اخبار

نقش روغن موتور در سلامت خودروی شما

همانگونه که خون بعنوان شریان اصلی در بدن جریان دارد، روغن موتور نیز در موتور خودروی شما جریان داشته و وظایف مهمی از قبیل خنک کاری، پاک کنندگی و جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی را بر عهده دارد. مهمترین وظیفه روغن موتورکاهش اصطکاک حاصل از تماس سطوح فلزی است.

روغن موتوری که از مواد مناسب نفتی و شیمیایی تشکیل شده باشد به خوبی عملیات انتقال دما و خنک کاری را انجام می دهد و باعث می شود موتور خودرو در دمای پایین تر و استاندارد کار کند. دمای استاندارد به افزایش عمر قطعات و کاهش تبخیر سوخت داخل سیلندر کمک می کند. ضمنا با کاهش مناسب اصطکاک و جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات داخلی موتور در مجاورت رطوبت موجود در هوا، به موتور کمک می کند تا روان تر کار کند و انرژی کمتری جهت حرکت پیستون ها داخل سیلندرها مصرف کند که به کاهش مصرف سوخت می انجامد.

پس با انتخاب یک روغن موتور مناسب نه تنها به سلامتی خود (عدم  آلودگی محیط زیست) و خودرویمان کمک می کنیم، بلکه باعث کاهش هزینه های تعمیرات، کاهش مصرف سوخت و آسیب های زیست محیطی می شویم.

روغن موتور پس از مدتی کارکردن، به تدریج کیفیت خود را از دست می دهد. این امر دلایل متعددی دارد. با وجود قرارگرفتن لایه روغن بین قطعات، در خیلی از مواقع، قطعات موتور با یکدیگر تماس پیدا کرده و به دلیل سایش، براده های فلزی از سطوح جدا شده، در داخل روغن پراکنده می شود و بخشی از آن ها نیز حتی توسط فیلتر روغن نیز جمع آوری نمی شوند . خود روغن نیز در اثر کارکرد به تدریج اکسید می شود. منظور از اکسید شدن، ترکیب و واکنش روغن با هوا می باشد که منجر به تولید لجن خواهد شد. از طرفی مواد افزودنی موجود در روغن نیز پس از مدتی مصرف شده و یا کارآیی خود را از دست می دهند. بنابر این پس از مدتی ترکیبات مضر معلق در روغن موتور به حد غیرمجاز می رسد و روغن موتور باید تعویض گردد. توصیه می گردد به هنگام تعویض روغن موتور، فیلتر روغن نیز تعویض گردد زیرا کنترل ذرات آلوده موجود در روغن باعث افزایش زمان دوره های سرویس و کاهش هزینه های تعمیرات می شود. اگر فیلتر خودروی شما قبل از اینکه به زمان تعویض برسد، دچار گرفتگی شود،این مسئله منجر به سایش بیشتر موتور می شود.اگر چه موتور خودرو در این حالت کمبود روغن ندارد، اما ذرات آلوده می تواند به 100برابر حالت نرمال برسد.

لازم به ذکر است در خودروهای فرسوده به دلیل سائیدگی رینگ‌های پیستون و خلاصی بیش از حد اتصالات و اجزاء موتور ، روغن موتور به داخل محفظه احتراق رفته و می سوزد . بنابراین کاهش میزان روغن در محدوده طبیعی نگران‌کننده نبوده و وجود یک محدوده روی میله اندازه‌گیری روغن (فاصله بین L و H  ) به همین دلیل می‌باشد. خود روغن نیز بر اساس استاندارد به میزان کمی تبخیر می شود ولی تا زمانی که حد روغن زیر علامت L (Low  به معنای کم( نرفته است، جای نگرانی نیست.

این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن می باشد، صحیح نمی باشد. و دقیقا برعکس، اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا سیاه نشود، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد. در غیر این صورت، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و باعث جلوگیری از انتقال حرارت، ساییدگی زودرس قطعات، روغن سوزی، کاهش راندمان و توان موتور می شود.

روی بسیاری از روغن ها اعدادی مانند 7000، 10000، 16000 و امثال آن بدون ذکر کلمه کیلومتر نوشته شده است که باعث انحراف افکار عمومی شده و مصرف کننده را به اشتباه می اندازد. اگر دقت نمایید در کنار هیچ کدام از این اعداد سازنده آن را به عنوان کیلومتر کارکرد معرفی نکرده و صرفا یک عدد تبلیغاتی است.

یکی از علائم بسیار مهم بر روی بسته بندی، علامت شرکت ملی استاندارد ایران است. استاندارد ملی ایران منطبق بر استاندارداهای بین المللی می باشد و با نظارت دقیق و مستمر بر تولیدکنندگان باعث اطمینان خاطر مصرف کنندگان می شود. توجه داشته باشید که همیشه در زیر علامت استاندارد بایستی کد ثبت محصول درج شده باشد.

استاندارد روغن موتور شامل استاندارد اجباری است. بنابراین علامت استاندارد ایران نشانه مرغوبیت کالاست.

روغن موتور باید متناسب فصل انتخاب گردد. بطور مثال  روغن 20W-50  نباید در دمای زیر صفر درجه و روغن های 10W-40 و 10W-30 نباید در دمای زیر -18 درجه سانتی گراد استفاده شوند.

جدول زیر به تصمیم گیری در انتخاب روغن برای فصول مختلف سال و نقاط جغرافیای مختلف به شما کمک می کند:

پس با انتخاب یک روغن موتور مناسب و مطابق با استاندارد ملی ایران نه تنها به سلامتی خود (عدم  آلودگی محیط زیست) و خودرویمان کمک می کنیم، بلکه باعث کاهش هزینه های تعمیرات، کاهش مصرف سوخت و آسیب های زیست محیطی (زمین پاک) می شویم.

چند نکته:

  • حتی در صورت عدم استفاده از خودرو، روغن باید نهایتا پس از 6 ماه تعویض شود.
  •  هرساعت کارکرد در جای موتور معادل 50 کیلومتر محاسبه می گردد.
  • سیاه نشدن روغن نشان از پایین بودن قدرت پاک کنندگی آن است.
  • هرچه سطح کیفیت (API ) روغن بالاتر باشد، کیلومتر کارکرد خودرو بیشتر می شود

کاری از گروه روغن موتور سینولکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا