اخباراخبار خارجی

ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در بخش هایی از ایتالیا

در بازه ای از تاریخ خودروسازی جهان، خودروهای دیزلی به محبوبیت فوق العاده ای در جهان دست یافتند و افزایش استفاده از آن ها، به خودروهای سواری و شخصی نیز کشیده شد. علل استفاده از این خودروها، استهلاک پایین، مصرف سوخت بهینه و آلایندگی بسیار کم بود. اما پس از آن که مشخص شد تعدادی از شناخته شده ترین سازندگان خودروهای دیزلی، از جمله فولکس واگن، در انتشار میزان آلایندگی خودروهای خود تقلب می کنند، این خودروها به سرعت محبوبیت خود را از دست دادند و در اروپا، مشتریان به دنبال جایگزینی این محصولات با خودروهای تمام الکتریکی یا هیبریدی هستند.

حال ایتالیا به عنوان یکی از قدرت های اروپایی، قصد دارد تا تردد این گونه خودروها را در برخی از نواحی ممنوع اعلام کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، تردد خودروهای دیزلی را از روز اول اکتبر تا روز 31 مارس 2019 (در استان های ‘امیلیا رومانیا’، ‘لومباردیا’ و ‘ونتو’ در شمال ایتالیا ممنوع اعلام شده است.

کیفیت هوا در شهرهای شمالی ایتالیا در فصول سرد بسیار پایین می آید و همین موضوع موجب شده تا اتحادیه محیط زیست ایتالیا نسبت به این امر هشدار دهد.

آژانس محیط زیست اروپا (AEA) نیز پیشتر اعلام کرده بود که ایتالیا رکورددار مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در میان کشورهای اتحادیه اروپاست و بیش از 84 هزار تن در سال 2012 میلادی بدین علت جان باخته اند.
سه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا متشکل از ذرات معلق (Pm2.5)، دی اکسید نیتروژن (NO2) و ازن در لایه های پایینتر از جو (O3) هستند و به ترتیب 59500، 21600 و 3300 نفر در سال قربانی می گیرند.

ذرات معلق بیشترین قربانی را در کشورهای اتحادیه اروپا می گیرد که به 403 هزار تن در 28 کشور و 432 هزار تن در 40 کشور اروپایی می رسد. در حالی که دی اکسید نیتروژن و ازن، به ترتیب جان حدود 72 هزار و 16 هزار را در 28 کشور اروپایی می گیرند که البته این آمار در میان 40 کشور اروپایی به ترتیب به 75 هزار و 17 هزار تن می رسد.

ایتالیا جزو 10 کشور در صدر فهرست اروپا از نظر تراکم خودروهای شخصی است و بطور متوسط در قبال هر 100 شهروند، 61 خودرو در این کشور تردد می کند. شهرداری های ایتالیا برای مقابله با آلودگی هوا طرحی موسوم به ‘یکشنبه های محیط زیست’ را به اجرا می گذارند و تردد کلیه خودروهای بنزینی و دیزلی در داخل محدوده سبز را کاملا ممنوع می کنند.

آلودگی هوا تبدیل به بزرگترین تهدید برای سلامت در جهان شده است. آلودگی هوا در سال 2015 میلادی منجر به مرگ 9 میلیون نفر در جهان شد که سه برابر مجموع قربانیان بیماری های ایدز، سل و مالاریا و 15 برابر تمام جنگ ها و انواع خشونت ها است. از نظر اقتصادی بیماری های مربوط به الودگی هوا در کشورهای کم درآمد به معنی کاهش سالانه 2 درصدی تولیدات ناخالص ملی است و در کشورهای توسعه یافته نیز معادل 1.7 درصد تولیدات ناخالص ملی ، هزینه درمانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا