بی ام و M5 در مقابل مرسدس بنز E63S AMG ، نبرد تمام آلمانی لوکس

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷

بی ام و M5 در مقابل مرسدس بنز E63S AMG ، نبرد تمام آلمانی لوکس

در این مقایسه، خبرنگاران اتوکار هند، بی ام و M5  را در مقابل مرسدس بنز E63S قرار داده اند تا ببینند کدام یک از این دو آلمانی، می تواند در رقابت بهتر ظاهر شود. هر دوی این خودرو ها سدان های لوکسی هستند که می توانند بنابر خواسته های سرنشین، نرم و آرام یا سریع و خشن حرکت کنند و تنوعی از حس وقار و اسپرت را با یکدیگر آمیخته اند.

 

بررسی صندلی ها و فضای داخل

در نخستین بخش، نگارنده صندلی های مرسدس بنز E63S را اسپرتی تر می داند و معتقد است طراحی آن ها استاندارد را بهتر رعایت کرده است، از سوی دیگر وجود گرمکن و سردکن در صندلی ها به عنوان یک نکته قوت تلقی می شود. هر دو خودرو از همان پیشرانه مرسدس کلاس E و بی ام و سری پنج استاندارد بهره می برند، اما ویژگی های مثبتی را در خود دارند که در هیچ کدام از تیپ های استاندارد یافت نمی شود. هر دو کارخانه برای متمایز کردن محصولات خود از نمونه های عادی، اقدام به تقویت سیستم صوتی، نصب فرمان اسپرت و رینگ های اسپرت جدید کرده اند. با وجود آنکه صندلی های مرسدس بنز از بی ام و M5 راحت تر هستند، این بی ام و است که با ارایه فضای بیشتر برای سرنشینان، برتری خود را به رخ حریف می کشد.

 

 

نرمی سواری و سیستم تعلیق

به بیان نگارنده، سیستم تعلیق بی ام و M5 عملکرد بسیار نرم و راحتی دارد و تایر های سایز 275/35 R20 به شما اجازه می دهند تا به راحتی خودرو را تحت کنترل داشته باشید، هر چند کمربندهای ایمنی کمی ناراحت هستند. در صورتی که محل زندگی شما از جاده هایی با کیفیت خوب و متوسط بهره می برد، می توانید بر روی سواری بی ام و M5 حساب کنید. نگارنده معتقد است سواری این خودرو به سواری مدل دیزلی 530 تشابه دارد.

در سوی مقابل مرسدس بنز E63S برای القای حس لوکس بودن، از سیستم تعلیق بادی بهره می برد که برای نگارنده نصب این سیستم در خودرو جای سوال بوده است، چرا که لزومی ندارد در یک سدان اسپرت از سیستم تعلیق فوق نرم استفاده شود و استفاده از این سیستم، در لیموزین ها و سدان های تشریفاتی معمول است. با این وجود تعلیق به راحتی ناهمواری های موجود در جاده های هند را جذب می کند و هیچ گاه سواری مشابهی با یک لیموزین ندارد.

 

 

جدول مقایسه ابعاد و اندازه بی ام و M5 و مقابل مرسدس بنز E63S

پارامتر بی ام و M5 مرسدس بنز E63S
طول 4965 میلیمتر 4988 میلیمتر
عرض 1903 میلیمتر 1907 میلیمتر
ارتفاع 1473 میلیمتر 1463 میلیمتر
فاصله بین دو محور 2982 میلیمتر 2939 میلیمتر
وزن خالص 1855 کیلوگرم 1990 کیلوگرم
سایز تایرها 275/35 R20 / 285/35 R20 265/35 ZR20 / 295/30 ZR20

 

 

نقد طراحی خارجی

نکته منفی در مورد هر دو خودرو این است که با یک نگاه کلی نمی توان متوجه شد این خودروها با نمونه های استاندارد متفاوت هستند و به راحتی می توانند با تیپ های چهار یا شش سیلندر خود، که یک سوم این خودروها قیمت دارند، اشتباه گرفته شوند. تنها کسانی که اهل موضوعات خودرویی هستند و نشانه ها را تشخیص می دهند، قادر به درک تفاوت های اندک ظاهری خواهند بود. با این وجود نگارنده اعتقاد دارد بی ام و ظاهر تهاجمی تری به خودرو بخشیده است و آن را بیشتر شبیه به یک سدان اسپرت از آب در آورده است.

 

رانندگی

به بیان نگارنده، در ی ام و M5 شاهد تمایل این شرکت آلمانی به بازسازی حس سری M های قدیمی، همچون اتاق E46 معروف هستیم و می تواند به راحتی نشان دهد که بی ام و دوست داشتنی قدیمی بازگشته است. موتور توربو دو قلو و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، پیش از آن که پدال گاز را انتها بفشارید، دور موتور را به نقطه بحرانی قرمز رنگ می رساند.

 

 

در سوی مقابل نیز، مرسدس بنز E63S نیز یک AMG کلاسیک است که پیش از این، بارها شاهد آن بوده ایم، یعنی یک خودروی قدیمی و عضلانی. مرسدس نسبت به بی ام و حالت جامد بیشتری از خود نشان می دهد، هر چند پیشرانه آن حدود صد نیوتون متر گشتاور بیشتری تولید می کند در حالیکه بی ام و M5 از مزیت وزن کمتر ( حدود 135 کیلوگرم) بهره می برد. یکی از نکات مثبت پیشرانه مرسدس، تولید یک گشتاور نسبتا ثابت در دور موتورهای متفاوت است، در حالیکه حداکثر گشتاور بی ام و در دور 6000 بدست می آید.

 

جدول مقایسه مشخصات فنی بی ام و M5 و مقابل مرسدس بنز E63S

مشخصه فنی بی ام و M5 مرسدس بنز E63S
موتور وی هشت توئین توربو بنزینی، 4395 سی سی وی هشت توئین توربو بنزینی، 3982 سی سی
قدرت 600 اسب بخار 612 اسب بخار
گشتاور 750 نیوتون متر 850 نیوتون متر
جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک هوشمند نه سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک هوشمند
شتاب صفر تا صد 3.4 ثانیه 3.4 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت ( قابلیت دستیابی به 305 کیلومتر بر ساعت) 250 کیلومتر بر ساعت ( قابلیت دستیابی به 300 کیلومتر بر ساعت)

 

 

آیا این سدان های اسپرت ارزش خرید نسبت به رقبا را دارند؟

در بازار خودروهای اسپرت، محصولات آئودی در طی دهه گذشته نام خوبی از خود بر جای گذاشته اند و اگر به مشتریان بگویید که چه سدان اسپرتی می خواهند؟ جواب اکثر آن ها محصولات آئودی است و در حال حاضر نیز، سدان های اسپرت RS7 و RS8 در بازار بسیار مطرح هستند، هر چند به بیان نگارنده، ویژگی های این خودرو آن ها را در رتبه ای بالاتر از تولیدات آئودی قرار می دهد.

سیستم های پیشرفته ای که به خصوص در مرسدس بنز به کار گرفته شده، به شما کمک می کند تا در عین حالی که با حداکثر سرعت می رانید، کنترل خودرو را در پیچ های تند در دست داشته باشید. در سوی مقابل فرمان بی ام و بسیار دقیق و حساس عمل می کند و نسبت به تولیدات آئودی عملکرد بهتری دارد. همچنین استفاده از قطعات مختلف در بدنه، باعث شده تا هر دو خودرو هندلینگ و آیرودینامیک بسیار بهتری داشته باشند، پس بله، هر دو خودرو ارزش خرید نسبت به رقبا را دارند.

 


بدون دیدگاه