ارتش آمریکا پرواز جنگنده‌های اف-۳۵ را متوقف کرد

جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷

ارتش آمریکا پرواز جنگنده‌های اف-۳۵ را متوقف کرد

ه دنبال سقوط یک فروند جنگنده اف-۳۵، ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر پرواز این جنگنده را موقتا متوقف کرد.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ارتش آمریکا و تمام متحدان بین‌المللی به طور موقت پرواز جنگنده‌های اف-۳۵ را معلق کردند تا معاینات فنی لازم از جمله بررسی لوله‌های سوخت موتور بر روی این هواپیماها صورت بگیرد.»

جنگنده‌ رادارگریز اف-۳۵ ساخت گروه لاکهید مارتین آمریکا، از پیشرفته‌ترین هواپیماهای نظامی جهان است و تا کنون در ارتش‌های آمریکا، بریتانیا و اسرائیل به خدمت گرفته شده‌اند.

نروژ، ایتالیا و ژاپن نیز بتازگی چندین فروند اف-۳۵ دریافت کرده‌اند. ترکیه، استرالیا، دانمارک، کانادا، هلند و کره جنوبی نیز قطعاتی از جنگنده اف-‌۳۵ را دریافت کرده‌اند اما هنوز به علت برگزاری دوره‌های آموزشی برای خلبانان، جنگنده‌ها به آنها تحویل داده نشده‌اند.

 

بر اساس آمار وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون مجموعا ۳۲۰ جنگنده اف-۳۵ در دنیا توزیع شده‌ است که ۲۴۵ فروند از آنها در اختیار آمریکا است.

پیش از این گزارشی منتشر شده بود که در آن آمادگی پرواز جنگنده اف-۳۵ به خاطر نقایص فنی متعدد زیر سوال رفته بود. برنامه تولید جنگنده اف-۳۵ یکی از گران‌ترین برنامه‌های ارتش آمریکا در تاریخ این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این برنامه قرار است دهه‌ها به طول بیانجامد و انتظار می‌روند ۲۵۰۰ فروند از این جنگنده تولید شود. این خبرگزاری می‌افزاید که مقامات آمریکا هزینه‌های مربوط به این برنامه را در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

اسرائیل نیز توقف پرواز جنگنده‌های اف-۳۵ ارتش خود را تایید کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آزمایش‌ها بر روی این جنگنده‌ها انجام خواهد شد و پس از رفع مشکل در چند روز آینده به پرواز درخواهند آمد.»


بدون دیدگاه