

  5. ازمایشاشون رو روی ایران انجام میدن با اشغالاشون بعد که وارد بازار اروپا و امریکا شدن دیگه به ایران، خودرو و جنس نمیدن حالا یه سری با ۴ تا عکس میگن ماشین خوبیه و فلان و بیساره ?

  6. کپی بی سرو ته و کیفیت افتضاح یکی از اشناها یه اریزو 5 توربو مشکی خریده دسته لیور دنده بعد از 2 ماه لق شد و کل داشبورد صدا میده توربو تحت فشاره و تو دور بالا میاد تو مدار شتابش کمه و هر روز یه ارور جدید نمیدونم با چه جراتی ملت این آهن پاره های چینی میخرن من که اسم چین میشنوم دیگه بی خیال خودرو میشم یه هیوندای آوانته دارم از سال 86 تا الان هیچ مشکلی نداشته و نرم و بی صداس هروز هم کلی درخواست خرید تو خیابون رد میکنم اما چینی مشتری اول و آخرش خودتی

    1. ببينم اين آشناتون مشکل ديگه اي نداشت ديگه ماشينش؟بابا جون خالي هم ميخواي بببندي يجوري خالي ببند که به واقعيت نزديک باشه و قابل باور نه اينطور تابلو که همه قشنگ متوجه ميشن خالي بنديه!!!!!

      1. مهدی یا همون امبن الان تو نمایندگیه مشکیه و مدل 97 برو ببین بعد بیا مسخره بازی دربیار چینی سواری دیگه انتظاری بیش از تو نمیره

        1. من ژاپنی سوار هستم و انشالله به زودی هم فرانسوی سوار میشوم اما تجربه بلند مدت خودروی ام وی ام رو هم دارم و با اتکا به تجربه 6سال مالکیت این رو میگم که اتفاقا کاملا برخلاف سخنان شما خودروهای چینی از کیفیت به نسبت مطلوبی برخوردارند خصوصا خودروهای جدید.نکته مهم در مورد چینیهای قدیمی اینه که شاید در نگاه اول ظاهر آنها کیفیت آنچنان بالایی نداشته باشد اما همان شرایط اولیه را تا سالها حفظ میکنند و آنچنان افت بیشتری را شاهد نیستید و به لحاظ عدم مواجه شدن با خرابی فنی نیز تقریبا قابل اعتماد هستند
          البته قطعا هنوز با خودروهای روز فاصله دارند اما اینگونه که شما میفرمایید نیز نیست
          درضمن بنده با کاربر مهدی نیز اشتراکی ندارم و این نکته را جناب قانع قبلا یکبار به طور ضمنی تایید کرده پس لطفا شرایط و روند کاری خود را به دیگران تعمیم ندهید

        2. مهدی یا همون امبن کیه دیگه فکر کنم زیاد دایی جان ناپلئون دیدی که میگفت کار کار انگیلیسیاست هر کس کامنت میزاره میای میگه مهدی جناب چی چی مارتین…نه داداش اشتباه زدی.کدوم نمایندگی؟اگر قرار به دیدنش باشه یه قرار بزار با هم بریم ببینیم تا خالی بندیت مشخص بشه هر چند که ندید هم مشخصه داستان تخیلی ای بیش نیست چیزی که تعریف کردی.

    2. سلام دوست عزیز
      اولا :شما خودت تا محصولی و تست نکردی راجع به اون اینقدر محکم و منفی اظهار نظر نکن.شاید اون آشنای شما باجناق محترمتون بوده و نخواسته شما خودرویی مثل ماشین ایشون داشته باشید و ذهن شما رو منحرف کرده.
      دوما:من با هیچ برند دیگه ای کار ندارم و فقط راجع به برند ام وی ام و چری خدمت شما عرض میکنم که این شرکت اینقدر قدرت و جسارت داره که هر محصول جدیدی و قبل از عرضه به بازار برای عموم تست درایو رایگان برگزار میکنه،این خودش نشان دهنده اینه که شرکت مدیران خودرو مشتری مداری و کیفیت رو گزینه اول فروش محصولات خودش میدونه.
      و در آخر شرکت مدیران خودرو از گیربکس(cvt)برای آریزو ۵ توربو استفاده کرده که طبیعت این نوع گیربکس شتاب اولیه کم و شتاب ثانویه بسیار خوب و مطلوبی برخوردار میباشد و سر و صدای داخل کابین هم بستگی به نوع استفاده هر شخص از هر محصولی بستگی دارد و بسیاری از خریداران آریزو۵ توربو از کیفیت و شتاب خوب این خودرو رضایت دارند
      لطفا بدون تست و زود راجع به هیچ محصولی قضاوت نکنید
      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا