اخباراخبار داخلی

دستگاه های اجرایی به مانع بزرگ ترخیص خودرو تبدیل شده اند

بنابر گزارش خبرگزاری عصر خودرو، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، سید جواد حسینی کیا خبر از عدم همکاری دستگاه های زیر مجموعه دولت با ترخیص محصولات دپو شده در گمرک خبر داد. وی دلیل این تاخیر را حمایت همه جانبه از خودروسازان داخلی عنوان می کند. گمرک بزرگترین زیر مجموعه ای است که تا کنون از دستور رییس جمهور در خصوص ترخیص محصولات دپو شده، پیروی نکرده است.

عده ای از فعالان بازار خودرو کشور معتقدند ورود این دسته از خودروها به کشور، می تواند موجب شود تا حباب قیمتی تشکیل شده در بازار خودروهای وارداتی بشکند و از مصرف کننده حمایت بیشتری صورت گیرد. البته بنابر اصول اقتصاد مدرن، واردات هیچ محصولی نباید به بهانه حمایت از تولید داخلی متوقف باشد و باید به هر شکل جلوی انحصار و عدم تمایل به پیشرفت تکنولوژی را گرفت.

از سوی دیگر محافظه کاران در مجلس معتقدند با وجود آن که نباید انحصار در بحث خودرو وجود داشته باشد، در شرایط فعلی نیازمند حفظ ذخیره های ارزی خود هستیم و نباید با واردات خودرو، ارز کشور را مصرف کنیم. علاوه بر آن، از آن جایی که وارد کننده تنها با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز می تواند محصولات خود را از گمرک ترخیص نماید، و تحویل خودرو به مشتری با قیمت ارز فعلی صورت می گیرد، این حقوق مصرف کننده است که ضایع می شود. دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس راه برون رفت از شرایط فعلی را اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا