اخباراخبار داخلی

نبض بازار خودرو در دست خودروسازان

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، ضمن اشاره به توقف دو ماهه عرضه خودرو توسط خودروسازان، اعلام کرد خودروسازان با این کار، نبض بازار خودرو و قیمت ها را در دست گرفته اند. عامل اصلی اختلاف قیمت دو برابری میان محصولات در بازار و کارخانه، همین عدم عرضه از سوی خودروسازان است. موتمنی اعتقاد دارد در صورتی که تنها خودروسازان یکماه به عرضه محصولات به بازار بپردازند، قیمت ها تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به داخلی سازی خودروهای داخلی گفت: میزان داخلی سازی خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان، در حدود 93 درصد است و 7 درصد باقی مانده نمی تواند بهانه خوبی برای گرانی این محصولات باشد. خودروسازان باید در ماه 45 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنند در حالی که این روند متوقف شده است.

 

پیش فروش های کاغذی

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، پیش فروش های طولانی مدت خودروسازان را تنها معامله ای بر روی کاغذ می داند و اعتقاد دارد که این شرایط فروش هیچ تاثیری بر تعدیل قیمت ها نخواهند داشت و تنها می توان این پیش فروش ها را معامله ای بر روی کاغذ دانست. هم چنین این پیش فروش ها در حالی انجام می شوند که خودروسازان به تعهدات قبلی خود عمل نکرده اند و در تحویل سفارش ها نا موفق بوده اند. از سوی دیگر، قیمت خودرو به نوسانات نرخ ارز نیز بستگی دارد. نوسان نرخ ارزهای خارجی کاملا غیر قابل پیش بینی و بی نظم است. تا زمانی که نرخ ارز در مقداری معین به ثبات نرسد، خرید و فروش در بازار با رکود مواجه خواهد بود.

 

مسائل مربوط به گرانی

خودروسازان چندی پیش درخواست افزایش قیمت خودرو و آزادسازی آن را داده بودند که با مخالفت شورای رقابت مواجه شد. سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز در طی این پروسه چندماهه به جز سکوت اختیار کردن، کار دیگری انجام نداده است. بنابراین وضعیت فعلی بازار نا معلوم است و همگان در بلاتکلیفی به سر می برند. خودروسازان خواهش افزایش 17 یا 18 درصدی رسمی قیمت هستند و شورای رقابت فعلا در موضع سکوت به سر می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا