اخباراخبار داخلی

تکمیل مترو در گرو تخصیص ارز دولتی

هزینه های بالای نگهداری مترو، به موضوع اعتراض این روز تمام شهرداری ها تبدیل شده و شهردار مشهد در این زمینه به ایسنا می گوید: حدود هفتاد درصد هزینه های تعمیر و نگهداری خطوط مترو وابسته به تخصیص ارز است و در صورتی که دولت نتواند به میزان کافی ارز به این امر اختصاص دهد، شهرداری ها از نگهداری خطوط مترو عاجز هستند.

توسعه مترو نیز به ارز دولتی نیاز دارد و تمام تجهیزاتی که شهرداری پیش بینی کرده بودند با ارز قیمت سال گذشته سفارش خواهند داد، اکنون به بودجه ای دو برابری برای ترخیص از گمرک نیاز دارند. در همین راستا شهرداری از دولت خواسته اند تا در ترخیص قطعات مربوط به توسعه مترو از گمرک، قوانین را تسهیل نماید.

توسعه وسایل حمل و نقل عمومی یکی از پیش فرض های کاهش ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ بوده و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند به جای تعریض خیابان ها و ساخت بزرگراه های چند طبقه، باید خطوط مترو و اتوبوس های تندرو افزایش یابد و پیاده رو ها تعریض شوند.

 

تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: «قانون» نخستین موضوعی است می‌توان به آن اشاره کرد. ما باید ببینیم در حوزه قانون کمبودی در مسائل و مشکلات مدیریت حمل‌ونقل از نظر قانونی داریم یا نه. با توجه به این‌که تغییر قانون کار سختی نیست و با پیگیری و لابی انجام می‌شود، بنابراین در حوزه قانون راه برای تغییر باز است.

وی خاطرنشان کرد: «سیاست‌ دولت» موضوع دیگری است که یکی از مشکلات ما است، اما در مجموع رویکرد همه دولت‌ها با یک افت و خیزهایی مثبت بوده است. با توجه به شناختی که از این دولت دارم نگاهشان به حوزه حمل‌ونقل مثبت است. در سال گذشته شهرداری مشهد تنها شهرداری کشور بود که توانست برای قطارشهری اوراق مشارکت منتشر کند. در این فضا دَر دولت نیز باز است و اگر مصوبه‌ای را که نیاز داریم از دولت پیگیری کنیم به نتیجه خواهیم رسید.

شهردار مشهد ادامه داد: ما در مشهد خیلی با وجود مدیریت خیلی خوب پلیس راهنمایی‌ورانندگی مشکلات بسیاری در این حوزه داریم، چراکه در هر صورت راهنمایی و رانندگی جزئی از نیروی انظامی است. پلس راهور باید زیر نظر شهرداری باشد، با این وجود ما این موضوع را مانند تهران نمی‌خواهیم چراکه تجربه نشان داده است مدیریت این مسئله به صورتی که در تهران انجام شده جواب نداده است. در حال حاضر مردم تمام مسائل این حوزه را از شهرداری می‌خواهند و چون شهرداری ابزاری در این مسئله ندارد، نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.

وی با اشاره به اینکه «شهرداری‌ها در حوزه مسائل حوزه محیط زیست و انسان‌محوری موفق نبوده‌اند»، خاطرنشان کرد: یکی از نمونه‌های آن موضوع دوچرخه‌سواری است. در حال حاضر در مشهد در همه جا دوچرخه عمومی وجود دارد، اما مردم از آن استفاده نمی‌کنند. این موضوع مهمی است. ما وسایل و امکانات این موضوع را در اختیار داریم اما کسی سوار نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا