اخباراخبار خارجیاسلایدر

توییتی 40 میلیون دلاری که موجب برکناری ایلان ماسک از ریاست تسلا شد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در نهایت موسس و رییس تسلا را به زانو درآورد. آن‌ها معتقد بودند که توییتی که ایلان ماسک در مرداد ماه منتشر کرد، موجب ضرر رسیدن به سهام‌داران تسلا شده و محتویات آن توییت اشتباه و گمراه کننده بوده‌اند.

ایلان ماسک با آنکه اعتقاد دارد اشتباهی مرتکب نشده، با پرداخت 20 میلیون دلار جریمه و کناره‌گیری از مقام ریاست تسلا به مدت 3 سال موافقت کرده است. همچنین کمپانی تسلا باید تغییراتی در زمینه مدیریت داشته باشد و 20 میلیون دلار نیز جریمه بپردازد. این 40 میلیون دلار طی یک فرآیند دادگاهی به سرمایه‌گذارانی که دچار خسارت شده‌اند پرداخت خواهد شد.

با این حساب می‌توانیم توییتی که ماسک در اواسط مرداد منتشر کرد را به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین توییت‌های دنیا محسوب کنیم. او در آن پست اعلام کرد که می‌خواهد با ارزش 420 دلاری برای هر سهم، تسلا را خصوصی کند. بلافاصله پس از این توییت ارزش سهام تسلا کاهش پیدا کرد و موجی از نگرانی در میان سهام‌داران این خودروساز آمریکایی ایجاد شد. از همان موقع نیز توجه SEC به توییت ماسک جلب شد و پس از بررسی این موضوع، مشخص گردید که توییت ایلان ماسک بدون پشتوانه بوده و تسلا سرمایه لازم برای خصوصی شدن را ندارد.

حالا ایلان ماسک 45 روز فرصت دارد که صندلی ریاست تسلا را ترک کند و یک رییس مستقل جایگزین او خواهد شد. درضمن او تا سال 2021 نمی‌تواند به ریاست تسلا بازگردد و حتی SEC می‌تواند مدت زمان این محرومیت را اضافه کند. البته در این مدت ماسک می‌تواند به عنوان مدیر ارشد اجرایی به فعالیت خود در تسلا ادامه دهد.

تا پیش از این مغز متفکر تسلا می‌توانست در توییتر خود که 22.7 میلیون دنبال کننده دارد، هر نوع پستی در مورد محصولات جدید منتشر کند. اما SEC می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد و تسلا را مجبور خواهد کرد که بر پست‌های ایلان ماسک نظارت و کنترل داشته باشد.

با اینکه به نظر می‌رسد این دستورات جدید کمی سخت‌گیرانه هستند، اما وضعیت می‌توانست برای تسلا و رییسش از این نیز بدتر باشد. SEC قصد داشت که حق مدیرعاملی را از ماسک بگیرد. اما آن‌ها به این نتیجه رسیدن که کنارگذاشتن کامل او می‌تواند موجب سقوط سهام تسلا شود. با این حال از زمانی که ایلان ماسک آن توییت را منتشر کرده، ارزش تسلا حدودا 7 میلیارد دلار کاهش داشته و ارزش هر سهام 14 درصد کمتر شده است.

به نظر می‌رسد که این توییت تبعات زیادی برای ایلان ماسک خواهد داشت و در حال حاضر نیز چندین سهام‌دار به طور جداگانه نسبت به او شکایت کرده‌اند. باید ببینیم در نهایت چه زمانی حاشیه‌های پیرامون این نابغه به پایان می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا