اخباراخبار خارجیاسلایدر

میزان جریمه رانندگی در کشورهای مختلف؛ ۲۰۰ هزار دلار برای ۸۰ کیلومتر بر ساعت!

تصور کردن اینکه برای سرعت غیر مجاز 200 هزار دلار جریمه شوید، تقریبا غیر ممکن است. اما در فنلاند چنین جریمه‌ای وضع شده است. در کانادا جریمه‌ها می‌توانند به 25 هزار دلار برسند و در آمریکا نیز سنگین‌ترین مجازات، 2500 دلار خرج روی دست راننده می‌گذارد. در ادامه به کشورهایی که بیش‌ترین جریمه‌های رانندگی را دارند نگاهی خواهیم داشت.

فنلاند، دانمارک

بیش‌ترین جریمه: 200 هزار دلار (یا حتی بیش‌تر)

در فنلاند جریمه عبور از سقف مجاز سرعت تا 20 کیلومتر بر ساعت، همانند دیگر نقاط جهان عدد ثابتی دارد. اما اگر این 20، 21 کیلومتر بر ساعت شود، نحوه محاسبه جریمه کاملا متفاوت می‌شود و می‌تواند در مواردی عدد بسیار بزرگی شود. در واقع این نوع جریمه کاملا به سطح در آمد ماهانه دارد که پس از کسر مخارجی مانند مالیات و بیمه، آن را بر حسب عدد باقی‌مانده از درآمد ماهیانه تعیین می‌کنند. در سال 2002 یک جوان 27 ساله به پرداخت گران‌ترین جریمه رانندگی جهان به میزان 200 هزار دلار محکوم شد. طبق بررسی‌ها او در سال 2002 درآمدی 11.5 میلیون دلاری داشت و پس از محاسبه‌ای پیچیده، این عدد برای جریمه او به دست آمد. جالب است که این جریمه بسیار سنگین برای رانندگی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت در جایی که محدودیت سرعت 40 کیلومتر بر ساعت بود وضع شد.

کانادا

بیش‌ترین جریمه‌: 25 هزار دلار

به طور کلی بیش‌ترین جریمه‌ برای عبور از سرعت مجاز در کانادا حدودا 1000 دلار است (که البته همچنان عدد بزرگی محسوب می‌شود). اما چند سال پیش یکی از رانندگان به پرداخت 12 هزار دلار محکوم شد. او درواقع در ازای باطل نشدن گواهی‌نامه‌اش این مبلغ را به دادگاه پرداخت کرد. استان آلبرتای کانادا نیز اتوبان‌هایی مستقیم و معمولا خلوتی دارند که هر راننده‌ای را برای سرعت وسوسه می‌کند. اما جریمه سرعت در آلبرتا تا 25 هزار دلار نیز می‌رسد و تقریبا هم قیمت یک خودروی نسبتا خوب باید جریمه پرداخت.

انگلستان

بیش‌ترین جریمه: 8 هزار دلار

همانند بیش‌تر کشورها، در انگلستان نیز جریمه سرعت به طور پله‌ای بر اساس میزان تخلف تعیین می‌شود. در سال 2007 یک دستگاه پورشه 911 با سرعت 275 کیلومتر بر ساعت دستگیر شد و مقامات انگلیسی میزان جریمه او را دو برابر کردند تا به جای 4 هزار دلار، 8 هزار دلار بپردازد. البته این راننده در دادگاه توانست جریمه خود را به 1250 دلار کاهش دهد و البته 10 هفته را در زندان سپری کرد. جریمه معمول برای سرعت غیر مجاز که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود نیز 100 دلار است.

آمریکا

بیش‌ترین جریمه: 2500 دلار

در برخی ایالت‌های آمریکا مانند جورجیا، ایلینوی و کارولینای شمالی در صورتی که دوربین‌ها سرعت غیر مجاز راننده‌ای را ثبت کنند، جریمه او می‌تواند تا 1000 دلار هم برسد.سال پیش نیز در ایالت ویرجینیا قانونی تصویب شد که عبور از سرعت مجاز به میزان 15 کیلومتر بر ساعت، می‌تواند جریمه‌ای 2500 دلاری نیز داشته باشد.

نروژ و ایسلند

بیش‌ترین جریمه: 10 درصد از درآمد سالیانه (نروژ)، 2700 دلار (ایسلند)

توریست‌ها می‌دانند سفر کردن به نروژ اصلا سفر مقرون به صرفه‌ای نبوده و میزان جریمه‌های رانندگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر میزان تخلف خیلی شدید نباشد، جریمه می‌تواند تا 1200 یورو باشد. اما اگر سرعت غیر مجاز بیش از یک حد مشخصی باشد، میزان جریمه می‌تواند 10 درصد از درآمد فرد متخلف بشود. درضمن در چنین حالتی احتمال زندانی شدن راننده نیز وجود دارد و گواهینامه او نیز می‌تواند در همان محلی که پلیس او را متوقف کرده باطل شود. همچنین پلیس می‌تواند راننده را تا سه سال از داشتن گواهی‌نامه نیز محروم کند.

پرتغال

بیش‌ترین جریمه‌: 1800 دلار

بسته به جاده‌ای که در آن سرعت غیر مجاز ثبت شده و همچنین درآمد ماهانه راننده متخلف،‌ جریمه سرعت غیر مجاز می‌تواند تا ۱۸۰۰ دلار نیز باشد. جالب است که بیش‌تر پلیس‌ها به دستگاه‌های سیار پرداخت مجهز هستند تا رانندگان در همان جا بتوانند جریمه خود را پرداخت کنند.

آلمان

بیش‌ترین جریمه‌: ۶۲۳ دلار

عاشقان سرعت تنها می‌توانند در آلمان اتوبان‌هایی را پیدا کنند که محدودیت سرعتی برای آن‌ها وجود نداشته باشد. آلمان خودروسازهای بسیار خوبی دارد که خودروهایشان می‌توانند سرعت‌های بالایی را به راننده تقدیم بکنند و چه حسی لذت بخش‌تر از رانندگی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در جاده‌های آلمان! اما این حرف به این معنی نیست که در همه خیابان‌های آلمان می‌توانید بدون محدودیت رانندگی کنید. در صورتی که راننده‌ای ۷۰ کیلومتر بر ساعت بیش‌تر از سرعت مجاز حرکت کند، تا ۶۰۰ دلار جریمه می‌شود، گواهینامه او برای سه ماه باطل می‌شود و ۴ نمره منفی برای او در نظر گرفته می‌شود.

3 دیدگاه

  1. هزاربار همه جا گفتیم ایران را با دیگرکشورها در ضمینه مالی مقایسه نکنید
    اونها حقوق به دلار و یورو میگیرن خرج روزانشونم بر اساس همونه ولی ما حقوق به ریال میگیریم و خرج روزانمون بر اساس دلار و یورو

  2. به ما چه كه چقدر جريمه ميشن اونها ٢تا شه هزار دلار حقوق كارگرشونه تورم ناچيزي دارن يا ندارن بقيه دنيا باهاشون دشمن نيستن پاسپورتشون اعتبار داره هر جايي ميتونن برن
    آب و هواشون خوبه با دوقطره بارون سيل نمياد خاك و ذرات معلق ندارن تابستون با بحران اب و قطعي برق مواجه نيستن و….
    ديگه خسته شدم حال گفتن هم ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا