اختصاصی دنده 6اسلایدرایرانیبررسیراهنمای خریدکره ای

تست و بررسی ریو دست دوم ، جواهری ارزشمند در آشفته بازار خودرو

کیا ریو مونتاژی سایپا، یکی از خودروهایی است که با وجود داشتن برچسب تولید داخل، مردم به آن اطمینان دارند و خاطرات خوبی را با آن تجربه کرده اند. مصرف سوخت پایین، چهره نسبتا جذاب در آن دوران، قیمت مناسب و سواری نرم و راحت از جمله مهم ترین دلایلی به شمار می روند که باعث شد تا کیا ریو مونتاژی در ایران محبوب شود و فروش نسبتا بالایی داشته باشد.

در شرایطی که بازار خودرو کشور از قدیمی بودن محصولات رنج می برد( و البته همچنان همین شرایط باقی است) کیا ریو محصولی جدید و خوش قیمت بود که بسیاری از اقشار مردم، توانایی خرید آن را داشتند. بسیاری از نویسندگان خودرویی در دهه هشتاد شمسی، کیا ریو را پراید ارتقا یافته می نامیدند، چرا که این خودرو فاکتورهای مثبت پراید مانند استهلاک کم و هزینه نگهداری پایین را رعایت می کرد، در عین حالی که چهره بروز تر و رانندگی لذت بخش تری را به مالک ارایه می داد.

پیشنهاد مطالعه:

بررسی کیا ریو 2018؛ کوچک ولی شگفت‌انگیز

ماکسیما، مگان و ریو؛ مونتاژی های موفقی که جایگزین نشدند

کدام دست دوم ؛ پارس یا ریو؟

 

پس از اعمال استانداردهای ایمنی و لزوم عرضه خودروها با دو کیسه هوا، سایپا قصد داشت تا با اعمال تغییراتی در ریو، این خودرو را با دو کیسه هوا به تولید برساند که با مخالفت شرکت کیا، این پروژه متوقف شد و قراردادی برای تولید نسل بعدی این خودرو نیز به امضا نرسید. در نهایت پرونده مونتاژ این خودروی دوست داشتنی در سال 90 بسته شد و پس از آن نیز، کیا ریو تنها به صورت وارداتی و با قیمتی گزاف تر در بازار کشورمان حضور دارد.

 

تست و بررسی ریو دست دوم

 

نگاهی به ریو ، از ابتدا تا کنون

کیاریو به عنوان محصولی ارزان قیمت و اقتصادی از این شرکت کره ای، در دهه نود میلادی به بازار عرضه شد و نزدیک ترین رقیب آن در بازار، تویوتا یاریس به شمار می رود. معمولا ریو با برادر خود از شرکت هیوندای، یعنی هیوندای اکسنت (یا ورنا) مشترکات بسیاری دارد، اما از آن جا که خودروهای کیا موتورز طراحی جسورانه تری دارند و بعضا در نمونه های هاچ بک نیز عرضه می شوند، کیاریو تبدیل به گزینه ای برای جوانان، خانواده های کم جمعیت و زوج های جوان شده است که اندکی هیجان و زیبایی را در خودروی خود می خواهند. در سوی دیگر هیوندای اکسنت در رده خودروهای اقتصادی و با دوامی همچون رنو لوگان قرار می گیرد که مناسب برای کارکردهای بالا، نظیر مصرف در امور تاکسیرانی هستند.

تا کنون پنج نسل از ریو به بازار جهانی عرضه شده است که در ایران یک نسل را به صورت مونتاژی و دو نسل را به صورت وارداتی شاهد بوده ایم.

 

نسل اول ،1999-2003

نسل اول این خودرو به عنوان یک سدان کلاس B عرضه شد و در قدرتمند ترین مدل، از یک موتور 1.5 لیتری درون سوز با قدرت 108 اسب بخار بهره می برد. دیگر موتورها، با حجم های کمتر، نظیر 1.3 لیتری 84 اسب بخاری و 1.5 لیتری 98 اسب بخاری نیز برای این خودرو قابل انتخاب بودند. اکثر انتخاب ها برای جعبه دنده گزینه دنده دستی بود، هر چند گزینه های اتوماتیک نیز برای مشتریان وجود داشتند. این نسل از ریو به دلیل تازه وارد بودن، چندان شناخته شده نیست و اکثر مدل های این نسل، تا کنون اوراق شده اند. طراحی خودرو چندان جسورانه نیست و می توان شباهت آن را با دیگر مدل های آسیایی عرضه شده در آن دوران به راحتی دریافت. این مدل با نام های متفاوتی عرضه می شده است.

 

نسل دوم، 2003-2005

نسل دوم ریو در حقیقت همان نسلی است که در سایپا مونتاژ می شد و امروز مورد بررسی ما قرار گرفته است. کیا در این نسل با حجم بخشی به بدنه و چراغ ها و استفاده از خطوط مختلف، سعی بر آن داشت تا ظاهر بهتری به خودروی خود ببخشد و آن را برای بازارهایی مانند بازار آمریکا، خودروی جذابی کند. این نسل از ریو به صورت استیشن نیز عرضه می شد که به دلیل عدم تمایل ایرانیان به خرید خودروهای استیشن، شاهد عرضه این مدل در ایران نبودیم.

عمده ترین پیشرانه مورد استفاده در این خودرو، همان نمونه 1.5 لیتری چهار سیلندر است که در مدل های مونتاژی در ایران نیز حضور داشت. جعبه دنده های انتخابی برای خودرو نیز پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بودند. نسل دوم این خودرو نیز خودرویی فرسوده محسوب می شود و در اکثر بازارها، از رده خارج شده است. تولید این نسل کم و بیش تا 2007 در برخی نقاط جهان ادامه داشت.

 

نسل سوم، 2006-2011

نسل سوم این خودرو تا حد زیادی شبیه به فورد فیستا طراحی شده بود و کیا قصد داشت تا آن را به عنوان یک خودروی با دوام و کم استهلاک، برای مصارف سنگین و طولانی مدت همانند استفاده در ناوگان تاکسیرانی معرفی کند. عمده تیپ های این خودرو، مجهز به موتور 1.4 لیتری بنزینی بودند، اما همچنان گزینه های قوی تر با موتور 1.6 لیتری در بین تیپ ها حضور داشتند. می توان نمونه های مختلف این خودرو را، بسته به میزان سلامت، از قیمت شش هزار دلار به بالا خریداری نمود.

 

نسل چهارم، 2012 تا 2017

کیا ریو در نسل چهارم از حالت اقتصادی و مقرون به صرفه بودن خارج شد و با ظاهری در حد یک هاچ بک اسپرت وارد بازار گردید و البته توانست به صورت وارداتی در کشورمان حضور یابد. در این نسل، ریو راه خود را از هیوندای اکسنت جدا کرد و دیگر نمی توان آن را یک خودروی مناسب برای تاکسیرانی قلمداد کرد، بلکه اکنون با یک هاچ بک خوش قیمت و نسبتا سر حال سر و کار داریم.

تغییرات و بروز رسانی هایی در پیشرانه این خودرو صورت گرفته بود تا بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای جدیدی باشد که برای آن تغییر پیدا کرده است. هر چند در بازار کشورمان به واسطه تعرفه بالای واردات قیمت این خودرو به رقمی غیر منطقی تبدیل شده بود، اما در سایر بازارها، نسل چهارم ریو توانست نسبتا موفق ظاهر شود. در حال حاضر می توانید نمونه های این نسل را با قیمت ده هزار دلار در آمریکا خریداری کنید، هر چند خرید نمونه های سر حال تر و کم کارکرد تر نیاز به هزینه بیشتری دارد. مدل استیشن در این نسل از میان سگمنت های عرضه شده حذف گردید.

 

 

نسل پنجم، 2018 تا کنون

کیا نسل پنجم این خودرو را در سال 2018 به بازارها معرفی کرد که با تغییرات اندکی در ظاهر عرضه می شود. تمرکز کیا نسل پنجم ریو بر فروش مدل هاچ بک آن است، هر چند مدل سدان نیز همچنان وجود دارد و همانند نسل قبل، فعلا صحبتی از مدل استیشن به میان نیامده است. در این نسل همچنان عملکرد اقتصادی به عنوان جنبه مثبت و همیشگی ریو وجود دارد، هر چند برای ارزان سازی، بسیاری از امکانات و تجهیزات از روی آن حذف شده اند و فضای پای سرنشینان عقب در مدل سدان، استاندارد نیست. در حقیقت ریو در این سالها از یک مدل سدان، به یک مدل هاچ بک تبدیل شده است که نمونه های سدان آن نیز عرضه می گردند. قیمت پایه نسل پنجم ریو در ایالات متحده، از حدود 15 هزار دلار شروع می شود.

 

نگاهی به ریو

در یک روز پاییزی و هوایی ابری، به سراغ ریو نسل دوم مونتاژی سایپا می رویم. خودروی امروز ما نسبتا خسته محسوب می شود و در سال 1386 ساخته شده است. با این وجود همچنان ظاهر قابل قبولی دارد و مانند بسیاری از پژوهای همسن و سال، به ورطه نابودی کشیده نشده است. استهلاک پایین ریو همواره زبانزد مردم بوده، هر چند سبک نگهداری مالک را نمی توان در این امر بی تاثیر دانست. با توجه به سن و سال خودرو، وجود رنگ ریختگی در سپرها و بدنه امری طبیعی است و به هر صورت در این سالها برخوردهایی برای آن رخ داده است.

بررسی ظاهر خارجی

نمی توان به طراحی نسل دوم ریو در بازار امروز لقب جذاب داد و با توجه به خودروهای امروزی و چینی های خوش آب و رنگ، ریوی اقتصادی ما حرفی برای گفتن ندارد. اما اگر بخواهیم آن را با محصولات هم رده و هم قیمت، نظیر خانواده پژو 405 و پژو پارس مقایسه کنیم، با توجه به اینکه تولید آن یک دهه از این محصولات جلوتر بوده است، دیگر ظاهر منظم نداشته و سعی شده تا خودرو به صورت قطره آب یا تخم مرغ طراحی شود که از بحث های مربوط به ایمنی است.

 

 

خط های جانبی خودرو اندکی از کسل کنندگی ظاهر کاسته اند و چراغ های حجیم نیز، در زمان خود طرحی جالب به نظر می رسیده اند، هر چند که اکنون جذابیت سابق را ندارند. رینگ های فولادی کوچک خودرو که با قالپاق عرضه می شوند، نکته منفی طراحی ظاهری جانبی خودرو هستند که مالکان نیاز دارند در صورت نیاز، این رینگ ها را با نمونه های بزرگتر و آلیاژی تعویض کنند. حذف مه شکن ها توسط سایپا در نمای جلوی خودرو کاملا به چشم می آید و باعث ایجاد نقصان در طراحی جلوی خودرو شده است. خوشبختانه مه شکن های عقبی سر جایشان مانده اند. آینه های مشکی رنگ نیز چندان جالب به نظر نمی رسند و به خصوص اگر خودروی شما رنگ روشن داشته باشد، ظاهری بیش از حد ارزان قیمت به ریو می دهند.

 

 

 

بررسی فضای داخلی

با ورود به خودرو، فضای مشابهی با دیگر تولیدات وطنی را مشاهده خواهید کرد و نکته عجیبی در آن نخواهید یافت. مدل های اولیه این خودرو، مجهز به چراغ های مه شکن در جلو و آینه های همرنگ بدنه بودند که به تدریج و برای پایین نگه داشتن قیمت تمام شده، از روی خودرو حذف شدند، هر چند دکمه فعال کننده مه شکن ها همچنان در کابین سر جای خودش قرار دارد و حذف نشده است.

صندلی ها در این سالها افت داشته اند که امری طبیعی است و البته طراحی قدیمی آن ها، بدن را در بر نمی گیرد، هر چند باقی رقبا نیز حرف چندانی برای گفتن نداشته اند.

 

 

دید خودرو نسبت به اطراف نسبتا مناسب است و همانند محصولات خانواده 206، خودرو سرشار از نقاط کور نیست و به راحتی راننده می تواند در شهر با آن مانور دهد. دکمه های باز کن کاپوت و درب صندوق عقب در جایگاهی شبیه به پراید قرار دارند و برای یافتن آن ها به دردسر نخواهید افتاد. با وجود گذشت بیش از ده سال از عمر خودرو، نشانگر های پشت آمپر به خوبی کار می کنند و مشکلی ندارند. در کابین خود جای نسبتا زیادی برای قرار دادن اجسام پیش بینی شده و از این لحاظ مشکلی نخواهید داشت.

 

جدول ابعاد و اندازه ریو :

طول 4240 میلیمتر
عرض 1680 میلیمتر
ارتفاع 1420 میلیمتر
فاصله بين دو محور 2410 میلیمتر
حجم صندوق عقب 326 لیتر
وزن 1040 کیلوگرم

 

 

 

فضای جلوی خودرو برای افراد متوسط قامت خوب و راضی کننده است، هر چند اگر قد بلند باشید در تنظیم صندلی ها قدری دشواری خواهید داشت. با این وجود فضای پا و سر برای سرنشینان عقب مناسب است و ریو را می توان گزینه ای بهتر از این نظر، نسبت به 206 صندوق دار دانست. صندوق عقب خودرو اندکی بزرگتر از پراید است، هر چند نسبت به خانواده سمند، پژو 405 و پارس و حتی 206 صندوق دار حجم کمتری دارد. همانطور که انتظار داشتیم، سرتاسر کابین از پلاستیک خشک و ارزان قیمت شکل گرفته که موضوع جالبی برای مشتری نیست، چرا که پژوها و سمندهای همسن و سال از داشبوردی نرم بهره می برند.

رانندگی و قوای فنی

پیشرانه خودرو با وجود آن ها سالها از فعالیت آن می گذرد، هم چنان آرام روشن می شود و صدای آزار دهنده ای ندارد. دنده های خودرو نیز یکی پس از دیگری به راحتی جا می روند، هر چند اتاق خودرو در حالت درجا اندکی لرزش دارد که برای یک خودروی کارکرده با این سن و سال، امری کاملا طبیعی به شمار می رود.

 

 

آینه های جانبی بزرگ هستند و دید نسبتا خوبی را برای خودرو فراهم می سازند، اما طراحی خودرو در عقب، می تواند در برخی معابر تنگ برای راننده مشکل ساز شود. سواری خودرو همانند دیگر محصولات ایرانی است و تفاوت محسوسی را در مدل های کارکرده آن ها نمی توان یافت، هر چند این موضوع نیز بسته به نوع نگهداری مالک دارد. فرمان خودرو عملکرد روانی دارد و خودرو در دستان شماست، هر چند حرکت گهواره ای و بیش فرمانی دو جز جدا نشدنی عملکرد ریو هستند. ترمز دستی همانند پراید عملکرد چندان قدرتمندی ندارد و این مورد را در هنگام شتاب گیری شاهد بودیم. شتاب اولیه ریو خوب و شتاب ثانویه آن به واسطه ضریب سبک دنده ها ضعیف است، هر چند نباید از یک سدان جمع و جور اقتصادی با عمر بیش از ده سال، انتظارات خود را بالا ببریم.

 

 

موتور و پیشرانه:

موتور خودرو یک چهار سیلندر 1500 سی سی است که توان تولید 97 اسب بخار قدرت و 135 نیوتون متر گشتاور را دارد که مقابل موتور TU5 پژو 206 حرفی برای گفتن ندارد، اما وقتی مدت زمان زیادی از آن استفاده شود، تفاوت استهلاک این پیشرانه و پیشرانه های پژو قابل درک خواهد بود. با وجود آن که این خودرو از سیستم ترمز ضد قفل بی بهره است، ترمز ها عملکرد قابل قبولی دارند و به راحتی از عهده نگهداشتن خودرو بر می آیند، هر چند باید در نگهداری سلامت سیستم ترمز دقت به خرج داد. مدل های پایانی این خودرو که اکثرا در سال 90 ساخته شده اند، مجهز به سیستم ABS هستند.

 

جدول مشخصات فنی ریو:

نوع موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپه
حجم موتور 1493 سی سی
حداکثر قدرت موتور 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 135 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده پنج سرعته دستی
حجم باک 45 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در هر صد کیلومتر
شتاب رسمی 12 ثانیه
حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت

 

 

همانطور که مشاهده می کنید شتاب رسمی خودرو 12 ثانیه اعلام شده است، هر چند در شرایط عادی و به خصوص در شهرهای مرتفع، نظیر اکثر مناطق غرب کشور، این رقم افزایش یافته و ممکن است به بیست ثانیه نیز برسد. با این وجود کشش پیشرانه خوب است و تا زمانی که خودرو را بیش از حد سنگین نکنید، توان خوبی را از آن دریافت خواهید کرد. اگر قصد خرید یک نمونه دست دوم را دارید و در شهر یا منطقه شما کمبود قطعه وجود ندارد، می توان ریو را گزینه مورد اعتماد تری از محصولات خانواده سمند و پژو 405 دانست.

 

ریو از دیدگاه مالک

مالک ریو این خودرو را به صورت دست دوم خریداری کرده است و از خرید آن ابراز رضایت می کند. در مقایسه با خودروی ساخت سایپا یعنی همان پراید ارتقا نیافته، ریو هزینه های نگهداری بیشتری را نسبت به پراید می طلبد و نباید توقع داشته باشید با خودرو بد رفتار کنید و همچنان بدون مشکل به کارش ادامه دهد. در حقیقت بخش بزرگی از سلامت خودروی امروز ما، مدیون نگهداری دقیق مالک و انجام سرویس های دوره ای به صورت منظم است.

مصرف سوخت خودرو در طی مصارف عادی، عددی در حدود 7 لیتر بدست آمد که نزدیک به عدد رسمی اعلام شده است. با این وجود، ریو در گذر زمان نسبتا قدیمی شده و بسیاری از مالکان این خودرو قصد تعویض آن با نمونه های بهتر را دارند. یکی از عمده ترین مشکلات ریو بنابر گفته مالک، دید محدودی است که چراغ های این خودرو در شب ایجاد می کنند و بهتر است تا لامپ ها با نمونه های قدرتمند تری تعویض شوند یا چراغ های مه شکن فعال گردند. یکی از قطعاتی که در این سالها نیاز به تعویض اساسی پیدا می کنند، قطعات جلو بندی هستند. پس اگر یک ریو سالخورده خریداری کرده اید، یا قصد خرید آن را دارید، نسبت به بازرسی جلوبندی آن اقدام کنید.

 

 

 

ریو و رقبا

همانطور که گفتیم، ریو در بازار خودروهای دست دوم با نمونه هایی از پژو 405، سمند، پژو پارس و 206 صندوق دار رقابت می کند و در این سالها تولیدات ملی سایپا، تیبا و ساینا که برخی قطعات آن ها با ریو مشترک است نیز به این رقابت افزوده شده اند. در حال حاضر با قیمتی در حدود 25 الی 50 میلیون تومان، می توانید یک ریو کارکرده را بسته به میزان سلامت و شرایط خریداری نمایید. نگاهی می اندازیم به سایر گزینه هایی که هم اکنون با این قیمت در بازار در دسترس هستند. برای این منظور این محدوده را به سه بخش تقسیم کرده و به هرکدام جداگانه خواهیم پرداخت. درباره مزایا و معایب ریو نسبت به خودروهای یاد شده در متن صحبت شده است.

محدوده 25 الی 30 میلیون تومان

علاوه بر ریو های کارکرده که عمدتا ساخت سال ها 85 و 86 هستند، گزینه های دیگری همچون سمند ال ایکس، پژو 405، پژو 206 تیپ پنج و صندوقدار که البته کارکرد های بالایی دارند، و نمونه های مختلفی از پراید در دسترس خریدار هستند. مسلما برای خریداری که قصد خرید پراید را ندارد، ریو 405 و سمند گزینه های خانوادگی ایده آل و پزو 206 یک گزینه جوان پسند محسوب می شود. به واسطه افزایش قیمتی که در طی ماه های گذشته در بازار اتفاق افتاده است، تنها گزینه هایی با کارکرد بالا در این لیست حضور دارند. گزینه های جدید تری همچون تیبا نیز در این محدوده قیمتی به چشم میخورند که به واسطه تصادفات شدید، به این بازه قیمتی آمده اند.

محدوده 30 الی 35 میلیون تومان

خودروهای حاضر در این محدوده قیمت بیشتری دارند و به همین واسطه از کارکرد پایین تری بهره مند هستند و گزینه های بهتری برای خرید محسوب می شوند. علاوه بر آن، می توان تعداد زیادی پراید صفر را با این قیمت خریداری نمود. علاوه بر موارد گذشته همانند پژو 405 و سمند، مدل هایی از رانا و ام وی ام نیز در اختیار مشتریان خواهند بود. ریو های این محدوده نیز جوان تر بوده و کارکرد کمتری دارند و معمولا از سلامت بدنه بیشتری بهره می برند.

محدوده 35 الی 40 میلیون تومان

همانطور که انتظار داریم،  تعدد خودروها در این بخش بیشتر است و انتخاب های بیشتری روبروی شماست. مدل های مختلفی از پژو، رانا، ام وی ام، لیفان، تیبا و ساینا کار را بر ریو سخت کرده اند و دیگر به سختی می توان یک ریو را در این بازه قیمتی در میان انبوه پژوها یافت. با این وجود ریو های این بازه جوانتر و سالم تر هستند و بعضا مدل های ساخت سال نود را نیز می توان در این بازه یافت.

محدوده 40 الی 50 میلیون تومان

در این محدوده دیگر به سختی می توان یک ریو را یافت و مدلهای حاضر در این رده، بسیار منحصر به فرد هستند. از سوی دیگر با بودجه ای در این حدود همچنان مشتری می تواند یک خودروی صفر بخرد که به دلیل مشکلات احتمالی ناشی از خرید خودروهای دست دوم، تهیه یک نمونه صفر کیلومتر به آن ارجحیت دارد.

در پایان متن، از مالک خودرو، آقای فقیهی تشکر می کنیم که خودروی خود را برای تست و بررسی در اختیار ما قرار دادند. در ادامه می توانید تصاویر مربوط به این خودرو را مشاهده نمایید.

گالری تصاویر ریو :

تست و بررسی ریو دست دوم

 

12 دیدگاه

  1. با سلام از سال 85 یک ریو تماما کره ای که درآن دوران حت یلاستیک هایش KUMHO بود خریداری کردم این سومین خودوری من پس از پراید 206 تیپ 3 تماما فرانسوی بود ریو خودوریی زیبا بخصوس در نمای عقب طراحی هماهنگ پر شتاب و کم مصرف و بی آزار است این خودروی برای من یک ریال هزینه نداشت یک خودرو با تکنولوژی موتوری پیشرفته DOHC و موتور پر توان که حتی موتورهای بالای 120 اسب هم شرمنده خود میکند به وضوح میگویم موفق ترین خودروی ایران کیا ریو بود و ای کاش نسل سوم و چهارم و مدل 2018 هم بصورت CKD وارد ایران و مونتاژ میشد دارندگان ریو اگر بی تصادف و سالم باشد حاضر نیستند خودوری خود را بفروشند

  2. 206 مدل 85 تیپ 2 بهتره تا ریوی 85، گول تعریف و تمجید های صاحبشون رو نخورید، یه مدتی دستم بوده ریو، خوب نیست

  3. آخ که چه بدبختیم ما که ریو زمانی که صفرش مونتاژ میشد قیمتش 12 میلیون بود و حالا مدل هفت هشت سال کارکردش با بیش از 100/000 کیلومتر مصرف بیش از 35 میلیون بفروش میرسه و تازه کارشناسان معتقدند ماشین کارکرده خوش قیمت و ارزنده ای است!!!

  4. من 3 سال ریو مدل 90 داشتم و الان 207 مدل 96 باید بگم از نظر شتاب و کشش ریو از این tu5 هایی که الان تولید میشه بهتر بود.گیرباکس خیلی بهتر دنده میخورد و تعادل ماشین تو سرعت بالا در ریو بهتر بود.اتاق ماشین هم جادارتر بود ود عوض صدا و لرزش موتور 207 کمتره و ترمزش کمی بهتره و اپشن های بیشتری داره

  5. ریو برای دهه 80 خودرویی قوی ،کم استهلاک و با قیمت مناسب بود ولی ضعف شدید هندلینگ داشت.موتور بی آزار ولی جلوبندی بسیار ضعیفی داشت.همچنین مشکل رنگ پریدگی سریع رودری ها خصوصا در قسمت دست را داشت.مشکل خیلی خطرناکش شکل چندضلعی صندوق عقب پس از باز شدن بود که به شدت برای سر و صورت افرادی تهدید آمیز بود
    ولی واقعیت اینه که دوره این خودرو مدت هاست که سر اومده

  6. یک نکته همیشه برای من سوال بوده و هست.
    چطور میشه که اوایل دهه 80 وقتی 206 که خودروی روز اروپا بود وارد خط تولید ایران شد قیمتی در حدود پژو 405 و حتی قدری کمتر داشت و ریو و دوو سیلو و فولکس گل نیز که آن سالها خودروی روز بودند قیمتی در حدود محصولات خوب ایرانی داشتند اما امروزه قیمت محصولات روز که در کشور به تولید میرسند مانند پژو 2008 و سیتروئن c3 و حتی سراتو که تقریبا خودروی قدیمی به حساب میاد اینقدر با محصولات داخلی فاصله گرفته و تقریبا برای عموم مردم غیر قابل دستیابی شده است؟؟؟اشکال کجاست؟

    1. اولا سراتو محصول 2013 و زیاد قدیمی نیست 2008 هم برای سال 2015 معرفی شده c3 هم برای سال 2015 است که کلا هیچکدوم زیاد قدیمی نیستند اما با این حال به علت بی ارزش شدن پول ملی و فشار اقتصادی به روی مردم از جانب دولت قیمت 2008 که یک خودروی اسپرت و جوانپسند و در ابعاد 206 است به 260 ملیون و سیتروئن c3 که جز خودروهای کامپکت و کوچک است به بالای 250 رسیده سراتو هم که جزو خودروهای به صرفه و اقتصادی است 220 ملیون معامله میشود قیمت همه خودروها افزایش داشته تازه قراره قیمت ها در سال 98 با افزایش قیمت محصول تمام شده رکورد شکن باشه

    2. به نظر می رسد دو مورد بیشترین سهم را در این مشكل دارند.
      1- بی ارزش شدن ریال
      2 – فساد روز افزون و فراگیر درعرصه های مرتبط اقتصادی.

  7. شرط میبندم این همون ریوی افسانه ای سانمارتین خودمونه.مقاله هم به قلم خودشه.تیتر مقاله هم نشان از عشق سانی جون به کیا وریو هست.دوست داریم سانی

    1. خیر این خودروی من نیست خودروی من چراغ های اسپرت رینگ 15 آلمانی پروژکتور داشت و بسیار سرحال و خوش رخ بود و روی کاپوت هم هیچ نوشته ای ندارد ای خودروی بنده دارای گرمکن فابریک کیا ریو سیستم دابل دین پایونیذ 4450 bt هدیونیت ساب آمپ آئودیسون و کامپوننت ها ی فوق حرفه ای hertz بود

  8. از بدبختی مردم کشور ماست که خودرویی که بیش از 115 سال است از رده خارج
    شده و سه نسل بعد از ان معرفی شده است را به عنوان جواهر و به مبلغ گزاف باید بخرند!!

    1. 115 از ساخت خودور نمیگذره در جهان چطور ریو 115 ساله تولید شده در ثانی من ریو دارم که متعلق به سال 2006 تکنولوژی موتور و گیربکسش حاضرم با ال 90 یا 206 تیپ 3 یا این اسباب بازی های چینی کورس بزارم ببین کره یا اصلی حتی با گذشت 10 سال چه میکنه فرق جنس اصلی و بدلی همینه شما هم بهتره بری همون خودروی جدیدت مثل 206 یا ال 90 سوار بشی که حداقل مربوط به 16 سال پیشه دادا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا